2 צפייה בגלריה
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
"מייצג כל מה שמושחת ומקולקל בממשלות נתניהו". מטוס רה"מ בנתב"ג
(צילום: ועד עובדי התעשייה האווירית)
שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד התייחס הערב (יום רביעי) לדו"ח מבקר המדינה שעסק במטוס ראש הממשלה "כנף ציון", ואמר כי יש "למכור את המטוס עכשיו".
לדברי לפיד, "דו"ח מבקר המדינה הוא לא פחות ממחריד. מטוס 'כנף ציון' לא רק עלה מאות מיליונים, הפעלתו תהיה יקרה בהרבה מכל אפשרות אחרת. זה שהממשלה הקודמת בזבזה כל כך הרבה כסף, לא יגרום לנו לבזבז עוד. המטוס הזה מייצג כל מה שמושחת ומקולקל בממשלת נתניהו - צריך למכור אותו ועכשיו".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד
(צילום: ניב מוסמן, לע״מ)
עד כה לא נעשה כל שימוש במטוס, שממתין על הקרקע בנמל התעופה בן גוריון. המטוס אמור לשמש את ראש הממשלה ואת הנשיא, אך בינתיים נפתלי בנט ויצחק הרצוג לא השתמשו בו - על אף שעלות פרויקט הכשרתו הסתכמה במאות מיליוני שקלים מכספי משלם המסים. מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, התייחס לפרויקט המטוס ומצא בו לא מעט כשלים. יש לציין כי הביקורת שהתפרסמה הבוקר מתייחסת לתקופת כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה. ובינתיים המטוס "מעלה אבק" בחניה, שגם עליה נגבה כמובן תשלום.
כך למשל, התייחס המבקר אנגלמן לסוגיית קבלת ההחלטות בפרויקט, בשלב שלפני הפיכתו לכשיר לטיסות. בביקורת נמצא כי אף שוועדת גולדברג המליצה על רכש של מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה, תוך המלצה לצמצום העלויות שהוצגו בסיכום צוות משרד הביטחון, העלויות שאישר הקבינט בסופו של דבר, כ-729 מיליון שקלים, היו גבוהות בכ-137 מיליון שקלים מהעלויות של צוות משרד הביטחון שהוצגו לוועדה. עוד נמצא כי המל"ל לא הדגיש עובדה זו בפני הקבינט.
נוסף על כך, המצגת שהציג המל"ל לקבינט לא הייתה מעודכנת בנוגע להערכת העלות הכוללת של המטוס, והנתונים שצוינו בה ובהצעת ההחלטה שהעביר המל"ל לקבינט עבור רכש המטוס לא היו על אותו בסיס השוואתי - במצגת העלויות הוצגו בדולרים ולא כללו מע"מ, ואילו בהצעת ההחלטה העלויות הוצגו בשקלים וכללו מע"מ. חברי הקבינט, כך מצא המבקר אנגלמן, לא הציפו את פערי העלויות האלו בדיון.
כמו כן כתב מבקר המדינה כי המל"ל הציג לקבינט המדיני-ביטחוני בעיקר את החשיבות הביטחונית שברכש מטוס ייעודי עבור ראשי המדינה, הן מבחינת הצורך בהגנה על המטוס והן מבחינת הצורך בקשר לווייני מאובטח ורצוף במהלך הטיסות, נושאים שבהם דנה ועדת גולדברג והצביעה על פערים מסוימים שהצדיקו את הרכש של מטוס ייעודי.
עם זאת, הוסיף אנגלמן, המל"ל לא פירט בקבינט לגבי כמה היבטים ביטחוניים מהותיים, וחברי הקבינט לא דנו בהיבטים אלו: המענה שניתן לאיומים הביטחוניים שהיו ידועים באותה עת, פערים ויכולות בהיבט ביטחוני מסוים והאחריות הביטחונית לשלב ההסבה בפרויקט. כמו כן לא הוצגו בקבינט נושאים נוספים, כגון תצורת המטוס, המשמעויות של רכש מטוס בן 20 שנים לעומת מטוס חדש יותר, החלופות האפשריות הנוגעות לבעלות על המטוס, לגורם שיטיס אותו ולאתר חניית הקבע שלו, משמעויותיהן ועלותן.