2 צפייה בגלריה
יואב בושמיץ שהורשע באונס ילדות בבית ספר יסודי בקריית אתא מגיע למחוזי חיפה
יואב בושמיץ שהורשע באונס ילדות בבית ספר יסודי בקריית אתא מגיע למחוזי חיפה
בושמיץ בבית המשפט
(צילום: שרון צור)
בית המשפט העליון החמיר הבוקר (יום חמישי) את עונשו של יואב בושמיץ, שהורשע באונס ילדות במהלך שנת שירות שעשה בבית ספר יסודי בצפון. בושמיץ הורשע שפגע בתשע ילדות בנות 6 בכיתה א', ובית המשפט המחוזי בחיפה גזר עליו 11 שנות מאסר. כעת הוחמר העונש ל-15 שנים, בעקבות עתירת הפרקליטות וההורים שזעמו וכינו את העונש המקל "ביזיון".
בושמיץ הורשע בעשרה אישומים של אונס בנסיבות מחמירות לצד מעשים מגונים רבים שבוצעו גם הם בנסיבות מחמירות. כתב האישום שבו הודה והורשע בשנת 2021 מתאר כיצד ביצע בושמיץ שורה של עבירות מין בתשע ילדות שהיו כבנות 6 בלבד, בתוך שטח בית הספר, לרוב בכיתה.
ההרשעה בבית המשפט המחוזי בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)

בבית המשפט המחוזי הפרקליטות ביקשה לגזור עליו עונש של 25-20 שנות מאסר, אבל בקביעת העונש הכולל של השופטים הם גזרו עליו עונש קל יותר. לטענתם, "נלקחו בחשבון כשיקולים משמעותיים להקל עמו הודאתו במעשיו, דבר שחסך עוגמת נפש מהקטינות ובני משפחותיהן וזמן שיפוטי רב". כמו כן אמרו השופטים כי הם מתחשבים ב"גילו הצעיר, היעדר עבר פלילי, אורח החיים הנורמטיבי שניהל עד למעצרו, הפגיעה שנגרמה למשפחתו, החרטה שהביע ועוד".
אלא שמהצד שני נכתב אז כי "בתסקיר שירות המבחן שלו צוין כי בושמיץ מתקשה לקחת אחריות על מעשיו, עסוק בעצמו ובמחירים שהוא משלם, אינו מבטא אמפתיה כלפי המתלוננות ואינו מכיר בנזקים שגרם להן".
פרקליטות המדינה הגישה ערעור לבית המשפט העליון, וביקשה להחמיר באופן משמעותי את עונש המאסר שנגזר על בושמיץ. "בית המשפט לא נתן משקל הולם לחומרתם המופלגת של המעשים בשים לב לריבוי הקורבנות ולנזקים המשמעותיים שגרמו מעשיו להן, למשפחותיהן ואף לתחושת הביטחון של הציבור בכללותו", נכתב.
2 צפייה בגלריה
"ניצל את חוסר האונים של הילדות". מימין: מינץ, וילנר וגרוסקופף
"ניצל את חוסר האונים של הילדות". מימין: מינץ, וילנר וגרוסקופף
"ניצל את חוסר האונים של הילדות". מימין: מינץ, וילנר וגרוסקופף
(צילום: אתר בתי המשפט)
שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ועופר גרוסקופף קבעו היום כאמור שיש להחמיר את העונש. השופט מינץ קבע: "עניינו של בושמיץ נמנה עם אותם מקרים חריגים שבהם נדרשת התערבותנו. העונש שנגזר עליו איננו מבטא כראוי את חומרת מעשיו, את מספר הקטינות שבהן פגע ואת עוצמת הנזקים שנגרמו להן".
"יש לתת את משקל הבכורה לשיקולי הגמול וההרתעה, ולהעדיפם על פני נסיבותיו האישיות של הנאשם", הוסיף מינץ. "הוא פגע בקטינות כבנות שש שנים, אשר עשו את צעדיהן הראשונים כתלמידות כיתה א' בבית ספר, כשהוא מנצל את תמימותן הרבה, את חוסר האונים שבו הן היו נתונות, את הפגיעוּת המאפיינת ילדות צעירות שרק החלו תהליך הסתגלות ראשוני למסגרת חינוכית חדשה ולא מוכרת ואת האמון שהן והוריהן נתנו בו בעצם היותו נמנה על הצוות החינוכי".
מינץ ציין כי בושמיץ "הגדיל לעשות, ואת מרבית מעשיו ביצע בנוכחותם הקרובה של יתר תלמידי הכיתה והצוות חינוכי שנמצא בכיתה". לדבריו, "התעוזה הכרוכה בביצוע מעשים בכיתת לימודים, כשהוא תוקף קטינה אחר קטינה בתוך מוסד חינוכי שהורים שולחים אליו את ילדיהם מתוך הנחה כי הם יהיו מוגנים ושמורים בתוכו, ראויה לסלידה וגינוי ומחייבת הרתעה ברמה גבוהה ביותר".
השופטת וילנר הוסיפה: "מעשיו של בושמיץ, אשר בוצעו תוך ניצול מחפיר של האמון שרכשו לו הנפגעות הקטינות, חריגים בחומרתם - ודלה השפה מלתאר את השלכותיהם ההרסניות על עולמן של נפגעות העבירה. מדובר בתשע קטינות בכיתה א', תשע נפשות רכות ותמימות, תשעה עולמות שאך החלו וכבר נפגעו בצורה כה קשה. הורי הנפגעות עתרו לפנינו בעין דומעת ובלב שבור למיצוי הדין עמו. קולכם נשמע. אנו תקווה כי סיום ההליך המשפטי וגזירת דינו של המערער, יסייעו, במידת-מה, בשיכוך כאב הנפגעות ובני משפחותיהן, ויהוו עבורם התחלה של דרך חדשה שתוביל לשיקום ולצמיחה".
עו"ד רוני אלוני סדובניק, שמייצגת את קורבנות העבירה, מסרה בתגובה: "לא ברור כיצד שמונה מקרי אונס נפרדים שהחוק קובע על כל מקרה 20 שנות מאסר, מייצרים ענישה מעליבה של 15 שנות מאסר במקום מאסר עולם? מדינת ישראל הפכה ידידותית לאנסים מטרידים ובעיקר פדופילים\ ומערכת המשפט חייבת לכייל את עצמה מחדש בעניין ענישה מחמירה הרבה יותר".