הלוויית טדסה טשומה בירושלים

משפחתו של אחד משני קורבנות הפיגוע בירושלים דורשת שהמצוד אחר המחבלים יביא לתוצאות: היום (ראשון) בצהריים הובא למנוחות בבית העלמין בהר המנוחות בגבעת שאול טדסה טשומה (50), הקורבן השני בפיגוע הכפול בבירה. אלף איש ליוו אותו בדרכו האחרונה.
בן דודו נברטו דיבר בשם המשפחה ואמר בהלוויה: "טדסה יצא בבוקר מהבית שלו ולא חשב שדבר כזה יקרה. פתאום הוא נפצע אנושות בפיגוע טרור ומת מפצעיו. אנחנו מבקשים שהרוצחים ייתפסו ושייעשה צדק. אנחנו מקווים שצה"ל והמשטרה ישיבו את הביטחון".
5 צפייה בגלריה
הלוייתו של טדסה טשומה
הלוייתו של טדסה טשומה
הלווייתו של טדסה טשומה
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
הלוייתו של טדסה טשומה
הלוייתו של טדסה טשומה
הארון בבית העלמין בגבעת שאול
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
טשומה וזירת הפיגוע בכניסה לירושלים
טשומה וזירת הפיגוע בכניסה לירושלים
טדסה טשומה וזירת הפיגוע בכניסה לירושלים
(צילום: חיים גולדיטש, באדיבות המשפחה)
ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר כי יממה לפני כן נפגש עם טדסה: "הוא השתתף בחנוכת מרכז רוחני החדש עבור יוצאי אתיופיה, שם חגגנו כולנו עם מנהיגי העדה את חג הסיגד. למחרת בבוקר, בעת שעמד בתחנת האוטובוס, הוא נפצע אנושות ממטען שהטמין מחבל נתעב, מטען אחד שהחריב עולם שלם וגדע את חייו של אדם כה מיוחד ונדיר, מטען שסיים באחת סיפור אנושי מפעים - סיפור על ציונות, עלייה, אהבת ארץ ישראל, אהבת ירושלים. באופן סמלי וטרגי זה קרה דווקא ביום חגם הגדול של יהודי אתיופיה, חג הסיגד".
"טדסה היקר, אני בטוח שלא קל לך לראות כעת את אשתך היקרה מנסבוש שנותרה כאן לבדה לגדל את ששת הילדים היפים שלכם. אני בטוח שלא קל לך לראות את הכאב הנורא של המשפחה שמתקשה לעכל את השבר הקשה, אבל אני רוצה לומר לך טדסה שאתה מהווה השראה יוצאת דופן עבור העם כולו", אמר ראש העיר ליאון. "לפני 21 שנה זכית להגשים חלום - זכית לעלות לארץ ישראל. שישה ילדים לתפארת גידלתם אתה ורעייתך, שישה ילדים ירושלמים שנולדו כאן והגשימו את חלום הדורות. זכית להיות סמל, סמל לעלייה, סמל לגבורה, סמל לאהבת הארץ".
5 צפייה בגלריה
הלוייתו של טדסה טשומה
הלוייתו של טדסה טשומה
אלף איש ליוו את טדסה בדרכו האחרונה
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
הלוייתו של טדסה טשומה
הלוייתו של טדסה טשומה
הלוייתו של טדסה טשומה
(צילום: עמית שאבי)
"מטען הנפץ של הטרור הפחדני שפגע בך ביום רביעי בבוקר היה מטען של שנאה אחוזת טירוף שביקש להחדיר פחד, לייצר חרדה, להטיל אימה", אמר ליאון. "אני סמוך ובטוח שכוחות הביטחון לא ינוחו עד שישימו את ידם על המרצחים. אני מתחייב כאן שנגביר את תחושת הביטחון בירושלים
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ספדה אף היא: "אני מסתכלת על מנסבוש ורוצה לחזק אותך. טדסה לפחות זכה להגיע לארץ ישראל, לגדל יחד איתך שישה ילדים כאן. בקהל פגשתי את איציק שסיפר לי איך לפני שמונה שנים פגשתי את טדסה שהיה עובד חרוץ וברביעי הארור היה בדרכו לעבודה כשחגג את חג הסיגד הקדוש".
"אויבינו לא ינצחו אותנו", אמרה השרה תמנו שטה. "אנחנו כאן, עם ישראל, עומדים לצדכם משפחת טשומה היקרה. לא ניתן לאף בן עוולה ומחבל ארור לשבור אותנו כעם. ממשלת ישראל מרכינה ראש היום יחד איתכם".
ראש העיר ליאון: "ממשיכים את החיים כרגיל"
(צילום: אלי מנדלבאום, ירון ברנר)

תיעוד הפיצוץ בירושלים

בפיגוע נרצח גם אריה שצ'ופק, תלמיד ישיבה בן 16 מירושלים. שצ'ופק, שהיה גם בעל אזרחות קנדית, נפצע אנושות בפיצוץ הראשון בעת שהמתין להסעה לישיבה שבה למד במושב בית מאיר, ומותו נקבע זמן קצר לאחר מכן בבית החולים. חברו ללימודים שהיה איתו נפצע באורח בינוני עד קשה.
המחבלים שביצעו את הפיגוע הכפול בכניסה לירושלים ובצומת רמות בבירה עדיין לא נתפסו. לפי הערכות במערכת הביטחון, כמה מחבלים הוציאו לפועל יחד את הפיגוע הכפול ופעלו ללא הכוונה חיצונית או מלמעלה של ארגוני טרור, ותכננו את הפיגוע זמן רב. החשד הוא שהחוליה הכירה היטב את האזור שבו בוצעו הפיגועים. המחבלים, לפי החשד, וידאו קודם שיש כמה שיותר אזרחים בתחנת האוטובוס - ואז הפעילו את מטען החבלה בזירה הראשונה מרחוק.
ההערכות הן שמטעני החבלה היו קטנים יחסית, כשרוב הפגיעות נבעו ממסמרים ומרסס שהתפזרו למרחק קצר ופגעו באנשים שעמדו בסמוך. לאחר מכן התפוצץ מטען חבלה נוסף בצומת רמות באופן דומה. האפשרות שמדובר במחבלים פלסטינים מערי הגדה עדיין נחקרת, אך אי-אפשר לשלול שמדובר בחוליה ממזרח ירושלים, ייתכן שמאחד ממחנות הפליטים.