מערכות הגנה ישראליות מול הפרצוף של האיראנים? העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח הערב (יום שבת) כי על רקע מתקפות הטילים והכטב"מים האחרונות של המורדים החות'ים בתימן נגד איחוד האמירויות, באבו דאבי ובירושלים דנים כעת בעסקאות למכירת מערכות הגנה אווירית מתקדמות למדינה ששוכנת במפרץ הפרסי, שבצדו השני שוכנת הרפובליקה האיסלאמית.
8 צפייה בגלריה
דגלי ישראל ו איחוד האמירויות בדובאי
דגלי ישראל ו איחוד האמירויות בדובאי
דגלי ישראל ואיחוד האמירויות בדובאי
(צילום: AP)
טיל לאבו דאבי בזמן ביקור הרצוג. צפו בסיקור באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

על פי הדיווח, שנסמך על גורמים אנונימיים המעורים בפרטי השיחות, המגעים הללו לא צפויים לכלול מכירה של מה שמתואר בדיווח כ"גולת הכותרת" במערכות ההגנה האוויריות של ישראל – כיפת ברזל – אך ייתכן שהיא תמכור לבעלת בריתה במפרץ מערכות מכ"ם.
ב"וול סטריט ג'ורנל" הדגישו בדיווח כי אף שבאבו דאבי מעוניינים כבר זמן רב במערכות הישראליות, הם חוששים לעשות זאת באופן פומבי ובוטה מדי, כזה שירגיז את טהרן. איחוד האמירויות, נדגיש, מקיימת קשרים כלכליים ענפים מול איראן, למרות שמבחינה אסטרטגית היא משויכת לברית המערבית שמובילה ארה"ב נגד טהרן.
8 צפייה בגלריה
יירוט טילים של החות'ים חות'ים בשמי אבו דאבי איחוד האמירויות
יירוט טילים של החות'ים חות'ים בשמי אבו דאבי איחוד האמירויות
יירוטים בשמי אבו דאבי, בחודש. החות'ים הגבירו את המתקפות
באיראן, כמובן, לא רואים בעין יפה הצבה של מערכות ביטחוניות ישראליות בסמוך כל-כך אליהם. את העמדה הזו הבהיר השבוע שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן בשיחה עם עמיתו מהאמירויות, עבדאללה בן זאיד אל נהיאן. "יש לפעול כדי למנוע דריסת רגל באזור מאלו שיוזמים מתיחות", אמר שר החוץ האיראני לעמיתו.
בדיווח הערב הודגש בנוסף כי טרם ברור לאיזה שלב הגיעו השיחות, ואם הן קרובות לכדי סיום. כאמור, צוין כי בכל מקרה לא נראה שאבו דאבי תוכל לשים את ידיה על מערכת כיפת ברזל. בישראל ובאמירויות סירבו להתייחס לפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל".
עד עתה, כמעט שנה וחצי לאחר שהאמירויות הפכה למדינה הראשונה במפרץ שחותמת על הסכם שלום מול ישראל – במסגרת יוזמת "הסכמי אברהם" – היחסים בין ירושלים לאבו דאבי התמקדו בתחומים כלכליים, והאמירויות, בעיקר דובאי, הפכה ליעד תיירותי נחשק עבור הישראלים. אלא שמאחורי הקשר הכלכלי, נראה שמה שדוחף ומקרב יותר מכל בין שתי המדינות הוא האיום שנשקף מצדה של איראן ובעלי בריתה במזרח התיכון, בפרט המורדים החות'ים בתימן.
