ה"מרד" בליכוד הצליח? בצל התרופפות המשמעת הקואליציונית בכל הנוגע לחוקים השנויים במחלוקת, יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט שמחה רוטמן הודיע הבוקר (שלישי) כי ההצבעה על "חוק הרבנים" תידחה. לפי שעה התכנון הוא שההצבעה בוועדה, על הכנת הצעת החוק לקריאה ראשונה במליאה, תהיה מחר.
4 צפייה בגלריה
שלישים טלי גוטליב,שמחה רוטמן  משה סעדה
שלישים טלי גוטליב,שמחה רוטמן  משה סעדה
ויכוח סוער בוועדת החוקה. גוטליב וסעדה מתנגדים, רוטמן תקף
(צילום: יואב דודקביץ')

בקצרה:

  • הצעת חוק "חוק הרבנים", המעבירה את סמכויות בחירת הרבנים מהרשויות המקומיות למועצת הרבנות הראשית ולשר הדתות, חזרה לוועדת החוקה לקראת קריאה ראשונה.
  • החוק נדחה בקיץ האחרון בעקבות ביקורת ציבורית עזה, אך חזר לסדר היום לאחר פרישת יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, שהתנגדו לו.
  • החוק צפוי להוביל להוספת מאות משרות רבנים חדשות, בעיקר על חשבון תקציבי הרשויות המקומיות.
  • מתנגדי החוק טוענים שהוא מושחת ומטרתו להעניק כוח וסמכויות נוספים למפלגות החרדיות.
בפתח הדיון תקף רוטמן את הח"כים מהליכוד שהביעו התנגדות לחוק, טלי גוטליב ומשה סעדה, ותהה מדוע דווקא על החוק הזה הם מתכוונים "לשבור את הכלים". הוא טען כי הציונות הדתית הסכימה להתפשר על סוגיות מהותיות במהלך המלחמה, בהן "הדרישה ההזויה" כלשונו שהשר בצלאל סמוטריץ' לא יהיה חבר בקבינט המלחמה (שכעת פורק עם פרישת גנץ), והוסיף כי למרות המחלוקות הרבות הקואליציה ידעה להתגבר עליהן "ולהמשיך הלאה".
"אני חושב שזו תהיה בושה וחרפה - אני פונה אליך משה ואני פונה אלייך טלי - שמכל הנושאים, שלושה חודשים של דשדוש ברפיח ישבנו ושתקנו, ואני יודע שזה הפריע לכם, אבל על חוק הרבנים בואו נשבור את הכלים. כי זה הדבר הכי חשוב שעליו צריך לפוצץ...", אמר רוטמן - אך את המשך דבריו לא ניתן היה להבין בשל צעקות שפרצו באותו רגע.
תומר גלאם זעם: "חקיקה מטומטמת דווקא בעת הזו?!"
(צילום: ערוץ כנסת )

רוטמן הציג בדיון שינויים שלדבריו בוצעו בהצעה אחרי שאושרה בקריאה טרומית, וטען כי לא יאפשר מצב שבו שר הדתות יכתיב מינוי רבני שכונות ללא הסכמה מצד גורמים מקומיים. "העיקרון שאני אעמוד עליו - ואם אתם חושבים שהוא לא בא לידי ביטוי בנוסח וצריך חידוד, אני אשמח מאוד לעשות זאת, כי זה עיקרון נכון: לא יהיה מצב - ואם צריך להגביל את שיקול הדעת של השר בנושא הוא יוגבל - לא יהיה מצב שבו השר יחליט לעיר 'יש שלכם רב שכונה, תכירו זה רב השכונה שלכם, תשלמו עליו'. אם צריך, זה יבוא לידי ביטוי (בנוסח)".
אחד הח"כים באופוזיציה תהה מה כוונתו ב"אם צריך", ורוטמן השיב שלדעתו הסוגיה כבר קיבלה מענה. בדיון הבוקר תהתה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) מדוע הועלתה כעת ההצעה, אף שהקואליציה עצמה הודתה בעבר שמדובר בחקיקה "שנויה במחלוקת" - ניסוח שבו השתמש יו"ר הקואליציה אופיר כ"ץ (הליכוד) כאשר הודיע במרץ האחרון על עצירת קידום החוק.

