הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, המבקר בישראל, בסעודיה ובאיחוד האמירויות לרגל ציון שנה לטבח 7 באוקטובר, קרא היום (שלישי) למימוש מיידי של הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה עד הכריסמס – ועוד לפני חילופי השלטון בארה"ב. "אם עד הכריסמס לא תהיה נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, לאיראן יהיה ניצחון אסטרטגי", אמר גרהאם במסיבת עיתונאים בירושלים לצד הסנאטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל.
מסיבת עיתונאים של הסנאטורים ריצ'ארד בלומנטל ולינדזי גרהאם בישראל
(צילום: גיל יוחנן)

שני הסנאטורים נפגשו בישראל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ ישראל כ"ץ ומשפחות החטופים, והם ימשיכו מישראל לסעודיה ולאיחוד האמירויות. "7 באוקטובר נועד לסכל את הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה", אמר גרהאם. "ההתקפה תועדה על ידי מחבלי החמאס כדי שכל מאמץ לדו-קיום בין ישראל לערבים ייעלם לנצח. הם רצו שיראו את זה".
הוא ציין: "זה המסר שאני אעביר לסעודים בביקורי שם – אנו יכולים להביא לאישור הסנאט הסכם הגנה בין ארה"ב לסעודיה – אם תעשו את זה במשמרת של ביידן. לנשיא הבא יהיה קשה להשיג 67 קולות בסנאט. מה שצריך לקרות בהקדם – סעודיה, ישראל ואיחוד האמירויות צריכות להתכנס ביחד ולמצוא פתרון לבעיה הפלסטינית, ושהערבים יקבלו אחריות. תהיה בנייה מחדש של עזה, ישנו את מערכת החינוך כדי שלא ילמדו בה לשנוא את העם היהודי. יהיה תהליך של פירוז ודה-רדיקליזציה, ערבויות ביטחוניות למען ישראל".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של הסנאטורים ריצ'רד בלומנטל ולינדזי גרהאם בישראל
מסיבת עיתונאים של הסנאטורים ריצ'רד בלומנטל ולינדזי גרהאם בישראל
הסנאטורים בלומנטל וגרהאם
(צילום: גיל יוחנן)
גרהאם הוסיף: "הפלסטינים לא הולכים לשום מקום. ישראל לא הולכת לשום מקום. פתרון שיעלים את הפלסטינים הוא לא ריאלי. לצפות מישראל לחזור לסטטוס קוו לא זה גם לא ריאלי. התקווה היא שזה יתחיל בקרוב, ויתממש לפני הכריסמס בוושינגטון. אם זה לא יקרה, יהיו עשורים שבהם לא נתקדם לשום מקום – תקציב הביטחון פה יוכפל. חמאס ישתלט על אזורים מחדש וחיזבאללה ייבנה מחדש".
הסנאטור הרפובליקני אמר: "אם תעשו נורמליזציה בין ישראל לסעודיה כשהערבים יקבלו אחריות על הפלסטינים ויעבדו על יחסי שלום – איראן תיחלש. הרחבת הסכמי אברהם לסעודיה משמעותה קץ הסכסוך הישראלי-פלסטיני. זה הסיוט של איראן. הם מפחדים מזה. זה שינוי קבוע, שינוי של תרבות, זה מחליף שנאה בתקווה. אם לא נעשה את מה שתיארתי עד הכריסמס, שאלוהים יעזור לאזור הזה".
יירוטים ברחבי הארץ במתקפה האיראנית, לפני כשבוע
(צילום: שלו שלום, ירון ברנר, גיל יוחנן, גיל נחושתן, יאיר שגיא, עמית שאבי, ארנון בוסאני, אביב לשם, מקסים אוקנין)

גרהאם שרטט איך נראה בעיניו ניצחון של ישראל: "מעורבות של הערבים בחיי הפלסטינים. איך ניצחון לא צריך להיראות – שישראל תיסוג והדברים יחמירו. הם נסוגו מעזה וקיבלו רקטות. הרעיון של נסיגה בלי שמישהו יבוא במקום הוא לא שפוי. אם למדנו משהו, זה שאם אתה עוזב מקום – זה מחמיר ולא משתפר. למי באזור יש אפשרות לתקן את המצב? למוחמד בן סלמאן ולמוחמד בן זאיד בשיתוף ארה"ב".
