20 שנה אחרי שחרורו משבי חיזבאללה, נפטר היום (שני) בגיל 78 אלחנן טננבוים. הוא יובא מחר למנוחות בבית העלמין שבהרצליה בשעה 14:00. טננבוים הותיר אחריו בת ובן ושני נכדים. טננבוים, קצין מילואים בחיל התותחנים בדרגת אלוף משנה, פותה להשתתף בשנת 2000 בעסקת סמים בחו"ל ונחטף ללבנון על ידי חיזבאללה.
1 צפייה בגלריה
אלחנן טננבוים
אלחנן טננבוים
אלחנן טננבוים
(צילום: מוטי קמחי)
הוא שוחרר במסגרת עסקת שבויים שבה הוחזרו גם גופותיהם של שלושת לוחמי צה"ל הר דב שנחטפו ב-7 באוקטובר 2000 לאחר שנהרגו בקרב - בנימין (בני) אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד. בתמורה שחררה ישראל מאות אסירים ביטחוניים, רובם פלסטינים ולבנונים.
טננבוים נולד בעיירה ג'רג'ונוב שבפולין. במלחמת העולם השנייה היה אביו קצין בצבא הפולני ונפל בשבי הגרמנים. אימו שרדה את המחנות והם התאחדו בתום המלחמה. המשפחה עלתה לישראל ב-1949 וטנבבוים גדל בחולון. הוא למד כלכלה ומדע המדינה כעתודאי ולחם במלחמות ששת הימים, יום כיפור ולבנון הראשונה. ב-1988 מונה כקצין מילואים למפקד אגד ארטילרי בתותחנים וניתנה לו דרגת אלוף-משנה. את רוב שנותיו וקידומו בצבא עשה כאיש מילואים.
לימים הסתבך טננבוים בחובות כתוצאה מהימורים. הוא יצר קשר עם קייס עובייד, בנה הצעיר של משפחה מטייבה שאיתה היה מיודד. עובייד, ששיתף פעולה עם קאיד בירו (בן לחמולה לבנונית של סוחרי סמים ומשתפי פעולה עם ישראל), פיתה אותו לצאת לחו"ל לצורך ייעוץ בעסקה להברחת סמים תמורת 150 אלף דולר.
טננבוים הגיע בבריסל שם צויד בדרכון זר מזויף שבאמצעותו הגיע לאבו-דאבי. שם הוא הוסע משדה התעופה במכונית מסחרית לבית בשכונת וילות, ובכניסה הוכה ונחנק עד שהתעלף. כשהתעורר מצא את עצמו אזוק וכבול. הוא הועבר ללבנון וב-16 באוקטובר 2000 הודיע חסן נסראללה כי ארגונו מחזיק בקצין צה"ל בדרגת אל"מ.
טננבוים הוחזר לישראל בינואר 2004 ונחקר במשך כחודשיים על ידי המשטרה, שב"כ וצה"ל במתקן "נעורים" בנתניה. בתחילה דבק בגרסתו שלפיה יצא מגבולות המדינה כדי לחפש מידע על הנווט השבוי רון ארד. לאחר כחודש הוחלט לנסות ולהגיע עמו לעסקת טיעון שבמסגרתה ישוחרר אם יתברר שלא עבר עבירות ביטחון ויימצא דובר אמת בחקירה. בעקבות כך שינה את גרסתו והודה: יצאתי כיועץ להברחת סמים".
בריאיון ל"ידיעות אחרונות" ב-2005 סיפר כי בתחילה לא ידע לאן נחטף: "עד הביקור הראשון ב-2002 של המתווך הגרמני, שאמר שהוא בא בשליחות תיווך בין ישראל לחיזבאללה, לא שמעתי אפילו את השם חיזבאללה. וגם לאחר שזה נאמר על ידו לא ידעתי אם זה היה באמת שליח גרמני או איזו הצגה מבוימת שנועדה ללוחמה פסיכולוגית. חשדתי שאני בלבנון מכיוון שיום אחד נתנו בחקירה כוס חד-פעמית שקופה והצלחתי איכשהו לראות דרך כיסוי העיניים שעל התחתית שלה היה מוטבע שהיא מיוצרת בלבנון. הנחתי שפריט כל כך זול ושימושי לא היו טורחים לייצא למדינה אחרת".
ביוני 2007 קבעה ועדה צבאית מיוחדת שטננבוים יורד לדרגת טוראי בעקבות העבירות שבהן הורשע. בכך קיבלה הוועדה במלואה את עמדת הפרקליט הצבאי הראשי דאז, אביחי מנדלבליט, שתבע לשלול את דרגותיו.