זעם ראשי הערים, וקרובי החטופים: "מתעסקים בג'ובים, במקום להחזיר אותם"

תומר גלאם, ראש העיר אשקלון שחבר בליכוד, התפרץ במהלך דברי רוטמן והביע זעם רב על קידום החקיקה בעת מלחמה. רוטמן נתן לו לדבר, ואמר שלא יוציא אותו אף שדיבר לא ברשות. "אדוני היו"ר, אתה חייב להבין דבר אחד - אני רוצה לומר לכם, כולכם - אתם צריכים להתבייש", אמר גלאם. הוא תהה מדוע כונס הדיון על חוק הרבנים, "במקום לדון על איך לעבור לעיר אשקלון, ואיך לקדם הצעת חוק של הקלות מס לאשקלון ואיך להביא את אשקלון לידי ביטוי בזמן ש-30 נרצחו לי בעיר". כמה מהנוכחים בדיון מחאו כפיים במהלך דבריו.
4 צפייה בגלריה
תומר גלאם
תומר גלאם
ראש העיר אשקלון גלאם במהלך הדיון. "חקיקה מטומטמת!"
(צילום: ערוץ כנסת )
"אני מתמודד עם זה לבד, ואתה מושיב אותי פה שעה, בזמן שאני צריך לנהל עיר שגם עכשיו היא תחת מלחמה. אני יודע שגם אתה לא מאמין בחוק הזה - אין אחד כמוני שמכבד רבנים, הלוואי שכל הסיעות החרדיות היו מכבדות כמוני רבנים. בזמן הזה?! בעת הזו זה הזמן להביא את החקיקה המטומטמת הזו שתביא לפיזור הכנסת?!", תקף גלאם.
גלאם, שנראה בסערת רגשות, הוסיף: "מה ההיגיון? אין שום היגיון. תעשה עם זה מה שאתה רוצה. אני הייתי חייב לדבר לליבך, אני מכיר פה את כל חברי הכנסת. כולם פה לא עשו טובה לעיר אשקלון, כולם. אני מקושש שקלים כדי לגמור את השנה, אתם מסדרים לי עוד ג'ובים? הם רוצים רבנים – שימנו רבנים הם! דרך משרד הדתות. למה ריבונו של עולם?! למה? אני יושב פה ומנסה להבין אותך. אני לא מצליח".
ראש העיר דימונה בני ביטון, אף הוא מהליכוד, הביע גם הוא זעם רב על קידום החוק. "אני פונה אליכם חברי הליכוד פנייה נרגשת - אל תהיו שותפים לחוק הבזוי הזה. זה ביזיון!", צעק. הוא הזהיר שקידום החוק הוא "המתכונת" לפירוק הממשלה והקדמת הבחירות, אף שלדבריו הוא לא מעוניין בכך. "אני אומר לך - לא ניתן לחוק הזה לעבור", הבטיח, כשכוונתו לראשי ערים מהליכוד. "אני מפרגן לראש הממשלה", הוסיף ביטון, אך הצהיר שקידום חוק הרבנים בעת מלחמה הוא "טעות חמורה".
4 צפייה בגלריה
בני ביטון
בני ביטון
בני ביטון. "מתכונת בטוחה לפירוק הממשלה"
(צילום:מוטי קמחי)
ביטון הוסיף כי קבר 22 מבני עירו במהלך המלחמה: "הלכתי, קברתי את כולם, הייתי קצין נפגעים שלהם. אני צריך כרגע להתעסק מי יהיה לי רב או לא יהיה לי רב?", תהה בזעם. הוא טען כי לא קיבל "שקל אחד" מהמועצה הדתית וממשרד הדתות כדי לסייע בהליכי הקבורה: "אני קובר, אני עושה את הקברים. איפה המועצה הדתית?".
בדיון השתתף גם ראש העיר הרצליה יריב פישר, שאמר: "בזמן שאנחנו יושבים פה בוועדה אני מקבל וואטסאפים מהחברים שלי ביחידה שנכנסים עכשיו לעזה, ואני מתבייש. מתבייש שאני כותב להם איפה אני, שאני יושב כאן ומתעסק בחוק של ג'ובים וקומבינות. אנחנו ראשי הרשויות יודעים לעבוד מעולה יחד, אנחנו יודעים לעשות את העבודה הנדרשת. תורידו את החוק כי אין צורך בו, כי אין לכם רוב לחוק הזה. אנחנו נדע לעשות את זה לבד! תנו לנו ללכת לעבוד!".
4 צפייה בגלריה
 גיל דיקמן בוועדה לביטחון לאומי בנושא עונש מוות למחבלים
 גיל דיקמן בוועדה לביטחון לאומי בנושא עונש מוות למחבלים
גיל דיקמן, בן דודה של החטופה כרמל גת, בדיון קודם בכנסת. "מקווה שהיא לא צופה בכם מהשבי, זה ישבור אותה"
(צילום: שלו שלום)
בהמשך הדיון דיברו גם כמה מבני משפחות החטופים, שהביעו תדהמה לנוכח העובדה שהחוק השנוי במחלוקת מקודם בזמן שקרוביהם נמקים בשבי בעזה. גיל דיקמן, בן דודה של החטופה כרמל גת, אמר בדיון: "אני מדמיין עכשיו את בת דודה שלי כרמל יושבת בשבי, ואני מתפלל שלא מראים לה את ערוץ הכנסת. שהיא לא רואה שמה שעכשיו אתם מתעסקים בו זה ג'ובים, זה חוק רבנים, במקום להחזיר חטופים. זה לא ייאמן. אם יש דבר שיחזק אותה זה לראות שעם ישראל רוצה אותה בבית, ואם יש דבר שישבור אותה זה לדעת שבכנסת עכשיו מתעסקים בזה - ויש פה מהומת אלוהים ופוליטיקה עד כל הקצוות - והיא נמצאת שם בעזה ויודעת שאף אחד לא דואג לה. דואגים לחוק הרבנים".

