ארבע הסיעות הגדולות ביותר בפרלמנט האירופי קראו היום (ב') לנציבות האירופית, הגוף החשוב ביותר באיחוד, להגביר את הלחץ שלה על הונגריה לנוכח השחיקה העקבית שנרשמת שם בשלטון החוק ובעקרונות הדמוקרטיה. פנייתן של הסיעות באה בצל הזעזוע מהחוק שאושר החודש בפרלמנט ההונגרי בחסות ממשלתו של ויקטור אורבן, ושמאפשר לאזרחים הונגרים למסור דיווחים אנונימיים על משפחות חד-מיניות, משום שהתנהלותן "מנוגדת לחוקה". בעקבות הסערה שחולל החוק בעולם הטילה עליו נשיאת הונגריה וטו ביום שישי, והחזירה אותו לפרלמנט לצורך "תיקונים".
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ויקטור אורבן ושלטי גאווה בבודפשט. שורה של חוקים שמגבילים זכויות
(צילום: רויטרס, AP)
5 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בבודפשט הונגריה
מצעד הגאווה בבודפשט הונגריה
המטרה: הלשנות על מי שהתנהלותו "מנוגדת לחוקה". החשש: ילדים ייקרעו מהוריהם
(צילום: רויטרס)
הונגריה היא אחת מ-27 המדינות החברות באיחוד האירופי ותלויה מאוד בכספים שהיא מקבלת ממנו, אבל בשנים האחרונות העמיק מאוד הקרע בינה לבין מוסדותיו, על רקע ההתרחקות שלה מעקרונות הדמוקרטיה תחת הנהגתו של איש הימין אורבן. מאז עלייתו לשלטון ב-2010 האשים האיחוד האירופי את אורבן בפירוק המוסדות הדמוקרטיים של ארצו, בהשתלטות על התקשורת ובפגיעה בזכויותיהם של מיעוטים. על רקע זה מעכבת בריסל יותר מ-10 מיליארד דולרים שהיא אמורה להעביר לבודפשט, בין השאר לצורך השיקום מנזקי הקורונה.
במסגרת החוקים האוטוריטריים שהנהיג בשנים האחרונות החריף שלטונו של אורבן את יחסו ללהט"בים. ב-2021 אישר חוק האוסר להציג תכנים הנוגעים להומוסקסואליות ולתהליכי התאמה מגדרית לבני פחות מ-18, והחודש הוא אישר בפרלמנט הצעת חוק שתאפשר להונגרים לדווח באופן אנונימי – ולמעשה "להלשין" – על אנשים שלדעתם "קוראים תיגר על מה שקובעת החוקה בנוגע לתפקיד הנישואים והמשפחה", וכן על "מי ששוללים מילדיהם את הזכות להחזיק בזהות התואמת את המין שבו נולדו".
5 צפייה בגלריה
אורסולה פון דר ליין
אורסולה פון דר ליין
הנציבה אורסולה פון דר ליין. "להשתמש בכל הכלים"
(צעלום: EPA )
מטרת החוק היא למעשה להצר את צעדיהם של זוגות חד-מיניים ושל להט"בים בכלל. חוקת הונגריה, שאושרה באופן חד-צדדי על ידי מפלגת הימין הפופוליסטית "פידס" בשנת 2011, אוסרת נישואים חד-מיניים, והממשלה ההונגרית גם אסרה על זוגות חד-מיניים לאמץ ילדים. ביום שישי, בגילוי חריג ביותר של חילוקי דעות בתוך השלטון ההונגרי, הטילה נשיאת הונגריה קטלין נובאק וטו על החוק – ושלחה אותו בחזרה לפרלמנט בדרישה לתיקונים. במכתב ליו"ר הפרלמנט כתבה נובאק כי חלקים בחוק עלולים להגביר את חוסר האמון בין אנשים שונים בקהילה, וכי הוא "אינו מחזק את ההגנה על הערכים המעוגנים בחוקה, אלא מחליש אותם".

סכנה גם לגרושים ולזוגות בלי ילדים

ההבנה שהחוק נגד להט"בים עלול לחזור, בנוסף להצעת חוק שנועדה להגביל את חופש הביטוי של מורים בהונגריה ואת זכות השביתה שלהם, היא שגרמה לארבע הסיעות הגדולות בפרלמנט האירופי – הנוצרים הדמוקרטים, הסוציאליסטים, הליברלים והירוקים – לפרסם היום את המכתב המשותף, שבו פנו לאורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית. הנציבות היא הרשות המבצעת העליונה של האיחוד.
במכתבן תקפו הסיעות את ממשלת אורבן על פגיעתה בזכויות הלהט"ב, וקראו לנציבות לעצור כל העברת כספים לבודפשט עד שתעמוד בעקרונות הדמוקרטיים הליברליים שלהם היא נדרשת לציית. במכתב הפצירו הארבע בנציבה פון דר ליין להשתמש "בכל הכלים העומדים לרשותה" כדי לעצור את החוק נגד להט"בים, והדגישו כי שוויון, כבוד האדם וזכויות יסוד הם אושיות האיחוד האירופי: "אנו בוטחים בהתחייבותך לנקוט צעדים יעילים נגד מדינה שהיא חברה באיחוד ומפירה במתכוון את ערכיו אלה".
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
השתלט על התקשורת, פגע במוסדות הדמוקרטיים. אורבן
(צילום: רויטרס)
סטפני סג'ורנה, מנהיגת אחת הסיעות, אמרה במסיבת עיתונאים היום: "ההתפתחויות האחרונות בהונגריה, ובמיוחד החוק נגד להט"בים שמעודד אנשים לדווח על זוגות חד-מיניים והצעת החוק שמגבילה את זכויות המורים, הן מכה נוספת לזכויות האדם שם, והנציבות חייבת לפעול בעניין בדחיפות. אי אפשר להעביר כספים נוספים של האיחוד האירופי לממשלתו של אורבן, כל עוד שלטון החוק אינו שב על כנו".
יותר מ-12 מדינות באיחוד האירופי, בהן צרפת וגרמניה, כבר מנהלות הליכים משפטיים נגד בודפשט בגין המדיניות המפלה שלה כלפי להט"בים, וכך עושים גם שורת מוסדות באיחוד האירופי.
5 צפייה בגלריה
הונגריה מצעד גאווה 2013 הומואים להט"ב להט"בים
הונגריה מצעד גאווה 2013 הומואים להט"ב להט"בים
קמפיין הומופובי וטרנספובי: "זה יעודד צנזורה עצמית גדולה עוד יותר". מצעד הגאווה בבודפשט ב-2013
(צילום: AP)
ראש הסגל של ויקטור אורבן, גרגריי גויאש, טען בשבוע שעבר כי גם אחרי אישור החוק הממשלה לא תעניש את האזרחים שעליהם יועברו הדיווחים האנונימיים, אך גולשים ברשתות החברתיות הביעו חשש שבעקבות הדיווחים ילדים של זוגות חד-מיניים יילקחו מהם. ארון דמטר, נציג של ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" בהונגריה, אמר כי החקיקה היא המשך ישיר לקמפיין ההומופובי והטרנספובי של הממשלה: "זה מעודד צנזורה עצמית גדולה אף יותר, בסביבה שבה חברי הקהילה הלהט"בית מפחדים ממילא".
מתנגדי החוק הזהירו כי הניסוח המעורפל שלו יאפשר להונגרים לדווח למדינה גם על הורים גרושים ועל זוגות סטרייטים שאינם רוצים להביא ילדים לעולם, מתוך תפיסה שאלה פוגעים בערכי "המשפחה המסורתית" המעוגנים בחוקה.