7 צפייה בגלריה
חומה בין גבול יוון לטורקיה כדי שפליטים מאפגניסטן לא יוכלו לעבור
חומה בין גבול יוון לטורקיה כדי שפליטים מאפגניסטן לא יוכלו לעבור
ארדואן קרא לתמוך באפגניסטן ובאיראן כדי למנוע מעבר מהגרים. החומה בגבול בין טורקיה ליוון
(צילום: AP)
אלפי מבקשי מקלט מאפגניסטן נמצאים בטורקיה ומבקשים להגיע לאירופה - אך יוון לא מתכוונת לקבלם. אחרי שהאירועים באפגניסטן עוררו באירופה חשש מגל פליטים נוסף, ואחרי האזהרה של נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, יוון הודיעה אתמול (שישי) שהשלימה בניית חומה באורך 40 קילומטרים בגבול עם טורקיה. החומה כוללת גם מערכת פיקוח חדשה, שמטרתה למנוע מהמהגרים שנמלטו משלטון הטליבאן לנסות ולהגיע לאירופה.
בשנים 2016-2015 חווה האיחוד האירופי משבר מהגרים חריף, שבמהלכו יותר ממיליון פליטים מהמזרח התיכון ומאפריקה חצו את הגבול מטורקיה ליוון במטרה להגיע למדינות העשירות באירופה. כעת, אלפים מהאפגנים שברחו ממדינתם בשבועות האחרונים נמצאים בטורקיה, וגם הם שואפים להמשיך ממנה ליוון ולמדינות אחרות באיחוד האירופי. יוון, שהייתה בחזית המשבר הקודם, אמרה שכוחות הגבול שלה בכוננות כדי לוודא שלא תהפוך שוב לשער של המהגרים לאירופה.
7 צפייה בגלריה
חומה בין גבול יוון לטורקיה כדי שפליטים מאפגניסטן לא יוכלו לעבור
חומה בין גבול יוון לטורקיה כדי שפליטים מאפגניסטן לא יוכלו לעבור
החומה בגבול בין טורקיה ליוון. המדינות מסוכסכות כבר שנים סביב נושא המהגרים
(צילום: רויטרס)
השר להגנה אזרחית ביוון, שביקר יחד עם שר הביטחון ומפקד הצבא באזור אברוס שגובל בטורקיה, אמר כי המשבר באפגניסטן יצר "אפשרות לגלי מהגרים". לדבריו, "אנחנו לא יכולים לחכות באופן פאסיבי להשלכות אפשריות. הגבולות שלנו יישארו בטוחים ובלתי ניתנים לפגיעה". השר הוסיף כי הרחבת החומה ב-12.5 קילומטרים הושלמה בימים האחרונים, לצד התקנת מערכת ניטור מתקדמת.
זרם המהגרים מטורקיה ליוון ומשם לאירופה הואט משמעותית מאז 2016, אחרי שטורקיה הסכימה לחסום את דרכם אל היבשת בתמורה לסיוע כספי מהאיחוד האירופי. עם זאת, בשנים האחרונות טורקיה מתעמתת עם אירופה לא פעם סביב נושא המהגרים. טורקיה מארחת בשטחה יותר משלושה מיליון פליטים סורים, והיא הזהירה לא פעם שהיא כורעת תחת הנטל ושהאיחוד האירופי אינו עומד בסיכומים איתה. בכמה מקרים הודיעה אנקרה על "פתיחת השערים לאירופה".
אפגנים מעבירים תינוק לחיילים אמריקנים בנמל תעופה בקאבול
(צילום: רויטרס)

נערה מתחננת בנמל התעופה בקאבול: "בבקשה, הטליבאן באים"

7 צפייה בגלריה
מהגרים מ אפגניסטן ב טורקיה
מהגרים מ אפגניסטן ב טורקיה
בין 500 ל-2,000 מגיעים ביום. מהגרים מאפגניסטן בטורקיה
(צילום:AP)
7 צפייה בגלריה
מהגרים מ אפגניסטן ב טורקיה
מהגרים מ אפגניסטן ב טורקיה
מהגרים אפגנים בטורקיה
(צילום:AP)
אתמול שוחחו ארדואן וראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס על נושא אפגניסטן. ארדואן אמר שאפגניסטן ואיראן - שמהן מגיעים לטורקיה פליטים אפגנים רבים - צריכות לקבל תמיכה, או שגל מהגרים חדש יהיה "בלתי נמנע". נציין כי יוון וטורקיה, יריבות היסטוריות שחברות שתיהן בברית נאט"ו, מסוכסכות כבר שנים בנושאי מהגרים ותביעות טריטוריאליות במזרח הים התיכון.
אלפים מהאפגנים שנמלטו משלטון הטליבאן הגיעו לטורקיה מאיראן, שלה גבול משותף עם אפגניסטן. לפי BBC בין 500 ל-2,000 מהגרים אפגנים מגיעים לטורקיה מדי יום. ביום חמישי קרא ארדואן למדינות אירופה לקחת אחריות על המהגרים הללו, והזהיר שטורקיה לא מתכוונת להפוך ל"יחידת אחסון" של מהגרים.
7 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
עלייה בהתנגדות למהגרים בטורקיה. ארדואן
(צילום: AFP)
לדברי ארדואן, "אנחנו צריכים להזכיר לחברים האירופים שלנו את העובדה הזאת: אירופה, שהפכה לאטרקציה למיליוני אנשים, לא יכולה להימנע מהבעיה (של המהגרים) באמצעות סגירה קפדנית של הגבולות שלה כדי להגן על ביטחונם ורווחתם של אזרחיה".
ארדואן הטיל את האחריות לעתיד המהגרים שיגיעו לטורקיה על המדינות האירופיות והמהגרים עצמם: "לטורקיה אין חובה, אחריות או מחויבות להיות יחידת האחסון של המהגרים באירופה. ברגע שנסגור את הגבולות שלנו, ונשלח מהגרים לא-חוקיים הביתה, הם יצטרכו להחליט לאן ללכת".
"האחריות העיקרית של המדינה שלנו היא לביטחונם ולרווחתם של 84 מיליון אזרחיה. מצד שני, אנחנו לא חברה חסרת אופי, שחושבת רק על עצמה ומפנה את גבה לעבר מי שמגיע לדלת שלנו", אמר ארדואן. הוא ציין כי בנוסף ל-3.6 מיליון פליטים סורים נמצאים בטורקיה כ-300 אלף אפגנים.
דבריו של ארדואן הגיעו על רקע עלייה בהתנגדות לפליטים ומהגרים בטורקיה - בזמן שבו המצב הכלכלי קשה ושיעור האבטלה גבוה. הנשיא הטורקי ציין שכדי לבלום את גל המהגרים הנוכחי, טורקיה נקטה צעדים לאורך הגבול עם איראן. הוא הוסיף כי ארצו עשויה לנהל שיחות עם הממשלה החדשה שיקים הטליבאן באפגניסטן, במטרה "לדון באג'נדות המשותפות שלנו".