ל-57% אחוזים מהישראלים יש אמון בנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לעומת 54 אחוז שנותנים אמון בקודמו דונלד טראמפ. כך עולה מסקר חדש של מרכז המחקר האמריקני "PEW" שנערך ב-34 מדינות בעולם. מהסקר עולה שבעולם ביידן נתפס באופן יותר חיובי מיריבו, אך עם זאת רוב העולם מסתייג מהאופן שבו ביידן התמודד עם המלחמה בין ישראל לחמאס.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ. בעולם חלוקים לגבי התמיכה במועמדים
(צילום: Alex Brandon/AP, Stephanie Scarbrough/AP)
מהמחקר עולה כי ב-34 המדינות שנסקרו רק 31% מרוצים מאיך שביידן מטפל במלחמה בין ישראל לחמאס בזמן ש-57% אינם מרוצים. יש לציין כי הסקר נערך לפני ההכרזה של ביידן על המתווה להפסקת אש. בישראל, 6 מתוך 10 ישראלים אינם מרוצים מהאופן שבו ביידן מטפל במלחמה - 53% מהיהודים ו-86% מהערבים-ישראלים. כמעט בכל מדינה שנסקרה, פחות ממחצית מאשרים את הדרך שבה ביידן התמודד עם מלחמת ישראל-חמאס. היוצא מן הכלל היחיד הוא בקניה, שם הרוב רואה את הטיפול של ביידן במלחמה באור חיובי. הדעות משתנות גם לפי גיל ואידיאולוגיה פוליטית במקומות רבים.
מבין המדינות המוסלמיות שנסקרו, רוב גדול במלזיה, תוניסיה וטורקיה מסתייגים מהטיפול של ביידן במלחמת ישראל-חמאס. עוד עולה מהסקר, כי 43% ב-34 מדינות סומכים על ביידן לעשות את הדבר הנכון בענייני העולם בעוד שרק 28% אומרים את זה על טראמפ.
למרות שביידן מקבל הערכות טובות יותר מטראמפ בעולם, התמיכה בנשיא הנוכחי ירדה מאז השנה שעברה ב-14 מתוך 21 מדינות: האמון של הישראלים בביידן ירד מ-68% בשנת 2023 ל-57% בשנת 2024 – ירידה של 11 נקודות האחוז. האמון בביידן בדרום אפריקה ירד ב-17 נקודות האחוז; באוסטרליה ב-14 נקודות האחוז; בבריטניה ב-14 נקודות האחוז; בפולין, ספרד ושבדיה ב-13 נקודות האחוז וביפן ב-11 נקודות האחוז. המדינות התומכות ביותר בביידן הן הפיליפינים (77%), קניה (75%) ופולין (70%).
3 צפייה בגלריה
אביגיל עידן ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
אביגיל עידן ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
אביגיל עידן ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בעולם לא מרוצים מהטיפול שלו במלחמה
(מתוך טוויטר)
3 צפייה בגלריה
מפגינים בעד טראמפ מחו לאחוזת מאר א-לאגו ב פאלם ביץ' פלורידה ארה"ב אחרי הרשעת הנשיא לשעבר בפרשת דמי השתיקה ל סטורמי דניאלס
מפגינים בעד טראמפ מחו לאחוזת מאר א-לאגו ב פאלם ביץ' פלורידה ארה"ב אחרי הרשעת הנשיא לשעבר בפרשת דמי השתיקה ל סטורמי דניאלס
תומכים בטראמפ. אהדה נמוכה באירופה וקנדה
(רויטרס)
ההערכות הפחות חיוביות כלפי ביידן מגיעות מתוניסיה (89% אי אמון) וטורקיה (87% אי אמון). ביידן מקבל דירוגים חיוביים יחסית ברוב מדינות אפריקה שמדרום לסהרה שנסקרו, אך בדרך כלל הערכות שליליות ברוב מדינות אמריקה הלטינית במחקר.
טראמפ זוכה לדירוג האמון הגבוה ביותר שלו בפיליפינים (68%) ובניגריה (63%). גם חצי או יותר בגאנה, ישראל, קניה ותאילנד מביעים בו אמון. לרבים בקנדה וברחבי אירופה אין אמון בטראמפ, כאשר יותר משמונה מתוך עשרה מחזיקים בדעה זו בצרפת, גרמניה ושבדיה. הוא גם מקבל הערכות גרועות באמריקה הלטינית, שבה לפחות שישה מתוך עשרה בכל מדינה שנסקרה שם אין אמון - כולל 86% במקסיקו.
הסקר גם בחן את מידת האמון של אזרחי העולם כלפי מקרון, פוטין ושי ג'ינפינג. במקום הראשון זכה מקרון לעומת פוטין שזכה לדירוג הנמוך בעולם.