טילים, כטב"מים, מוקשים ימיים, ספינות: התקריות בים האדום לא פוסקות, עוד ועוד חברות ענק מודיעות על הפסקת השיט בנתיב הימי החשוב ועל סירוב לקחת סחורות ישראליות - וכעת מפורט בעיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד הכוח הימי החות'י, שאחראי למעשה לכך. במקביל, בכתבה ב-CNN פורט כיצד האמריקנים, המובילים את כוח המשימה הרב-לאומי, מיירטים את אותם איומים.
מציגים את היכולות: מצעד צבאי של החות'ים בספטמבר

בשבת יירטה המשחתת האמריקני קארני 14 כטב"מים ששיגרו החות'ים. המשחתת מצוידת בטילי קרקע-אוויר, בתותח 5 אינצ'ים ובמערכות נוספות, ויש לה גם יכולות לוחמה אלקטרונית שיכולות לגדוע את הקשר בין הכטב"מים למפעיליהם. "הכטב"מים איטיים וניתן לפגוע בהם עם טילים זולים או אפילו עם התותח. טילים מהירים יותר צריך ליירט עם מיירטים מתקדמים יותר", אמר המומחה הצבאי ג'ון ברדפורד.
USS קארני מצוידת ב-SM6, טיל שיכול ליירט גם טילים בליסטיים ולפגוע בספינות במרחק של 370 ק"מ. כל טיל כזה עולה 4 מיליון דולר; ב-SM2, טיל פחות מתקדם לטווח של 185 עד 370 ק"מ, בעלות 2.5 מיליון דולר; וטיל ESSM נגד טילי שיוט ומטרות איטיות יותר כמו כטב"מים ומסוקים בטווח של 50 ק"מ, בעלות של יותר ממיליון דולר. מומחים סבורים כי עד כה יורטו האיומים של החות'ים באמצעות SM2 או ESSM.
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
4 צפייה בגלריה
המשחתת האמריקנית USS קרני קארני תעלת סואץ
המשחתת האמריקנית USS קרני קארני תעלת סואץ
המשחתת האמריקנית קארני בתעלת סואץ
(צילום: U.S. Navy/Mass Communication Specialist 2nd Class Aaron Lau/Handout via REUTERS)
4 צפייה בגלריה
הספינה האמריקאית יו.אס.אס קארני
הספינה האמריקאית יו.אס.אס קארני
קארני. מול נחילי כטב"מים היא עוד לא התמודדה
(צילום: Petty Officer 3rd Class Bill Dodge/U.S. Navy via AP)
תותח גטלינג מסוג פלנקס של הספינה יכול לירות 4,500 כדורים בדקה, וליירט כטב"מים וטילים שהגיעו עד למרחק 1.5 ק"מ מהספינה. זה נשק שעלותו נמוכה, אבל אם הכטב"מים מגיעים כל כך קרוב, זה קו ההגנה האחרון ופספוס עלול לעלות בחיי אדם. "טיל בודד או כטב"ם בודד לא יטביע משחתת אמריקנית, אבל הוא יכול להרוג אנשים ולגרום לנזק שיחייב את הספינה להגיע לנמל לתיקונים", אמר ברדפורד ל-CNN.
עד כה החות'ים לא ניסו לשגר נחילי כטב"מים, בדומה למה שרוסיה עשתה כמה פעמים מול אוקראינה - שיגור של עשרות בבת אחת. נחיל כטב"מים יכול להפחית את היכולות של המשחתת, עקב הצורך לשגר טילים רבים מהמלאים שעליה - וחשוב עוד יותר: חלק מהכטב"מים עלולים לחלוף מעליה, ולפגוע באוניות הסוחר.
"באנסאר אללה (הלשכה המדינית של החות'ים בתימן) מודעים לחשיבות מיקומה הגיאוגרפי של תימן, ולכן הם רצו ליצור כוח ימי בולט וחזק, שהתפתח בצורה מדהימה", אמר ל"אל ערבי אל-ג'דיד" גורם רשמי חות'י . לדבריו, הצי מחזיק בנשק רב, שבחלקו נעשה שימוש במלחמה הנוכחית, "אבל נותרו סודות שחיל הים החות'י לא רוצה לחשוף, אלא בזמן ובמקום המתאים".
4 צפייה בגלריה
טיל ימי רוביג' B21 של החות'ים
טיל ימי רוביג' B21 של החות'ים
הטיל רוביג' B21 של החות'ים. הטווח - 300 ק"מ
אותו גורם פירט חלק מהיכולות הצבאיות של החות'ים וציין 11 סוגים של מוקשים ימיים: כראר1, כראר2, כראר3, עאסף 2, עאסף3, עאסף 4, שואז, ת'אקב, אוויס, מג'אהד, ואל-נאזעאת. לגבי טילים ימיים המקור אמר כי הכוחות חשפו את טיל "הים האדום" שהוא טיל קרקע-ים שפותח מהטיל סעיר שבאמצעותו החות'ים - הזרוע הארוכה של איראן למעשה - פגעו בעבר בבסיסים ובמתקנים סעודיים, תוך שהטיל מצליח לחמוק ממערכות ההגנה של סעודיה, ארצות הברית ובריטניה.
צוינו גם טילי "מחיט" ו"עאסף", שני טילים ימיים. הגורם אמר כי חיל הים התימני החות'י חשף גם את טילי השיוט "מנדב 1" ו"מנדב 2", על שם מצרי באב אל-מנדב, שבכניסה לים סוף. הוא ציין גם את טילי רוביג' B21 ורוביג' B22, שני טילים רוסיים במקור, שהטווח שלהם מגיע ליותר מ-300 ק"מ.
4 צפייה בגלריה
טיל ימי פאלק 1 של החות'ים
טיל ימי פאלק 1 של החות'ים
הטיל הימי פאלק 1. תוצרת מקומית לכאורה
בכל הנוגע לתעשייה המקומית התימנית, צוין בכתבה טיל הפאלק 1, מתוצרת תימן לכאורה. מדובר בטיל בליסטי ימי שהטווח שלו מגיע ליותר מ-200 ק"מ. בכתבה הוזכרו גם ספינות הקרב והתקיפה של החות'ים הנקראות טופאן 1, טופאן 2, טופאן 3, וכן סירות ניווט בגשם עאסיף 1, עאסיף 2 ועאסיף 3. לפי הנטען, הסירות יכולות לפגוע במטרות ימיות נעות ולגרום להן נזק רב.
עוד צוין בכתבה כי בספטמבר האחרון התקיים מצעד צבאי גדול בצנעא, שם הוצגו יכולות רבות של החות'ים ונחשפו דגמים שונים של טילים בליסטיים, מערכות הגנה אוויריות, כטב"מים, סירות ומוקשים.
על פי כל ההערכות, איראן היא שמספקת לחות'ים את הנשק, המידע והמומחים הצבאיים. אבל החות'ים טענו בכתבה כי רוב הציוד הוא מתוצרת תימן ויוצר על ידי מחלקת התיעוש הצבאי.