בהתאם להסכמים הקואליציוניים מול המפלגות החרדיות, הממשלה צפויה לאשר בישיבה השבועית ביום ראשון הקרוב החלטה שתקדם הקמת מתקני אגירת אנרגיה עבור ייצור "חשמל כשר", כזה שישמש חרדים מחמירים שלא מוכנים להשתמש בשבתות וחגים ברשת החשמל הרגילה, ולעתים קרובות משתמשים במקום זאת בגנרטורים.
להצעת ההחלטה המלאה - לחצו כאן
1 צפייה בגלריה
חשמל אילוס אילוסטרציה
חשמל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על פי ההצעה שתובא לאישור השרים, חברת החשמל תקים מתקן אגירה כפיילוט, שבאמצעותו יסופק חשמל כשר בשבתות וחגים. החשמל האגור, כך נכתב, יסייע גם בהיערכות לעליית הביקוש לחשמל באזורים המאופיינים בצפיפות גבוהה וגם יאפשר לצמצם שימוש באותם גנרטורים מזהמים.
ההצעה תובא לאישור השרים אף שרשות התחרות מתנגדת לכך שחברת החשמל היא זו שתוביל את הפיילוט, בטענה שהיא כבר נהנית ממונופול בתחום החשמל וכי הדבר מנוגד למאמצים להגביר את התחרות בתחום. היועצת המשפטית של רשות התחרות מצוטטת בהצעה כמי שקובעת שאין מניעה משפטית לאישורה, אם כי היא כן מדגישה שיש בכך "קשיים משפטיים".
על רקע החשש ממונופול של חברת החשמל גם בתחום אגירת האנרגיה, נכתב בהצעה כי חברת החשמל תידרש לאחר בניית המתקן לפעול למכירתו, "כך שלא יאוחר משלוש שנים מיום תחילת מתן השירות מהמתקן, כפי שייקבע על ידי רשות החשמל, תימסר החזקה בו והוא יופעל על ידי הרוכש", לשון ההצעה.
בדברי ההסבר להחלטה נכתב: "האוכלוסייה החרדית מעוניינת לצרוך בשבת חשמל העומד בדרישות ההלכה. כיום המענה לכך הוא שימוש בגנרטורים היוצרים סכנה בטיחותית, עלותם יקרה והם גורמים לזיהום סביבתי. לאור ההתפתחות הטכנולוגית של מתקני אגירה בקיבולת הנדרשת, קיימת הזדמנות למתן פתרון חליפי מתאים שיספק את צרכיה המיוחדים של האוכלוסייה והינו בטיחותי ונקי יותר".
על רקע החשש שמי שישלם על המתקנים הללו הוא הציבור הכללי, בדברי ההסבר מודגש: "למען הסר ספק, ומכיוון שמדובר בשירותים שרק חלק מהצרכנים מבקשים לצרוך, מבהירה ההחלטה את המובן מאליו, שהסדרת הרשות למתן אפשרות לקבלת שירותי חשמל כשר תעלה בקנה אחד עם סמכויותיה וחובותיה של רשות החשמל שלא להטיל עלות עודפת על כלל צרכני החשמל ולא לאפשר סבסוד צולב בין שירותים וצרכנים".
רוב החרדים, יצוין, כן משתמשים ברשת החשמל הרגילה בשבת, אולם חלקם, האדוקים יותר, סבורים שהאופן שבו מיוצר החשמל לא עונה על דרישות ההלכה. הדבר נפוץ יותר בציבור הליטאי, המתבסס על שיטת החזון איש, שקבע כי לא משתמשים בשבת בחשמל שמיוצר על ידי יהודים. הם קיבלו לפיכך את הכינוי ה"חזונאישניקים", שנחשב לכינוי גנאי.
הם כאמור משתמשים כחלופה בגנרטורים, אך אלו מסוכנים לעתים, מזהמים יותר ולעתים גם יש אליהם חיבורים פיראטיים – וישנם קולות בחברה החרדית הדורשים שהמדינה תממן את החשמל הכשר. עם זאת, בציבור החרדי יש מחלוקת אם נכון להעלות את הדרישה הזאת, ובכך "להרגיז" עוד יותר את החילונים, כשברקע גם הסערה סביב חוק הפטור מגיוס שהמפלגות החרדיות מקדמות.
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס בחשבון הטוויטר שלו לתוכנית: "החלטת הממשלה לאשר ביום ראשון אספקת חשמל כשר היא עוד טרלול בדרך למדינת הלכה. המהלך הכוחני של עסקני ש"ס ויהדות התורה בא על חשבון מעמד הביניים. הם אלו שישלמו את המחיר על כך. ‏הקמת מתקני אגירת חשמל, בשילוב תעריפי החשמל הגבוהים באמצע השבוע, לעומת התעריפים הזולים בשבתות, יעלו מיליארדים לאזרחי ישראל".