נתונים רשמיים שפרסמה הערב (יום ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של ארגנטינה חושפים עלייה חדה בשיעור העוני בששת החודשים הראשונים לכהונתו של הנשיא החדש חאבייר מיליי, אוהד מושבע של ישראל, בצל צעדי הצנע החריפים שהנהיג כדי להבריא את הכלכלה: מאז נכנס לתפקיד נוספו למעגל העוני 5.2 מיליון ארגנטינאים, ואם בחודש דצמבר, ערב השבעתו, היו 41.7% מתושבי ארגנטינה עניים, ביוני השנה עלה שיעורם ל-52.9%. פירוש הדבר הוא שכל ארגנטינאי שני מוגדר כעת אדם עני, וזהו הנתון הגרוע ביותר של ארגנטינה מאז המשבר הכלכלי שהיכה בה בשנת 2003.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי, מפגינים בואנוס איירס נגד רפורמה של נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי, מפגינים בואנוס איירס נגד רפורמה של נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי
חאבייר מיליי ופעיל מחאה במהלך ההפגנות נגד הרפורמה שלו, השנה
(צילוםREUTERS/Agustin Marcarian/File Photo , Luis ROBAYO / AFP)
הנתונים שפורסמו הערב מדגישים עד כמה קשה פגעו בארגנטינאים מן השורה הקיצוצים שהנהיג מיליי הליברטריאני במסגרת ה"טיפול בהלם" שביקש לעשות לכלכלת ארגנטינה. לשם השוואה, לפני שבע שנים עמד שיעור העוני בארגנטינה על 26%, וכעת הוא יותר מהוכפל.
מאז עלייתו לשלטון בדצמבר ביטל מיליי פיקוח על מחירים, קיצץ בסובסידיות על אנרגיה ועל תחבורה וחתך חלק מתוכניות הרווחה של ארגנטינה, אם כי ממשלתו מדגישה כי גם הרחיבה כמה תוכניות אחרות שנועדו לסייע למשפחות ולילדים. ארגנטינה שקועה כעת במיתון עמוק ומתמודדת עם אינפלציה שנתית בשיעור של 230%, אחד מהגרועים בעולם, והירידה בערך המטבע מורגשת בכיסו של כל ארגנטינאי מהשורה.
"מאז שהממשלה הזו עלתה לשלטון נעלמו משרות", אמרה היום אירמה קסאל, תושבת בואנוס איירס בת 53 שעובדת בשלוש משמרות – במחזור אשפה, באיסוף קרטונים ובבניין – ועדיין מתקשה לשרוד כלכלית. "אנחנו עובדים קשה פי שניים ומרוויחים פחות, ואנחנו צריכים להמשיך".
3 צפייה בגלריה
חאבייר מיליי הנשיא החדש של ארגנטינה
חאבייר מיליי הנשיא החדש של ארגנטינה
"כל רמה של עוני היא דבר מחריד". הנשיא מיליי
(צילום: Luis ROBAYO / AFP)
3 צפייה בגלריה
מפגינים בואנוס איירס נגד רפורמה של נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי
מפגינים בואנוס איירס נגד רפורמה של נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי
מפגינים נגד הנשיא החדש בבואנוס איירס, השנה
(צילום: TOMAS CUESTA / AFP)
לצד הקושי של האזרח הפשוט, כלכלנים מדגישים כי יש סימנים ראשונים לכך שהמצב משתפר. הקיצוצים שנקט מיליי במטרה להבריא את כלכלת ארגנטינה ולהפוך את הגירעון הפיסקלי שלה גם זכו לשבחים מהשווקים, ממשקיעים ומקרן המטבע הבינלאומית, שלה ארגנטינה חייבת 43 מיליארד דולר. אלה מאמינים כי צעדיו יעזרו לתקן את מאזנה הכספי של המדינה אחרי שנים של גרעונות.
דוברו של מיליי הדגיש הערב כי "כל רמה של עוני היא דבר מחריד", אך שב והאשים את הממשלות הקודמות, בעיקר בראשות השמאל, בניהול כושל שהותיר "פצצות כלכליות", שאותן מיליי מנסה כעת לנטרל לדבריו. "אנחנו עושים הכול, אבל הכול, כדי שהמצב ישתנה".