8 צפייה בגלריה
מכ"ם ההגנה האווירית הישראלי, שמשמש גם את מערכת כיפת ברזל, בדרך לצ'כיה ולנאט"ו
מכ"ם ההגנה האווירית הישראלי, שמשמש גם את מערכת כיפת ברזל, בדרך לצ'כיה ולנאט"ו
מכ"ם ישראלי, ארכיון. כיפת ברזל לא נכללת במגעים
(צילום: תעשייה אווירית)
האיום האיראני, נזכיר, היה זה שדחף תחילה את האמירויות להסכם נורמליציה מול ישראל, והוא כלל גם עסקת צידית מול ארה"ב, שבמסגרתה הסכימה וושינגטון למכור לאבו דאבי מטוסי F-35, אם כי בהמשך התגלו קשיים במשא ומתן על העסקה הזו. בנוסף, בנובמבר אשתקד נחתמה עסקה בין חברות בישראל ובאמירויות לפיתוח כטב"מים להתמודדות עם איומים בים, על רקע המתקפות נגד מכליות וספינות אחרות שיוחסו לאיראן בשנים האחרונות.
הדיונים כעת, כך לפי הדיווח, זכו לדחיפה משמעותית בעקבות המתקפות האחרונות ששיגרו נגד אבו דאבי החות'ים מתימן. באחרונה שבהם, ביום שני בערב, ירו החות'ים טיל בליסטי לעבר אבו דאבי, ממש בזמן ביקורו שם של הנשיא יצחק הרצוג. הטיל יורט ולא נגרם נזק. המתקפה הזו הגיעה כשבוע לאחר ששני טילים בליסטיים נוספים יורטו בשמי אבו דאבי. החות'ים טענו אז כי כיוונו את הטילים לעבר בסיס חיל האוויר א-דפארה בנסיכות, שמארח כוחות צבא אמריקניים. לפי וושינגטון, מערכות ההגנה האמריקניות שם שיגרו כמה טילי פטריוט על מנת לסייע ביירוט הטילים.
המתקפה הקשה ביותר עד כה של החות'ים נגד האמירויות, שבה נהרגו שלושה עובדים זרים מהודו ומפקיסטן, אירעה באמצע החודש שעבר: טילים ומזל"טים ששיגרו המורדים גרמו אז להתפוצצות של מכלי דלק באבו דאבי, ופגעו גם באתר בנייה בשדה התעופה הבינלאומי של הנסיכות. לצד החשש מפגיעה בחיי אדם, המתקפות של החות'ים מעוררות חשש לפגיעה בכלכלתה הפורחת של איחוד האמירויות, ובניסיונה למשוך משקיעים וחברות זרות ובתדמית שבנתה לעצמה כ"אי בטוח" במזרח תיכון גועש ורועש. החות'ים מנצלים את החשש הזה, ובהודעות שפרסמו בשבועות האחרונים קראו לחברות ולמשקיעים הזרים להתרחק מהאמירויות כדי לשמור על ביטחונם.
8 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
המורדים החות'ים בצנעא. עד עתה שיגרו מתקפות בעיקר לסעודיה
(צילום: EPA)
תיעוד שפרסמה אבו דאבי: תקיפת משגרים של החות'ים בתימן

המורדים החות'ים, שנתמכים כאמור על ידי איראן, שיגרו בשנים האחרונות כמה מתקפות נגד איחוד האמירויות, כנקמה על המעורבות שלה במלחמת האזרחים בתימן. עם זאת, רובן הגדול של המתקפות הללו כוון עד עתה נגד סעודיה, שמובילה קואליציה של מדינות ערביות שנלחמת בחות'ים בתימן ומפציצה יעדים שלהם בהיקף נרחב.
בעקבות המתקפות האחרונות של החות'ים, יצוין, גם בארה"ב פועלים כעת לחזק את ההגנה על אבו דאבי: וושינגטון הודיעה כי תשלח אליה מטוסי קרב וספינת טילים מונחים. הנשיא ג'ו ביידן שוקל בנוסף לצרף מחדש את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור הזרים של ארה"ב, אחרי שביטל את החלטת קודמו דונלד טראמפ לצרפם לרשימה בשלהי כהונתו. ביידן טען אז כי המהלך לא תרם למאבק בחות'ים, ורק פגע בפעילותם בתימן של ארגונים הומניטריים.
