בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה הבוקר (חמישי) נכתב כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את ועדת המשנה למאבק בפשיעה בחברה הערבית בהשתתפות שרים, גורמי מקצוע ומשפטנים. שר אחד בלט בהיעדרו - השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, והגורמים תחתיו - בהם מפכ"ל המשטרה החדש דני לוי ובכירים נוספים במשטרה. במקביל לדיון נרצח ביריות צעיר בן 25 תושב ראמה סמוך ליישוב חורפיש בצפון.
2 צפייה בגלריה
טקס הענקת דרגה לרב ניצב דניאל לוי
טקס הענקת דרגה לרב ניצב דניאל לוי
השר בן גביר והמפכ"ל לוי. החרימו
(צילום: עמית שאבי)
בן גביר ביקש להביא לישיבה את תת-ניצב יואב תלם, סגן ראש אגף המודיעין והחקירות שהוחלט על מינויו לממונה למאבק בפשיעה במגזר הערבי - והיה זה שחקר את נתניהו בפרשת תיק 4000. בלשכת ראש הממשלה סירבו לאפשר לו להגיע והוא לא נכלל ברשימה של הקצינים שמורשים להיכנס לדיון. בסביבת נתניהו סברו שמדובר בפרובוקציה של בן גביר.
בפתח הדיון, שהתכנס בצל האלימות המשתוללת בחברה הערבית, נתניהו עקץ את בן גביר ואמר כי "אני לא מתרשם מהחרמות האלה, נטפל בהם בנפרד". עוד נמסר מטעם דוברות ראש הממשלה כי "במהלך הדיון יקודמו עשרה חוקים בנושא זה, לטובת המאבק בפשיעה". לטענת גורמים במשרדו של בן גביר, הם החרימו את הדיון מכיוון שבוטלה הזמנתו של ניצב יורם סופר, הממונה על המאבק בפשיעה במגזר הערבי, לדיון.
ל-ynet נודע כי עד אתמול ניצב סופר הוזמן לדיון - אך הזמנתו בוטלה הבוקר. גורמים במשרד לביטחון לאומי מסבירים כי "בלשכת רה"מ סירבו לאשר לממונה על המאבק בפשיעה להשתתף בדיון. הסיבה לא ברורה".
2 צפייה בגלריה
 יואב תלם
 יואב תלם
תנ"צ יואב תלם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נציין כי בכל הדיונים שהתקיימו בוועדת המשנה עד כה, ניצב סופר השתתף. "הסירוב המשונה להכניס את ניצב סופר מראה שכנראה הנושא לא באמת חשוב למשרד ראש הממשלה", אמרו הגורמים, "ולכן, אין לנו מה להשתתף בדיוני סרק. אנחנו לא עושים דיונים לפרוטוקול".
בנוגע לניצב סופר יצוין כי סבב המינויים בצמרת המשטרה בשבוע שעבר כלל את סגן ראש אגף החקירות תת-ניצב יואב תלם, שהפך לממונה על המאבק בפשיעה הערבית. מינוי זה ביטל למעשה את תפקיד הפרויקטור למאבק בפשיעה הערבית שהוקם במשרד לביטחון לאומי.
השר בן גביר קיבל אישור להגיע לדיון עם 11 אנשים, אך בחר כאמור להחרים אותו. גורמים שמעורים בנושא ציינו כי השר לביטחון לאומי מסרב כבר שנה להיפגש עם ניצב סופר, למרות בקשות חוזרות ונשנות מצד הקצין הבכיר. "מדהים שדווקא היום החליט השר לפוצץ דיון שבליבת תחום עיסוק משרדו בתירוץ שלא הוזמן לדיון המצומצם עם אדם שעימו הוא מסרב להיפגש או לדבר", אמרו הגורמים.
עוד לפני ההודעה מטעם לשכת רה"מ, נמסרה הודעה מטעם המשטרה והמטה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית במשרד ראש הממשלה, לפיה המפכ"ל לוי ערך פגישת עבודה ראשונה עם ראש המטה במשרד רה"מ, רואי כחלון.
בהודעה נאמר: "המפכ"ל וראש המטה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית נפגשו, כדי לתרום לעבודה המשותפת, ולחזק את הקשר בין המשטרה להמטה, בתקופה בה ישנה התעצמות משמעותית של ארגוני הפשיעה והסכסוכים בחברה הערבית".

179 קורבנות ב-2024

מתחילת השנה נרצחו בחברה הערבית 179 בני אדם. מרבית המקרים לא פוענחו. במקביל לדיון שערך ראש הממשלה, נרצח כאמור צעיר בן 25 מהיישוב ראמה ביריות סמוך ליישוב חורפיש. בשעה 11:52 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב אשר על הצעיר שנפצע באירוע אלימות בשטח פתוח. חובשים ופרמדיקים קבעו את מותו.
חובש רפואת חירום פיראס רייס סיפר: "כשהגענו למקום הובילו אותנו אל גבר ששכב מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה עם פציעות חודרות בגופו. ביצענו בדיקות רפואיות אבל הפציעה שלו הייתה קריטית ונאלצנו לקבוע את מותו".
ביום שלישי נורה למוות וליד חמדאן (40) ביישוב ראמה בגליל העליון. יום לפני כן נרצח מוסא אל-ג'עאר (60) ברהט. בשבת נורה למוות עבד אל-מנאן נאטור (43) בכניסה לאולם אירועים בקלנסווה שבו נערכה חתונת קרוב משפחתו.
פורסם לראשונה: 12:59, 19.09.24