בצה"ל עונים לביקורת על שינוי ההנחיות בחצות, שהוביל לכך שמרבית הרשויות המקומיות לא היו ערוכות בזמן לפתיחת מסגרות החינוך הבוקר. בהצהרה הערב (שני) בבסיס נבטים, שתשתיות בו נפגעו מהירי האיראני של טילים בליסטיים, אמר דובר צה"ל כי "אם היינו יכולים לשחרר לפני - היינו עושים זאת".
הצהרת דובר צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

"אתמול בלילה החלטנו על הסרת המגבלות על העורף", אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי. "השיקול העליון שלנו הוא ביטחון האזרחים. אני יודע שההשלכות על המשק, הילדים, הבית והעבודה הן מאוד משמעותיות. אתמול, לאור המצב הביטחוני, יכולנו לעשות זאת רק סמוך לחצות. אם היינו יכולים לשחרר לפני היינו משחררים לפני, ואם נידרש שוב להחזיר את ההנחיות - נעשה זאת. האיומים משתנים בעוצמתם ובתדירותם, ובהתאם גם ההנחיות יכולות להשתנות, גם בימים הקרובים".
מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא, אמר לפני כן: "אתמול במהלך שעות הערב והלילה ביצענו הערכת מצב לגבי ההגבלות. רק לקראת חצות התגבשה ההבנה וההחלטה להסרת ההגבלות, מתוך רצון לאפשר הקלה במדיניות ההתגוננות לצד שמירה על הביטחון".
לדבריו, "מתוך רצון לפתיחת המשק ולחזרה של ההורים לעבודה החלטנו בחצות להסיר את המגבלות על החינוך וההתקהלויות. אני מודע לקושי של ראשי הרשויות והמועצות האזוריות והמקומיות להתארגן במהלך שעות הלילה, לכן החזרה הייתה הדרגתית. אנחנו במלחמה ארוכה, ויכולים להיות שינויים גם בימים הקרובים לאור הערכת מצב".
1 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף
ההנחיות המעודכנות
צה"ל הודיע הלילה סמוך לחצות על הסרת ההגבלות של פיקוד העורף האוסרות על קיום פעילות חינוכית, שעליהן הוחלט לפני המתקפה האיראנית על ישראל - אבל לרשויות לא ניתנה התרעה מוקדמת על כך, וברובן לא ניתן היה לפתוח במועדן את המסגרות, ובהן "בית הספר של החגים".
גורמים ברשויות המקומיות זעמו הבוקר: "איך ניתן לפתוח מערכת חינוך מחצות להבוקר? זה לא לחיצת כפתור, הם לא למדו כלום מתקופת הקורונה שבה החליטו בכל יום על מתווה אחר בלי זמן תגובה. הטרלול והסחרור של המערכת הם הזיה, ההורים משגעים את המוקד מאמצע הלילה ומצפים לפתיחת המסגרות".
ראש העיר הוד השרון אמיר כוכבי אמר ל-ynet כי "בראש פיקוד העורף עומד גבר שכנראה לא יודע כמה זמן לוקח לארגן מסגרות חינוך אחרי שכבר הודיע שלא יתקיימו באופן גורף, ולא מתייעץ. יותר חמור, הוא שכח את תפקידו, שזה החוסן של העורף - ומה זה חינוך אם לא התגשמות החוסן? נהפוך עולמות כדי לתת את השירות הנכון לתושבים, אבל ההודעה המאוחרת פוגעת בזה. קשה להבין את ההתנהלות הזו, מילא שבהתחלה הייתה סודיות - אבל עכשיו? אלה סימפטומים של מרכז שלטון מקומי חלש שאף אחד לא סופר אותו, ושל אנשים על מדים שרוצים למצוא חן".