2 צפייה בגלריה
אריקה (שם בדוי)
אריקה (שם בדוי)
"איים שישלח אותי לאגף הגברים". אריקה (שם בדוי)
בית משפט השלום ברמלה גזר הבוקר (שלישי) 30 חודשי מאסר על דוד אמויאל, לשעבר מנהל אגף בכלא גבעון, שביצע עבירות מין בכלואה, מבקשת מקלט. בנוסף, נגזרו עליו 30 חודשי מאסר על תנאי והוא יפצה את המתלוננת ב-35 אלף שקלים.
לפני כשנה וחצי פורסם ב-ynet ו ב"ידיעות אחרונות" סיפורה של אריקה (שם בדוי), מבקשת מקלט שהגיעה לארץ בטענה שנשקפת לה סכנה בארץ מגוריה - וסורבה. אריקה הועברה לכלא גבעון, שמשמש בין היתר לכליאת נשים זרות המיועדות לגירוש, ושם לדבריה הוטרדה מינית במשך חודשים על ידי אמויאל, ששימש מנהל אגף הנשים.
"הוא הפשיט אותי ואיים עליי שאם לא אוכיח שאני אישה - הוא ישלח אותי לאגף הגברים", סיפרה אז בריאיון. היא ניהלה יומן סודי שבו תיעדה בכתב, בזמן אמת, כל מקרה ומקרה שבו נפגעה. "הרבה זמן לא התלוננתי כי לא חשבתי שיאמינו לי, והוא ניצל את המצב הזה. בסופו של דבר החלטתי להתלונן כדי שזה לא יקרה לנשים נוספות".
תלונתה הובילה לעדויות של סוהרות בכלא על אודות התנהגות מינית מצד אותו סוהר כלפי עצורות נוספות – וגם נגד סוהרת. סגנית מפקד הכלא אף סיפרה על תלונות נוספות שהגיעו לפתחה שבעקבותיהן נאסרה עליו הכניסה לאגף הנשים. הסוהר הכחיש את הטענות, ולמרות שלל העדויות המפורטות, הפרקליטות סגרה את התיק בשל "היעדר ראיות מספיקות".
2 צפייה בגלריה
פגנה של מאות תלמידים מול בית הכלא גבעון במחאה על מעצרם של גנה בת ה-12 וראלף (הראל) בן העשר מהפיליפינים
פגנה של מאות תלמידים מול בית הכלא גבעון במחאה על מעצרם של גנה בת ה-12 וראלף (הראל) בן העשר מהפיליפינים
כלא גבעון
(צילום: יריב כץ)
במוקד לפליטים ולמהגרים הגישו ערעור על ההחלטה, ולאחר שהערעור התקבל הוחזר התיק לפרקליטות מחוז מרכז לשם הגשת כתב אישום. אמויאל הורשע בארבעה סעיפים של מעשה מגונה והטרדה מינית. "הנאשם ניהל את ההליך תוך שהוא כופר באופן מוחלט במעשים המיניים המיוחסים לו", כתב שופט בית משפט השלום ברמלה מנחם מזרחי בהכרעת הדין. "העדות הבלתי מהימנה של הנאשם, מחזקת את עדותה של המתלוננת".
עו"ד מיכל שוורץ מהמוקד לפליטים ולמהגרים מסרה כי "אנחנו מברכות על גזר הדין שהכיר בחומרת מעשיו של אמויאל ובפער הקיצוני ביחסי הכוחות בינו לבין אריקה, שנמלטה לישראל כמבקשת מקלט, והוחזקה במעצר רק משום שביקשה לעצמה חיים בטוחים. בזכות אומץ לבה של אריקה שהעזה לחשוף את מסכת התקיפות שעברה, סוהרים אחרים יידעו כי מה שנעשה בין כתלי בית הסוהר עשוי לצאת בסוף לאור. המקרה מדגיש את הפגיעות ואת חוסר האונים של הכלואים במעצר הגירתי, ואנחנו מקוות שבית סוהר גבעון ילמד את המקרה היטב ויערוך שינויים מערכתיים שימנעו הישנות של פגיעות בכלואים".