3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
זלינסקי ובנט
(צילום: צד ימין:רויטרס, שמאל: עמוס בן גרשום' לע"מ)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת ישראל נפתלי בנט שוחחו אחר הצהריים (רביעי) שוב בטלפון - בפעם השנייה מאז החלה הפלישה הרוסית. זלנסקי הודיע על השיחה בטוויטר וכתב: "דיברנו על התוקפנות הרוסית". בהמשך נמסר מטעמו של בנט כי השניים שוחחו בהמשך לשיחתם מיום שישי האחרון "שבה בה סיכמו לשמור על קשר רציף".
  • נמצאים באוקראינה או בגבולותיה? רוצים לדווח ולצלם? לחצו כאן
מלחמה באירופה - דיווחים נוספים ב-ynet
את השיחה השנייה בין שני המנהיגים יזם הנשיא זלנסקי. השניים דיברו על המשך הסיוע ההומניטרי של ישראל לאוקראינה. זלנסקי הזכיר בשיחה את התקיפה הרוסית באתר באבי יאר, וציין שמדובר בפעולה ברברית.
על רקע הדברים יצוין כי שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לאוקראינה רון בן ישי שנמצא בקייב דיווח מוקדם יותר כי אתר ההנצחה בבאבי יאר לא נפגע ולא ניזוק. כמו כן אמר הנשיא האוקראיני שהרוסים הטילו פצצות גם על העיר אומן שבה מבקרים יהודים רבים. זלנסקי שב וביקש מבנט סיוע ביטחוני. לא ברור אם סוגיית התיווך בין המדינות שמעורבות במלחמה עלתה בשיחה.
בשיחתם הראשונה ביום שישי שעבר, דיברו בנט וזלנסקי על מצב הלחימה באוקראינה, בדגש על אזור קייב. ראש הממשלה הציע אז את עזרתה של ישראל בכל סיוע הומניטרי, ועדכן את הנשיא על הצעדים שכבר ננקטו בהיבט הזה. "ראש הממשלה הדגיש את תקוותו לסיום מהיר של הלחימה, ושלח חיזוק לעם באוקראינה בימים קשים אלה", אמרו בלשכתו של בנט אחרי השיחה הראשונה.
בנט מתייחס למדיניות ישראל למשבר באוקראינה במסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה
(צילום: אלכס גמבורג )

כמה שעות לאחר השיחה הראשונה, סיפר שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורנייצ'וק בריאיון ל-CNN כי זלנסקי ביקש מבנט לסייע במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה. "הנשיא שלנו מאמין שישראל ההיא המדינה הדמוקרטית היחידה שיש לה יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה, ואפשר להשתמש בה כדי שתסייע", אמר השגריר.
בתחילת השבוע שוחח בנט גם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "השניים שוחחו על המצב בין רוסיה לאוקראינה", נמסר בקצרה מלשכתו של בנט. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה כי לפי הקרמלין, השיחה הייתה ביוזמת ישראל, וכי בנט הציע במהלכה לתווך במגעים בין רוסיה לאוקראינה. ארה"ב עודכנה בשיחה של בנט עם פוטין לפני ואחרי קיומה.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
בנט בפגישתו עם פוטין ברוסיה באוקטובר האחרון
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
רון בן ישי באנדרטת באבי יאר לאחר ההפצצה
רון בן ישי באנדרטת באבי יאר לאחר ההפצצה
שליחנו רון בן ישי באתר ההנצחה לנרצחי טבח באבי יאר שלא נפגע
(צילום: רון בן ישי )
הנשיא האוקראיני זלנסקי פרסם היום הודעה בשפה העברית בעקבות התקיפה הרוסית על אתר ההנצחה לזכר לנרצחי טבח באבי יאר. "כולנו הופגזנו אמש בקייב, וכולנו מתנו שוב בבאבי יאר ממתקפת טילים. על אף שהעולם מבטיח בעקביות 'לעולם לא עוד!'", כתב הנשיא האוקראיני.
הוא הוסיף: "לאדם הנורמטיבי אשר יודע היסטוריה, באבי יאר הוא מקום מיוחד בקייב. מקום מיוחד באירופה. מקום של תפילות. מקום זיכרון של מאות אלפי אנשים אשר נרצחו בידי הנאצים. מקום בתי הקברות העתיקים של קייב. מדוע להפוך מקום כזה למטרה לתקיפת טילים? אתם הורגים את קורבנות השואה פעם נוספת.
"בימי הסובייטים, מרכז טלוויזיה הוקם מהיסוד, כמו גם מרכז ספורט. נבנה פארק על מנת למחוק את ההיסטוריה הנושאית של באבי יאר. אך מדוע הוא הופצץ? פעולה זו היא מעבר להבנה האנושית. מתקפה שכזאת, מוכיחה שבשביל רבים ברוסיה, קייב היא לגמרי זרה. הם אינם יודעים דבר על בירתנו, על ההיסטוריה שלנו. אך למרות זאת, הם הורו להשמיד את ההיסטוריה שלנו, את המולדת שלנו. להשמיד את כולנו. חשוב שמיליוני היהודים ברחבי העולם לא יישארו דוממים למראות הללו, מפני שהנאציזם נולד בדממה".
זלנסקי מדבר על התקיפות באומן ובאבי יאר

מוקדם יותר היום ערך ראש הממשלה בירושלים מסיבת עיתונאים משותפת עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, והתייחס למצב באוקראינה: "החובה שמוטלת עלינו כמנהיגים היא לעשות הכול כדי לעצור את שפיכות הדמים ולהביא את ההתרחשות כמה שיותר מהר משדה הקרב לחדרי המו"מ, עוד לא מאוחר לכך". בנט בחר שוב שלא לגנות את רוסיה: "מדינת ישראל עומדת לצד העם באוקראינה, שלחנו ציוד הומניטרי רב: שלושה מטוסים עם 100 טון ציוד, רובו רפואי, אנחנו נחושים להמשיך ואפילו לעשות יותר".
שולץ, שסיפר כי היה לו חשוב לבוא לישראל למרות המצב המורכב באירופה, אמר: "החדשות מאוקראינה נוראיות. אנו מלאי דאגה מהתפתחות הקונפליקט. צריכים לעשות הכל לשנות המצב. אנחנו כבר עכשיו רואים את מספרי הפליטים. הרבה מגיעים לאירופה, זה יגבר. אנו עושים מאמצים להביא לסיום המלחמה ולשיחות שלום. כל יום של לחימה גורם להרס תשתיות, גוזל חיי אזרחים וחיילים בשני הצדדים וחייבים למנוע את זה".