ככל שעוברים הימים ומתגלה יותר סדר הגודל של מחדל האבטחה שקדם לניסיון ההתנקשות בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, גוברים הקולות הדורשים את הדחת ראש השירות החשאי, קימברלי צ'יטל. אחרי הדיווחים הרבים על עדי ראייה שהזהירו שוטרים כי הם רואים אדם על הגג במרחק של כ-120 מטרים מהבמה, נחשף ברשת NBC כי הגג זוהה על ידי השירות החשאי כנקודת תורפה פוטנציאלית, כבר כמה ימים קודם.
תיעוד מתוך הקהל: רגעי הירי בטראמפ
(מתוך X)

3 צפייה בגלריה
תיעוד: דונלד טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
תיעוד: דונלד טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
(צילום: AP /Gene J. Puskar)
גורמים המעורבים בחקירה אמרו ל-NBC כי הבניין, ששייך לחברת זכוכיות, קרוב מאוד לאזור העצרת, שבו נערכים בדרך כלל ירידי קיץ, והשירות החשאי היה מודע לסיכונים. "מישהו היה צריך להיות על הגג או לאבטח את הבניין כדי שאף אחד לא יוכל לעלות", אמר סוכן בכיר לשעבר בשירות החשאי. עוד דווח ברשת האמריקנית כי גם בדיקה בטלפון של היורה תומס מת'יו קרוקס לא עזרה לקבוע מה היה המניע שהוביל למעשה.
העבודה של השירות החשאי על אירועי קמפיין כמו זה שהתקיים בשבת (בלילה שבין שבת לראשון, שעון ישראל) מתחילה בתכנון מוקדם, הקמת מערך אבטחה ומיקום צוותים על הקרקע ועל הגגות - בדרך כלל בשיתוף עם רשויות אכיפת חוק המקומיות. ההיערכות הקרקעית כוללת צוות תקיפה נגדית וצוותי צלפים.
גם במקרה הזה הוצבו צלפים על כל הגגות באזור, חוץ מאשר על הגג הקרוב ביותר לבמה, שנמצא בקלות בטווח הירי של רובה חצי אוטומטי. דובר השירות החשאי, אנטוני גוגליאלמי, ניסה לגלגל את האחריות למשטרה המקומית כשאמר כי "הגג הזה נמצא בסמכות השיפוט של רשויות אכיפת החוק המקומיות. זה נוהג מקובל באבטחת עצרות שנערכות במקומות פתוחים".
3 צפייה בגלריה
תיעוד: דונלד טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
תיעוד: דונלד טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
פינויו של טראמפ אחרי הירי
(צילום: Anna Moneymaker/Getty Images)
3 צפייה בגלריה
ראש השירות החשאי קימברלי צ'יטל
ראש השירות החשאי קימברלי צ'יטל
קימברלי צ'יטל. הסוכנות תשתף פעולה עם חקירת האירוע
(צילום: KAMIL KRZACZYNSKI / AFP)
התובע המחוזי של מחוז באטלר, ריצ'רד גולדינגר, החזיר במהירות את תפוח האדמה הלוהט הזה לשירות החשאי. הוא אמר כי משרדו מחזיק בצוות של יחידת שירותי חירום, שפרסה ארבעה צוותי צלפים וארבעה צוותי תגובה מהירה, "אבל השירות החשאי ניהל את התוכנית. הם היו אלה שקבעו מי עושה מה. בהיררכיית הפיקוד, הם היו מובילים, הם היו מספר 1".
הביקורת על הכישלון הגדול ביותר של השירות החשאי מאז הירי בנשיא רונלד רייגן ב-1981, מגיעה משתי המפלגות הפוליטיות, מסוכנים לשעבר וממומחי אבטחה. "השאלה שלי היא: איך הוא בכלל עלה על הגג הזה?", אמר אנתוני קאנגלוסי, סוכן לשעבר בשירות החשאי, שהיה חבר בחוליית השמירה על המעמד לנשיאות, ג'ון קרי, ב-2004.
קימברלי צ'יטל, שכבר הוזמנה לשימוע בקונגרס ב-22 ביולי, פרסמה אתמול את ההצהרה הראשונה שלה מאז המתקפה. היא אמרה כי הסוכנות תשתף פעולה עם כל חקירה עצמאית וכי היא יישמה שינויים בפרטי האבטחה של דונלד טראמפ מאז שבת: "אני בטוחה בתוכנית האבטחה שהוכנה לוועידה הרפובליקנית, אותה בדקנו וחיזקנו בעקבות הירי".
צ'יטל מונתה לתפקיד ב-2022 והיא האישה השנייה בהיסטוריה שעומדת בראש השירות. יש לה ניסיון של 27 שנים בשירות החשאי, ובין היתר היתה חלק מהצוות שאבטח את ג׳ו ביידן כשהיה סגנו של ברק אובמה. "יש לי אמון מוחלט בה", אמר ביידן כשמינה אותה.
ניסיון ההתנקשות בטראמפ אירע בסביבות 1:15 שעון ישראל (18:15 שעון החוף המזרחי של ארה"ב). במהלך עצרת בחירות שקיים בבאטלר שבפנסילבניה נשמעו לפתע קולות ירי והנשיא לשעבר נראה נופל או מתכופף מאחורי דוכן הנואמים. המולה נוצרה בקהל מאחוריו, ואנשי השירות החשאי מיהרו לסוכך עליו.
אחר כך התרומם טראמפ, נראה מדמם מאוזנו – והניף את אגרופו לעבר הקהל לאות ניצחון. היורה, תומס מת'יו קרוקס (20), חוסל על-ידי השירות החשאי, אך לפני כן הספיק להרוג גבר שישב בקהל ולפצוע עוד שני בני אדם באורח קשה.
גורמים בכירים במחנה הרפובליקני מיהרו להאשים את הנשיא ביידן בהסתה, שהובילה לדבריהם לניסיון ההתנקשות. זמן לא רב אחרי שהשמיעו את ההאשמות דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי היורה היה מצביע רשום דווקא של המפלגה הרפובליקנית, כלומר איש מפלגתו של טראמפ, אולם גם כעת מניעיו המדויקים אינם ברורים.
הבוקר, בריאיון ראשון אחרי הירי, אמר טראמפ ל"ניו יורק פוסט": "אני אמור להיות מת, אמור להיות מת". הנשיא לשעבר אמר כי זו הייתה חוויה כ"סוריאליסטית מאוד", וציין כי הרופא שבדק אותו בבית החולים אמר שהוא "מעולם לא ראה דבר כזה".