ה"מרד" בליכוד, והתסכול בש"ס

כבר בדיון שהתקיים אתמול בוועדה התפתח עימות פנים-קואליציוני סביב הצעת החוק, שלוקחת את הכוח מידיהן של הרשויות המקומיות ומעבירה אותו למועצת הרבנות הראשית ולשר הדתות.
(צילום: אסף חן)

ההצעה נחשבת לאחד מחוקי המהפכה המשפטית שקודמו והוסרו מסדר היום ביולי האחרון. היא קובעת הסדר מקיף בנוגע לרבני ערים, רבני יישובים, רבנים אזוריים ורבני שכונות. לפי הצעת החוק, השר לשירותי דת, כיום השר מיכאל מלכיאלי מש"ס, יקבע את הצורך במינוי רבני שכונות, מה שעלול להוביל למינויי מקורבים ותוספת תקנים בניתוק מצורכי הקהילה המקומית. הצעת החוק תייצר מאות משרות רבנים חדשות, בעיקר על חשבון כספי הרשות המקומית. את קידום ההצעה דוחפת סיעת ש"ס.
מנכ"ל המשרד לשירותי דת יהודה אבידן, פעיל מפלגת ש"ס, ביקר הבוקר בשיחה עם ynet את הח"כים מהליכוד, ואמר: "אם הם רוצים להיות קשובים לציבור אז שיפרקו את החבילה וילכו הביתה. אני לא מחלק ציונים מי מבין ומי לא מבין את החוק". אבידן טען כי "אין בחוק הזה ג'וב אחד שהשר יכול למנות, אפילו לא אחד".
נראה היה כי קידום החוק מתאפשר בעקבות פרישת גדעון סער ובני גנץ מהממשלה. השניים התנגדו נחרצות לקידום החוק והודיעו כי יטילו וטו כל זמן שהם בממשלה על חקיקה שלא בהסכמה ושאינה קשורה למלחמה. אך כעת גם ח"כים מהליכוד זועמים על הניסיון לקדם את החוק ומודיעים כי יבלמו את אישורו.
העימות אתמול בוועדת החוקה. "כמו גנבים בלילה הבאתם חוק ג'ובים"
(צילום: ערוץ כנסת )

ח"כ משה סעדה מהליכוד ביקר אתמול את החזרת החוק לסדר היום, וטען כי מדובר ב"חוק של ג'ובים שמנסים לקדם כמו גנבים בלילה", בעוד שהיו"ר רוטמן - שהוא אחד מיוזמי ההצעה - דחה את הטענות והשיב לסעדה: "את הסיבוב על ראשי המפלגה שלך אני מציע שתעשה במקום אחר". ח"כ טלי גוטליב מהליכוד הודיעה כי היא וסעדה מתכננים להפיל את החוק בוועדה.
בעקבות שינוי סדר היום בוועדה והחזרת החוק השנוי במחלוקת, ח"כ סעדה טען אתמול בדיון כי "כמו גנבים בלילה, ועדת החוקה מנסה לקדם חוק שכבר ירד מסדר היום לפני שלושה חודשים". לדבריו, "בהינף וואטסאפ לא מובן, הוועדה שינתה את סדר היום שלה מבלי להסביר לח"כים את מהות השינוי, אחרי שהחוק ירד בפומבי מסדר היום. זה חוק של ג'ובים שפוגע בציבור, שלוקח את הבחירה של רבני הערים מהציבור למנות רב שמתאים לו, ונותן לכל מיני עסקנים שרוצים רב שמתאים להם".
ח"כ רוטמן השיב לסעדה כי מדובר בסדר היום הקואליציוני. "אם יש לך בעיות עם המפלגה שלך, עם קביעת סדר היום הקואליציוני או עם ראש הממשלה, אתה מוזמן לפתור אותן בעצמך. החוק מקודם בהחלטות קואליציוניות ואת הסיבוב על ראשי המפלגה שלך אני מציע שתעשה במקום אחר", אמר. אתמול בבוקר הודיעה ח"כ טלי גוטליב בהודעה בקבוצת הוואטסאפ של הוועדה כי היא, ח"כ משה סעדה ונציג מטעם עוצמה יהודית מתכוונים להצביע מחר נגד הצעת החוק. "אנו מציעים להסיר את החוק בעת הזו נוכח אי-הסכמות עמוקות שהוא מעלה. זה ממש לא הזמן", כתבה.