הבוקר (חמישי) עלה לדוכן בבית המשפט המחוזי בירושלים העד האחרון של התביעה במסגרת משפט נתניהו, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו. סנגורו של נתניהו עו"ד עמית חדד טען כי פרדו סיפר לקודמו בתפקיד ראש המוסד, מאיר דגן המנוח, על "פקודה לתקיפה באיראן" - ופרדו השיב כי "מעולם לא ניתנה על-ידי ראש ממשלת ישראל פקודה לתקיפה באיראן".
תמיר פרדו בעדותו במשפט נתניהו

עו"ד חדד פנה לפרדו בטענה כי התראיין לתוכנית "עובדה" והציג "טענות חריפות נגד נתניהו", כמו גם נגד ראש המוסד יוסי כהן. פרדו הכחיש, אך בנוגע לתקיפה באיראן אישר כי "אם המראיינת דיברה על נושא מסוים וגם על תקיפה באיראן, אז זה משהו שהיא העלתה". חדד האשים כי פרדו קיים התייעצות עם ראש המוסד לשעבר מאיר דגן ללא ידיעתו של נתניהו - וסיפר לו על "הפקודה לתקוף באיראן". פרדו השיב: "לא הייתה שום פקודה. אתה לא מבין כלום".
חדד הוסיף להתייחס להתייעצות עם דגן, ואמר לפרדו: "תאשר לי שחששת שראש הממשלה מאזין לך". העד השיב כי "הייתה בינינו עבודה משותפת מלאה, לשביעות רצונו המלאה. היו יחסי אמון. אם לא היו, לא הייתי נשאר בתפקיד".
פרדו נקרא להעיד במסגרת תיק 1000, המכונה גם "תיק המתנות", על רקע טענתו של איש העסקים ארנון מילצ'ן כי היה זקוק לוויזה לארה"ב במסגרת סיוע לפעילות ביטחונית של המוסד. לפי האישום, נתניהו פעל לחידוש הוויזה של מילצ'ן, ברקע "שרשרת אספקה" של משקאות, תכשיטים ומתנות נוספות שהעביר לו איש העסקים.
2 צפייה בגלריה
נתניהו ומילצ'ן
נתניהו ומילצ'ן
נתניהו ומילצ'ן
( צילום: יונתן זינדל, gettyimages)
פרדו אמר בעדות כי מילצ'ן מעולם לא ביקש את עזרתו בנוגע לחידוש הוויזה וכי "מילצ'ן מעולם לא עסק בדבר הקשר לנושאי ביטחון ישראל, לא בארה"ב ולא במקומות אחרים". לדבריו, "בתקופתי כראש מוסד ארנון מילצ'ן לא נתן שום סיוע למוסד. נקודה".
עו"ד אלון גילדין מהפרקליטות שאל את פרדו באיזו מידה נתקל בבקשות מצד ראש הממשלה שנגעו בארנון מילצ'ן, והוא ענה: "אף פעם". גילדין הוסיף: "מתי לראשונה שמעת על הקושי של מילצ'ן עם הוויזה שלו לארה"ב, והאם התבקשת לעשות משהו בעניין?", ופרדו השיב כי "הוא סיפר לי כדרך אגב שיש לו בעיות עם הוויזה, ושום מילה מעבר לכך, הוא לא ביקש ממני שום דבר. אני לא דיברתי עם נתניהו אף פעם על ארנון מילצ'ן. השם שלו גם לא עלה בשום אירוע לאורך כל שנות תפקידי".
בהמשך התייחס לכך עו"ד חדד ואמר: "מילצ'ן פנה אליך ולכל העולם ואחותו כדי שיעזרו לו". פרדו השיב: "אני חושב שהוא בן אדם מספיק אינטליגנטי כדי להבין שהגוף האחרון שהוא צריך לבקש ממנו ויזה לארה"ב זה המוסד". חדד שאל האם במידה שהיה פונה אליו זה היה משנה משהו, ופרדו השיב בשלילה. עורך הדין הוסיף: "אתה יודע מה מילצ'ן עשה בשנות ה-80?", ופרדו ענה: "מהסיפורים".
בתום עדותו של פרדו הסתיימה "פרשת התביעה", השלב שבו הפרקליטות מעלה את כל העדים שלה במשפט, ולמעשה החלה כעת "פרשת ההגנה" – שבה יעלו עדי ההגנה, כולל הנאשמים. העד הבא במשפט יהיה ראש הממשלה בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו, אולם עדותו תחל בעוד חודשים ארוכים - רק ב-2 בדצמבר, כפי שקבעו השופטים לאחרונה.
2 צפייה בגלריה
תמיר פרדו בעדותו במשפט נתניהו
תמיר פרדו בעדותו במשפט נתניהו
פרדו בעדותו. "נתניהו מעולם לא פקד לתקוף באיראן"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שלב ההוכחות נמשך עד כה כבר יותר משלוש שנים, והדרך עוד ארוכה. הוא התחיל באפריל 2021 ומאז המשפט ממשיך בקצב של 3-2 דיונים בשבוע, אך היו הפסקות - למשל פגרות בתי המשפט בפסח ובסוף השנה, סגירת בתי המשפט בתחילת המלחמה, דחיית דיונים בשל הקורונה, ביטולי דיונים שונים עקב מחלות ועוד. בסך הכל, התקיימו בשלב ההוכחות 284 ישיבות, והעידו 120 עדים מתוך 143 בפרשת התביעה.
פרדו עצמו נקט בקו ביקורתי מאוד כלפי נתניהו וממשלתו בשנים האחרונות. בין היתר, הצטרף לצד מאות בכירים במערכת הביטחון לשעבר לעתירה של התנועה לאיכות השלטון, המבקשת שהמדינה תגייס בחורי ישיבות בדרישה לשוויון בנטל. בנוסף, במהלך המהפכה המשפטית אמר כי החקיקה תהיה "קבורת חמור של מגילת העצמאות", וכי התנהלות חלק משרי הממשלה "מקרבת אותנו לקץ החלום הציוני".