חיל האוויר ב"אגרוף המחץ": צפו בתיעוד
(צילום: דובר צה"ל )

אחרי סדרת תרגילים בחו"ל מתחילת השנה, מארה"ב ועד קפריסין, חיל האוויר תרגל מלחמה כוללת בכל הזירות: בזרוע האוויר של צה"ל יחלו מחר (ראשון) בסדרת תחקירים מקיפה בעקבות התרגיל הגדול "אגרוף המחץ", שדימה מלחמה רב-זירתית ונוהל בשבועיים האחרונים בחלקים גדולים בצה"ל, מאוגדות החוד הסדירות, דרך המטה הכללי ועד לכלל טייסות החיל.
ביום חמישי הסתיים השבוע השני והעיקרי של התרגיל, שכלל שיתוף פעולה עם התמרון היבשתי בזירה הצפונית, לאחר מהלומות האש שתרגלו מטוסי הקרב בשבוע הראשון בכל הזירות. לפי התרחיש, התלקחות מהירה ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים גלשה תוך פחות מיממה לרצועת עזה, ובמקביל גם ללבנון, סוריה ואיראן.
מתוך תרגיל "אגרוף המחץ"
(צילום: דובר צה"ל)

כ-5,000 מטרות הושמדו בתרגיל בתוך פחות משבוע על ידי כוחות חיל האוויר, לאחר שהוטלו כ-10,000 חימושים, ב-95% הצלחה בפגיעה ביעדים שהותקפו. כל אלו, כמובן, תרגילית בלבד - מבלי להטיל חימושים בבסיסי האימונים.
במחלקת האימונים של חיל האוויר הובילו את כלל הצוותים לקצה האפשרי: תקיפות סייבר ש"עיוורו" לזמן קצר את תאי השליטה בבור בקריה ואף במערכות המחשוב של מטוסי הקרב; שדות תעופה ובסיסים אסטרטגיים של חיל האוויר שספגו אש מדויקת ומסלולי המראה ששותקו עד ששוקמו; מטוסי קרב בודדים שהופלו מאש נ"מ; וגם שינויי משימה תכופים, שלא תמיד תאמו את התכנית המודיעינית המוקדמת.
"בבוקר התרגיל מבנה של מטוסי קרב נערך לגיחת התקפה של יעדי חמאס ברצועת עזה, בצהריים אותם טייסים כבר התכוננו לצאת לתקוף את חיזבאללה ובלילה הם המריאו להפציץ יעדים הרחק מישראל, במעגל השלישי", הסביר ל-ynet קצין בכיר בחיל האוויר. "גם מועד התרגיל היקשה והפתיע – לכולם נאמר שהוא יתחיל בשעת בוקר, אך ברגע האחרון כולם הוקפצו, גם מהבתים, ערב קודם, ל'פרוץ המלחמה'".
2 צפייה בגלריה
תרגיל "אגרוף המחץ"
תרגיל "אגרוף המחץ"
F35 ב"אגרוף המחץ"
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריו, "התרגיל הזה הוכיח כמה קריטית הפעילות של כל חייל בזרוע האוויר: מפקידת המבצעים בחמ"ל, דרך מש"קי המודיעין בבור וכמובן הטכנאים והמכונאים שאמונים על חימוש ואחזקת המטוסים. אם אחד מהם נפגע או טועה אז כל השרשרת המבצעית נחלשת. זה חוסן מנטלי עצום שדרש מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר לפני ובמהלך התרגיל מכל אחד ואחת בחיל, ולא רק מהטייסים".
במהלך התרגיל, בחיל האוויר בחנו גם את מערך ההגנה האווירית, שלפי הגורם בחיל רשם אחוזי יירוט גבוהים, אך באופן יחסי. האתרים שנפגעו בעורף היו רבים פי כמה וכמה מאשר במבצע מוגבל בעזה, וכך גם כמות הנפגעים וההרוגים. "זה לספוג רקטות וטילים מכל הכיוונים ובקצבים שמעולם לא ראינו, ומול זה הצבנו מכונה משומנת, קטלנית ועוצמתית בהגנה ובהתקפה", הוסיף הקצין.
במערך ההגנה האווירית תרגלו גם את הפעלת פקודת החירום לסיוע אמריקני, שמיועד למצבי חירום מלחמתיים. יחד עם זאת, המדיניות המוגדרת לתרגיל מצמרת צה"ל וחיל האוויר הייתה התבססות בלחימה אך ורק על יכולות זרוע האוויר והצבא, באופן עצמאי, ללא כל תלות בשותף זר, גם לא האמריקנים, וגם ללא תרחיש שבו המעצמות מתערבות במלחמה.
2 צפייה בגלריה
תרגיל "אגרוף המחץ"
תרגיל "אגרוף המחץ"
10,000 חימושים הוטלו - תרגילית
(צילום: דובר צה"ל)
"הטייסת האדומה של חיל האוויר, שמדמה אויב, הפתיעה את הטייסות שכבר היו מפוקסות יתר על המידה. התרגיל עזר לנו לחשוף נקודות לא מעטות שיש לשפר, לחזק ולהפיק לקחים", הוסיפו בחיל. כד להעניק מושג על עומק ואורך המשימות, הגיחה האווירית הכי ארוכה לאורך התרגיל נמשכה למעלה מחמש שעות.
החידוש כאמור בתרגיל היה ההתמודדות עם לחימה בו-זמנית בכל הזירות, אלמנט שמעלה שאלות בנוגע ליחס הנדרש בין כמות הטייסים לכמות המטוסים. בחיל האוויר עשו מאמץ גדול בעשור האחרון לשמר את הסטנדרט ולא לרדת אל מתחת לקו האדום בסד"כ הרלוונטי לתרחיש הייחוס שעודכן והוחמר וגדל מעימות דו-זירתי לרב-זירתי, בטח בעשור הנוכחי שבו מתחלפות טייסות מיושנות בחדשות, תוך עיכובים משמעותיים וחריגים בהצטיידות ובחתימת חוזי הרכש של מטוסי קרב, מטוסי תדלוק ומסוקים.
לכך ניתן להוסיף בתרגיל הפתעת אמת נוספת שהקשתה עוד יותר: קרקוע מלא של מערך מסוקי הקרב, שלא השתתף בתרגיל בגלל תקלה טכנית חריגה שהתגלתה באחד ממסוקי האפאצ'י.
"בלי קשר לזה המבחן הגדול היה להתאושש מההפתעות ומכל הקשיים והפגיעות שספגנו בתרגיל", הוסיף הקצין. "אם לחדש פעולה של טייסת או של בסיס שנפגעו ואף יכולות מחשוב ותקשורת שקרסו מתקיפות האויב ייקח 8 שעות, אז לא נהיה רלוונטיים למלחמה. חיל האוויר הוכיח גם בפני משרתיו שהוא ארגון ממלכתי, מנצח ועוצמתי".
מפקד טייסת 116, הטייסת החדשה של מטוסי האדיר F35, סא"ל ד', התייחס בשיחה עם ynet לקושי לבצע את הסוויץ' המנטלי בין משימות מב"מ (מערכה שבין המלחמות לפגיעה בהתעצמות האויב, בעיקר בסוריה) "רגועות ונשלטות" לבין תקיפות בווליום גבוה של מלחמה אמיתית: "דילגנו בין הזירות בתרגיל ולחמנו בהן בו זמנית, כדי להביא הישג בכל הזירות מבלי להתמקד רק בזירה אחת. זה אכן אתגר לדעת אם אני ביום הראשון או העשירי של הלחימה, השוני בין המשימות, ואם אני מעל עזה או לבנון".