מפרוץ המלחמה נשיא ברזיל לולה דה-סילבה לא מפסיק להשמיץ את ישראל, שהכריזה עליו כ"אישיות בלתי רצויה״ - והיום (רביעי) הגיע שפל חדש ביחסים בין שני הצדדים, כשלולה הודיע כי הוא מחזיר את שגרירו מתל אביב. השגריר למעשה לא נמצא בישראל כבר כשלושה חודשים, מאז שחזר לארצו ל"התייעצויות" בעקבות היחסים הרעועים בין שתי המדינות.
1 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה ביקור ב אתיופיה מטה האיחוד האפריקני
נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה ביקור ב אתיופיה מטה האיחוד האפריקני
נשיא ברזיל לולה דה-סילבה
(צילום: Ricardo STUCKERT / BRAZILIAN PRESIDENCY / AFP)
הכותרת
הנשיא שרצה לתווך, אבל יצר משבר עם ישראל
21:22
השגריר, פדריקו מייר, יישלח לייצג את ארצו באחת מסוכנויותיה בז'נבה, אחרי שכאמור היה בברזיל בשלושת החודשים האחרונים. הוא חזר בשבוע שעבר לתל אביב, כשלפי הדיווחים ייתכן שהגעתו לישראל הייתה לצורך קידום עזיבתו. ישראל לא קיבלה מברזיל מסר רשמי כי השגריר מסיים את תפקידו, וגילתה על כך מהתקשורת.
בינתיים, הנציגות הדיפלומטית הברזילאית תישאר תחת ניהולו של הממונה על השגרירות, פאביו פאריאס. לא ברור אם שגריר חדש ימונה במקומו של מייר, כשלפי הערכות זה לא צפוי לקרות. יש לציין כי השגריר הישראלי בברזיל, דניאל זוהר-זונשיין, ממשיך לעבוד שם כרגיל.
ממשרד החוץ נמסר כי "טרם התקבל מסר רשמי מממשלת ברזיל בעניין. על רקע הדיווח, הממונה הברזילאי זומן מחר למשרד החוץ לפגישה בנושא".
לולה, איש שמאל שחזר בשנה שעברה לשלטון אחרי שרשם ניצחון דחוק בבחירות על הנשיא ואיש הימין ז'איר בולסונרו, אמנם גינה בעבר את מתקפת הטרור של 7 באוקטובר והכיר בכך שמדובר במתקפת טרור, אך בהמשך הפך לאחד הקולות הבולטים נגד הפעולה של צה"ל בעזה.
ישראל כ"ץ עם השגריר הברזילאי ביד ושם, פברואר

בפברואר לולה האשים את ישראל ברצח עם בעזה, והשווה את מעשיה להשמדת העם היהודי בידי היטלר והנאצים. "מה שקורה ברצועת עזה איננו מלחמה, אלא רצח עם", הוא אמר. "זו אינה מלחמה של חיילים נגד חיילים. זו מלחמה בין צבא עם מוכנות גבוהה לבין נשים וילדים. מה שקורה ברצועת עזה לעם הפלסטיני לא קרה בשום תקופה אחרת בהיסטוריה. למעשה, זה קרה לפני כן: כשהיטלר החליט להרוג את היהודים".
בתגובה, שר החוץ ישראל כ"ץ החליט לזמן לשיחת נזיפה את שגריר ברזיל בישראל, ובהמשך אף ערך לו סיור ביד ושם לפני שעזב לברזיל להתייעצויות. "הדברים של נשיא ברזיל חמורים, אף אחד לא יפגע בזכותה של ישראל להגן על עצמה", מסר כ"ץ. בהמשך הוא אמר כי נשיא ברזיל הוא אישיות בלתי רצויה בישראל עד שיתנצל.
שבוע לפני כן, אחרי פגישתו עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, טען לולה כי "להתנהגותה של ישראל אין שום הסבר", והאשים כי "בטענה של לחימה בחמאס היא הורגת נשים וילדים". לולה הוסיף אז כי לא יהיה שלום ללא הקמת מדינה פלסטינית, וקרא להפסקת אש מיידית כדי לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לעזה.
לפני כחודשיים הנשיא לולה עשה טעות מביכה במיוחד כשאמר בנאום פומבי כי בישראל ובעזה נהרגו 12.3 מיליון ילדים ב"הפצצות מלחמה מטורפות נגד האנושות". בכנס ארצי לזכויות ילדים ובני נוער, לולה ביקש מהקהל להרים את הידיים כמחווה לילדי עזה והוסיף: "כעת נעשה מחווה לכמעט 40 אלף ילדים שמתו או נותרו ללא אבא ואמא בגלל הקורונה, לילדים בברזיל שמתו מתת-תזונה כי הם עדיין לא מקבלים את הקלוריות והחלבונים הדרושים, אבל מעל הכל - זוהי מחווה לכמעט 12 מיליון ו-300 אלף הילדים שמתו ברצועת עזה ובישראל, בהפצצות במלחמה מטורפת נגד האנושות".
מדובר כמובן בנתון מופרך לחלוטין. שר החוץ כ"ץ הגיב לדבריו של הנשיא הברזילאי: "צריך שיהיה חוק שכל אדם שמעוניין להפוך לנשיא ילמד לספור".