הסנאטור הדמוקרטי בלומנטל חיזק את המסר: "אנו ברגעים היסטוריים. שוחחנו עם מנהיגים ישראלים ועם משפחות החטופים. יש פוטנציאל נפלא לממש את ההישגים בשדה הקרב להצלחות דיפלומטיות שיביאו להפסקת הלחימה, למסלול לנורמליזציה של היחסים עם מדינות נוספות באזור, להחזרת החטופים ולאספקת עוד סיוע הומניטרי. ההזדמנות ההיסטורית היא לא רק עבור עם ישראל אלא גם עבור העולם. אנו כאן כדי להביע תמיכה במנהיגים האמיצים בישראל שיתפסו את ההזדמנות. גם במדינות השכנות מנהיגים צריכים להפגין אומץ ועוצמה".
גרהאם התייחס לתגובה הישראלית על מתקפת הטילים האיראנית. "נורו 200 טילים בליסטיים בלי התרעה. מערכת ההגנה עבדה היטב, אבל בסופו של דבר הם רצו להרוג ישראלים, וזה יניע תגובה מסיבית. האיום הגדול על העולם זה איראן גרעינית. אם לאיראן יהיה נשק גרעיני, היא תשתמש בו כחלק מהאידיאולוגיה הדתית שלה. האייתוללות ישתמשו בנשק גרעיני נגד ישראל במסגרת האג'נדה הדתית. הם נאצים דתיים. היעד שלהם הוא לטהר את האיסלאם, להשמיד את מדינת היהודים ולהרחיק את המערב. אני אתמוך בישראל אם תחליט להשמיד את מתקני הגרעין. לגבי החימושים שהיא צריכה – בלומנטל ואני נתמוך בחבילת סיוע נוספת לישראל".
עוד אמר גרהאם: "הסעודים מדברים על פתרון שתי המדינות. הפתרון שדיברנו עליו בעבר מת ב-7 באוקטובר. דעת הקהל בישראל לא תקבל מדינה פלסטינית אחרי מתקפת הטרור הברברית הזאת. אני רוצה שחבריי בישראל יבינו שמוחמד בן סלמאן ומוחמד בן זאיד הם שותפים אמינים – והם יעזרו לייצוב המצב של הפלסטינים. זה יאפשר חיים בכבוד לפלסטינים ויאפשר לישראל להבטיח שלא יקרה שוב 7 באוקטובר. לא תדעו אם זה אפשרי עד שלא תשבו לדבר איתם. אני מרוצה מההתלהבות של ראש הממשלה והצוות שלו לרעיון של עסקת נורמליזציה".
2 צפייה בגלריה
יורשי העצר של סעודיה והאמירויות
יורשי העצר של סעודיה והאמירויות
שותפים אמינים? מוחמד בן סלמאן ומוחמד בן זאיד
(צילום: AP)
הוא ציין: "המסר שלי לבן סלמאן ובן זאיד הוא שיש להם שותף בישראל לעבוד על שינוי המצב בעזה ובגדה. אני שומע מהישראלים שהם לא רוצים לכבוש את עזה. אני חושב שאם הם ייכנסו לחדר וידברו על איך ייראו החיים של הפלסטינים, הם יגיעו לשם. איראן לא רוצה את זה, היא חוששת מזה יותר מאשר מכל טיל שישראל תירה לעברם. לישראל, לסעודים ולאמירתים יש אויב משותף. בן סלמאן לא רוצה שחמאס יחזור וחיזבאללה יתחזק. המבצע הישראלי נועד ליצור אזור חיץ שיאפשר לתושבים הישראלים לחזור לבתיהם. אני בטוח שעסקה ישראלית-ערבית בעזה תביא להזדמנויות גם בלבנון, כי הנוצרים, הסונים, הדרוזים ורוב השיעים רוצים לראות מדינה נקייה מהשפעה איראנית".
בלומנטל אמר כי לדעתו תקיפת מתקני הגרעין של איראן היא לא המסלול הנבון ביותר. "נתמוך ביכולות ההגנה העצמית של ישראל – בהרתעה וגם בהבסה של כל מתקפת טילים. יש למלא את מאגרי המיירטים כדי להימנע ממלחמה רחבה. אם הטילים יפגעו בערי ישראל, זה יוביל למלחמה רחבה".
הוא סיכם: "ישראל המחישה הצלחה צבאית, ואני מקווה שבהמשך נראה הצלחה דיפלומטית. הפתרון חייב לכלול הגדרה עצמית לפלסטינים וממשל עצמי. תמכתי בפתרון שתי המדינות, זה יעד ראוי. אני לא בטוח שאפשר להשיגו בנסיבות הנוכחיות, מיידית, אבל מאמין שזו דרך שאפשר להתקדם אליה".
פורסם לראשונה: 14:47, 08.10.24