איראן מנסה להכחיש שוב ושוב את תפקידה בקבלת ההחלטות של גורמים שונים ב"ציר ההתנגדות", הפועלים באזור מתחילת המלחמה בעזה. טהרן אמנם מנסה להראות כי היא תומכת בפעולות "מרחוק" ועוקבת אחריהן, אך טוענת שהגורמים מקבלים את ההחלטות בצורה עצמאית לחלוטין: בין אם מדובר בחמאס בעזה, בחיזבאללה בלבנון, במיליציות בעיראק או בחות'ים בתימן.
"באיראן, מה שחשוב זה לא המילים"
(צילום: טל אזולאי)

5 צפייה בגלריה
האונייה הראשונה מסוג ג post-panamax ביפן
האונייה הראשונה מסוג ג post-panamax ביפן
הספינה שנחטפה בים האדום
דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעאני, התייחס היום (שני) לחטיפת הספינה שנמצאת בבעלות ישראלית חלקית על-ידי החות'ים ואמר: "כוח ההתנגדות באזור הוא עצמאי, הוא לא סוכן של איראן והוא פועל למען המדינה שלו והעם שלו. ההאשמות שאיראן עומדת מאחורי עצירת הספינה הישראלית בים האדום נגרמו עקב בלבול של ישראל וניסיון לטשטש את התבוסה שלה. הזהרנו שהמשך תמיכה של אמריקה ברצח העם בעזה תגרור תגובה של אנשי האזור".
5 צפייה בגלריה
הכוחות החות'ים בתימן מודיעים כי שיגרו מטח של טילים בליסטים לעבר מטרות שונות בישראל
הכוחות החות'ים בתימן מודיעים כי שיגרו מטח של טילים בליסטים לעבר מטרות שונות בישראל
דובר הצבא החות'י. איראן על ההאשמות שהיא מעורבת בחטיפת הספינה: "ניסיון ישראלי לטשטש את התבוסה"
הכותרת
למה ישראל לא מנתקת את האינטרנט בעזה?
21:11
דובר משרד החוץ בטהרן הדגיש שאין בסיס לפרסומים בישראל לגבי חלקה של איראן בהשתלטות על הספינה "גלקסי לידר". שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, אמר אתמול שהשלב הראשון של הרחבת היקף המלחמה התחיל באמצעות גורמי ההתנגדות, שלוקחים את החלטותיהם בעצמם.
איראן מכחישה גם את מעורבותה בתקיפות הבסיסים האמריקניים בעיראק ובסוריה, שמבוצעות על-ידי גדודי חיזבאללה בעיראק השייכים לכוח קודס האיראני. שר החוץ האיראני אמר בשבוע שעבר כי "איראן לא אחראית לתקיפות על האינטרסים האמריקניים בעיראק וסוריה", וטען כי "הפלגים מקבלים החלטות בעצמם". דבריו של שר החוץ סותרים דיווחים שפורסמו לאחרונה, כולל דיווח לפיו משמרות המהפכה של איראן מפקחות על פריסה מחודשת של כוחות במערב עיראק.
5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ו איסמאעיל הנייה איראן חמאס פגישה יוני 2023
עלי חמינאי ו איסמאעיל הנייה איראן חמאס פגישה יוני 2023
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ובכיר חמאס איסמאעיל הנייה, בפגישה השנה בטהרן
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency)/ רויטרס)
באותו הקשר, לאחרונה פורסמו דיווחים כי ראש ממשלת עיראק, מוחמד שיאע א-סודאני, נפגש עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק וניסה להסביר את הצורך בהפסקת התקיפות של היעדים האמריקניים, אך לא הצליח להגיע מולם להסכם - ונאלץ לפנות לאיראן בניסיון לעצור את התקיפות.
מסיבה זו ביקר א-סודאני באיראן מיד אחרי ביקורו בעיראק של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. לפי הפרסומים, א-סודאני הבין מבלינקן שעליו להעביר מסר לאיראן להפסיק את התקיפות. השיחות לא צלחו, ואחרי ביקור א-סודאני בטהרן חלה הסלמה בתקיפות של המטרות האמריקניות.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת עיראק מוחמד שיאע א סודאני
ראש ממשלת עיראק מוחמד שיאע א סודאני
ראש ממשלת עיראק א-סודאני. ביקש מאיראן לעצור את התקיפות
(צילום: רויטרס)
לגבי חיזבאללה, בשבת אמר שר החוץ האיראני בראיון ל"פייננשל טיימס" כי לארגון יש זהות עצמאית שלא מקבל פקודות מאיראן. טהרן טוענת גם שאינה ידעה על הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. בחודש שעבר אמר נשיא איראן איברהים ראיסי לאל-ג'זירה כי "ההתנגדות בפלסטין ובאזור היא עצמאית, ההחלטה בידיה, והיא אינה מקבלת פקודות מטהרן".
5 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
צופים בנאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
( צילום: רויטרס /Aziz Taher )
סימה שיין, ראש תוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר ראש חטיבת המחקר במוסד, אמרה הבוקר ב-ynet live: "ראו איזה פלא, החות'ים הודיעו שנעצרו ספינות. האיראנים אומרים שהאמריקנים הם הבעיה הכי גדולה - וראו איזה פלא, המיליציות פוגעות". על ההצהרות שמגיעות מאיראן, והפעולות של השותפות שלה, אמרה שיין: "המנהיג מדבר בצורה מינורית, יכול להיות שהוא אמר שלא הולכים למלחמה כוללת במזרח התיכון. מה שרואים בהתנהגות זה מה שחשוב. לאו דווקא המילים".