צפון קוריאה הודיעה בצהריים (יום ד') על החלטתה לגרש את החייל האמריקני טרוויס קינג, שערק אליה ב-18 ביולי. צפון קוריאה - מדינה עוינת מאוד לארה"ב - לא ציינה מתי תגרש את קינג, ולאן. עם זאת, כמה שעות לאחר מכן דיווחה סוכנות הידיעות AP כי הגירוש כבר התבצע: לפי גורמים רשמיים בארה"ב, קינג הועבר לסין ונמצא שם בידי האמריקנים. סין וצפון קוריאה חולקות גבול משותף.
קינג בן ה-23 ברח לצפון קוריאה בעודו חמוש, במהלך סיור בכפר פנמונג'ום – ששוכן באזור המפורז שבין שתי הקוריאות. מדובר באזור עמוס מוקשים וגדרות תיל שמטרתם למנוע הסגת גבול, וחיילים משני הצדדים מאבטחים אותו כל העת, תחת עינם הפקוחה של האו"ם והצבא האמריקני. ארה"ב מסרה כי קינג, שהשתתף בסיור כתייר ובעודו חמוש, חצה את הגבול "מרצונו החופשי וללא אישור".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב חייל טרוויס קינג ברח מ דרום קוריאה ל צפון קוריאה קים ג'ונג און
ארה"ב חייל טרוויס קינג ברח מ דרום קוריאה ל צפון קוריאה קים ג'ונג און
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און, והחייל האמריקני טרוויס קינג
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
חיילים בכפר פנמונג'ום
חיילים בכפר פנמונג'ום
חיילים בכפר פנמונג'ום
(צילום: AP)
בחודש שעבר התייחסה פיונגיאנג לראשונה למצבו של קינג, ודיווחה שהוא "אמר לחוקריו כי סבל מהתעללות לא אנושית ואפליה גזעית בצבא. הוא הביע נכונות לבקש מקלט בצפון קוריאה או במדינה שלישית". צפון קוריאה טענה שקינג "התאכזב מהחברה האמריקנית הלא שוויונית".
היום הודיעה סוכנות הידיעות הממלכתית של צפון קוריאה כי הרשויות במדינה סיימו לחקור את קינג. החייל האמריקני הודה שהוא נכנס מרצונו לצפון קוריאה, ועשה זאת בניגוד לחוק.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב חייל אמריקני טרוויס קינג ברח ל צפון קוריאה
ארה"ב חייל אמריקני טרוויס קינג ברח ל צפון קוריאה
"אמר לחוקריו כי הוא סבל מהתעללות לא אנושית ומאפליה גזעית בצבע"
אחרי שקינג חצה בריצה את הגבול פורסם בארה"ב שמצבו הנפשי היה רעוע. קינג, חייל בדרגה זוטרה שהוצב בדרום קוריאה, הסתבך בפלילים ועמד בפני הליך משמעתי שהיה עשוי להסתיים בהדחה מהצבא. רק ב-10 ביולי, קצת יותר משבוע לפני העריקה הדרמטית שלו, סיים קינג לרצות עונש מאסר של חודשיים בכלא בדרום קוריאה, שהוטל עליו בגין תקיפה של אזרח דרום קוריאני במועדון לילה וגרימת נזק לניידת של המשטרה הדרום קוריאנית שבה בעט שוב ושוב.
אחרי שחרורו מהכלא שהה קינג במשך כשבוע במתקן צבאי אמריקני בדרום קוריאה, ואמור היה להמריא מנמל התעופה אינצ'און בחזרה ליחידה שלו בפורט בליס, טקסס - שם אמור היה ההליך נגדו להימשך. כשנותר לבדו בשער העלייה למטוס חזר לפתע על עקבותיו ועזב את הנמל בלי ששום גורם צבאי יידע על כך. הצבא האמריקני גילה זאת רק כשהטיסה נחתה בטקסס, וקינג לא היה עליה. למחרת הצטרף החייל לסיור בכפר פנמונג'ום שבין הקוריאות, ואז נמלט.
קינג הוא לא החייל האמריקני הראשון שחוצה את הגבול מדרום קוריאה לצפון קוריאה, אך חזרתו המסתמנת לארה"ב תהיה מהירה יחסית בהשוואה לשובם של חיילים ששהו בפיונגיאנג כמה שנים.
בתחילת הפרשה היו פרשנים שהעריכו שצפון קוריאה תשתמש בקינג כאמצעי לחץ על ארה"ב, ותדרוש ממנה ויתורים בדמות צמצום שיתוף הפעולה הצבאי עם סיאול.