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ומוחמד בן זאיד
נפתלי בנט ומוחמד בן זאיד
בנט עם יורש העצר של האמירויות, מוחמד בן זאיד, בדצמבר אשתקד. "מוכנים לסייע מודיעינית וביטחונית"
(צילום : AFP PHOTO / UAE's Ministry of Presidential Affairs)
8 צפייה בגלריה
USS Cole ספינת טילים מונחים משחתת של צי ארה"ב הצי האמריקני ארכיון 2017
USS Cole ספינת טילים מונחים משחתת של צי ארה"ב הצי האמריקני ארכיון 2017
USS Cole, ספינת הטילים ששולח ביידן לאמירויות
(צילום: NAVY OFFICE OF INFORMATION / AFP)
בישראל גינו בחריפות את אותן מתקפות נגד האמירויות, וראש הממשלה נפתלי בנט אף שלח מכתב ליורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד, שנחשב לשליט בפועל של האמירויות, ובו הביע את נכונותה של ישראל לסייע לאמירויות בהיבטים ביטחוניים ומודיעיניים על מנת להגן על אזרחיה. את המכתב בנט שלח כחודש בלבד אחרי שביקר בעצמו באמירויות, בביקור ראשון שם של ראש ממשלה ישראלי.
יואל גוז'נסקי, לשעבר חבר במועצה לביטחון לאומי (מל"ל) וכיום חוקר בכיר במכון למחקר ביטחון לאומי (INSS), אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בעבר נדחו בקשותיה של איחוד האמירויות מישראל לקבל מערכות הגנה אוויריות. "הם ביקשו לפני כמה שנים, אבל ישראל סירבה עד עתה", הוא אמר. "יש כעת אינדיקציה שהביקורים של בנט ושל הרצוג עשויים להוות תחילה של שינוי".
בצל האיום האיראני ישראל מהדקת כעת את שיתוף הפעולה הביטחוני גם עם מדינה נוספת במפרץ הפרסי, ממלכת בחריין, שהצטרפה ליוזמת "הסכמי אברהם" זמן קצר לאחר האמירויות. השבוע ביקר בבחריין שר הביטחון בני גנץ, תוך שהוא חולף באופן תקדימי במטוס של חיל האוויר מעל סעודיה, וחתם על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני פומבי בבירת בחריין מנאמה. ההסכם יסייע לקדם מול בחריין שיתופי פעולה מודיעיניים, אימונים משותפים ולהעמיק את שיתופי הפעולה בין התעשיות הביטחוניות.
8 צפייה בגלריה
בני גנץ וחאמד בן עיסא אל-חליפה
בני גנץ וחאמד בן עיסא אל-חליפה
גנץ עם מלך בחריין חאמד בן עיסא אל-חליפה, ביום חמישי. גם מולה ישראל מהדקת את שיתוף הפעולה הביטחוני
כתבנו אליאור לוי מדווח מביקור גנץ בבחריין
(צילום: נויל האריס)

גנץ נועד במהלך ביקורו עם מלך בחריין חאמד בן עיסא אל-חליפה, בארמונו, ועלה גם על ספינה של הצי האמריקני שעגנה במרחק של 200 ק"מ מחופי איראן. "שיתוף הפעולה האסטרטגי, שאנו מביאים היום לשיא חדש בחתימת ההסכם ובפגישה החשובה עם המלך, הוא המשך להסכמי אברהם ההיסטוריים וליחסים המתפתחים בין העמים ובין האנשים", אמר שר הביטחון במעמד החתימה על ההסכם, ביום חמישי האחרון. "רק שנה אחרי חתימת ההסכמים, ואנחנו כבר נמצאים בהסכם ביטחון משמעותי שיאפשר שיתופי פעולה נרחבים, יחזק את הביטחון של שתי המדינות ואת יציבות האזור כולו".