פרופ' זרקא בתדריך עיתונאים
(צילום: לע"מ)

על אף הנתונים הגבוהים בימים האחרונים, שהפכו את מגמת הירידה המסוימת בתחלואה, במערכת הבריאות סבורים שאנו קרובים לסוף הגל החמישי. "בעיקרון, אני חושב שהתחלנו לראות התייצבות של המספרים ואני כן חושב שאנחנו לקראת ירידה", אמר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן.
"אלו הם השלבים שאנחנו צריכים להיות זהירים בהערכות שלנו. ייתכן שבשבוע שעבר היו פחות בדיקות בגלל הסופה והמספרים השבוע יהיו מאוד אינדיקטיביים. בדנמרק ובצרפת ראו ירידה ולאחר מכן עלייה, בגלל הווריאנט החדש. באנגליה כבר שבועיים אין ירידה או שהיא איטית, ומאובחנים בה בסביבות 80 אלף מאומתים ביום".
3 צפייה בגלריה
פרופסור סיריל כהן
פרופסור סיריל כהן
פרופסור סיריל כהן
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית חולים קפלן
מחלקת הקורונה בבית חולים קפלן
מחלקת הקורונה בבית חולים קפלן
(צילום: יריב כץ )
דברים אלו באים לאחר ששלשום שוב התהפכה המגמה ויותר מ-74 אלף ישראלים אובחנו כחיוביים לקורונה. גם מספר חולי הקורונה שמצבם מוגדר קשה עלה ועמד אתמול בערב על 1,139, קרוב לשיא שנרשם בשיא הגל השלישי בינואר אשתקד. בנוסף, עד אתמול בערב אושפזו לא פחות מ-232 חולים חדשים במצב קשה בפחות מיממה.
פרופ' כהן הוסיף שהווריאנט החדש BA2 עלול לשנות את המגמה. "לגבי הווריאנט החדש, אין ספק שהוא מידבק יותר", הסביר. "על פי דוח של שירותי הבריאות האנגליים, רואים וריאנט שמדבק ב-30 עד 50 אחוזים יותר מהאומיקרון. בתור מי שחי את הביולוגיה, אתה תמיד חושב שהגעת לשיא ואז מגלה שמתפתח וריאנט שהוא יותר מידבק. כרגע סביר להניח שהוא לא יותר חמור מהאומיקרון. החדשות החיוביות בעניין הזה הן שבגלל שני הווריאנטים הללו – הדלתא כמעט נכחדה".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
הפרויקטור זרקא
(צילום: יאיר שגיא)
גם בצוות המומחים של האוניברסיטה העברית מעריכים ששיא הגל מאחורינו. "אנחנו די חושבים שאנחנו בשיא של התחלואה ואנחנו כן רואים את הירידה השבוע", אמר פרופ' דורון גזית. הוא הוסיף: "בימים הקרובים, לפחות לפי מה שאנחנו רואים כרגע, צפויה ירידה במספר המאושפזים במצב בינוני וקשה והסיבה לכך שמספר הנדבקים יורד. זו לא חסינות עדר אלא שבאופן זמני לפחות אנחנו רואים מספיק אנשים שיידבקו כדי שהגל הזה ידעך. אנחנו לא יודעים מה יקרה בעוד מספר שבועות אך בשבוע או בשבועיים הקרובים אנחנו מצפים לראות ירידה".
מנגד, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא קבע אתמול בתדרוך לתקשורת כי עוד מוקדם להכריז על תום הגל החמישי. "אנחנו עדיין בגל גבוה מאוד של תחלואה", הסביר. "בסוף השבוע ראינו ירידה בכמות המקרים המאובחנים וקיווינו ששיא הגל מאחורינו, אבל אתמול לצערי נרשמה עלייה מחדש. בינתיים חדרי המיון מלאים והמחלקות ממשיכות להיפתח".