(צילום: נויל האריס)

מ', אמא לילד בגן לילדים עם צרכים מיוחדים בחיפה ששתי סייעות בו הושעו מעבודתן בעקבות חשד להתעללות מילולית בילדים, סיפרה כי בתקופה האחרונה הבחינה בשינוי בהתנהגות של בנה. "הילד התחיל להתנהג מוזר, אלים, קם בלילות בהיסטריה ובוכה", סיפרה האם בריאיון לאולפן ynet.
"אנחנו מזועזעים, מרוסקים. לא מאמינה שבכלל הגעתי לסיטואציה הזו. תמיד אמרתי שלי זה לא יקרה, שהבן שלי בידיים הכי בטוחות שיש", אמרה מ'. "בזמן האחרון הילד התחיל להתנהג מוזר, נורא אלים, קם בלילות בהיסטריה ובוכה, כל הזמן מפחד ועצוב, אומר מילים בודדות. ממה שהצלחתי להבין, משהו לא טוב קורה".
הקלטות מההתעללות בגן בחיפה
(צילום: shutterstock)

מ' סיפרה כי החליטה לשלוח את בנה לגן עם מכשיר הקלטה. "הזדעזענו, לא האמנתי שזה הגיהינום שהילד שלי עבר, לא האמנתי", היא אמרה. היא הוסיפה כי בגן אין מצלמות, אז לא ידוע אם הילדים עברו גם התעללות פיזית, "אבל מה ששמענו זה התעללות נפשית ואלימות מילולית. זה לא פחות גרוע מהתעללות פיזית".
היא סיפרה עוד על מה שהתגלה בהקלטה: "היו קללות בערבית, כל היום רק מנסים להשתיק אותם. זה ילדים שגם ככה לא מדברים, ילדים עם מוגבלויות מאוד קשות, פחד מטורף, הרגשה של חוסר ביטחון, חוסר אונים".
לדבריה, בהקלטה נשמעת אחת מעובדות הגן אומרת ש"אם הבן שלי לא ישים ראש, היא תבוא ותישן עליו. שלחה אותו לבד לשירותים לשטוף ידיים והילד שלי לא יודע להפשיל שרוולים, הוא נרטב כולו והיא אמרה לו, הכול בצרחות, שהוא יישאר ככה רטוב כל היום. אין מצלמות, אבל איפה הפיקוח? יש שם צוות רחב, יש הרבה מטפלות, אנשי מקצוע ממרפאה בעיסוק ועד לרופאה. יש שם כל הזמן תחלופה ותזוזה בין הכיתות. איפה אתם? איפה הייתם? איך זה קרה לכם מתחת לאף?".
1 צפייה בגלריה
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
"לגן הזה הוא לא יחזור, אין לי אמון שם באף אחד". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מה תעשי עם הילד עכשיו? תשאירי אותו עם חוסר האמון במסגרת הזו? "עזבתי את העבודה, אני כבר שלושה שבועות איתו בבית. זו חובה של משרד החינוך לעזור לי למצוא גן חילופי לילד שלי שיהיה עם מצלמות. עצוב שאנחנו אמורים להתמודד עם זה לבד ונשארים חסרי אונים. לגן הזה הוא לא יחזור, אין לי אמון שם באף אחד".
יערה בלכר ממטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך אמרה כי היא לא סבורה שמקרי ההתעללות הרבים שנחשפו לאחרונה בגנים ובפעוטונים קשורים לתנאי העבודה והשכר. "גם במשפחתונים קטנים וגם עם מעט ילדים וכשהתנאים והשכר גבוה, גם אז זה קורה. אי אפשר להתייחס רק לשכר או לתנאים, כל אחד צריך להרוויח שכר מכבד בכל עבודה, בטח כשמטפלים ומתעסקים בחסרי ישע ובפעוטות שלנו", אמרה בלכר.
לדברי בלכר, "אנחנו צריכים לדבר על החמרת ענישה ופיקוח, שיהיה מי שבודק ועיניים שרואות. כרגע מה שנשאר זה רק אחריות של ההורים, הכול רק בידי ההורים".