הנשיא יצחק הרצוג מתח היום (ראשון) ביקורת חריפה על המשטרה, על רקע התמונות מההפגנה אמש בצומת עזריאלי בתל אביב - במהלכה נעצר ד"ר אודי בהרב בזמן שטיפל במפגינה שהייתה מוטלת על הכביש. "התמונה של הרופא שנעצר בכוח הזרוע על ידי המשטרה בהפגנה אמש, בעת שהעניק טיפול רפואי, מטרידה אותי מאד ומחייבת בדיקת עומק מקיפה", מסר הרצוג. נציין כי המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בבדיקת האירוע.
(צילום: גרגורי באדו)

1 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה נואם בכנס
יצחק הרצוג נשיא המדינה נואם בכנס
"מעצר הרופא מטריד, יש הרבה תלונות לאחרונה"
(צילום: עודד קרני)
לטענת נשיא המדינה, בתקופה האחרונה קיבל פניות מרובות בנושא האלימות המשטרתית. "התמונה מאתמול מצטרפת לתמונות, פניות ותלונות המגיעות לפתחי בתקופה האחרונה, מקרב אזרחים מקבוצות שונות באוכלוסיה ומגוונות, שסובלים מתופעה דומה".
הרצוג הוסיף כי "אני מבקש להיות ברור: החוק הוא מעל הכל; ועל כולם לכבד את החוק, ובכלל - לגלות אחריות, במיוחד בתקופה זו. אך על זרועות המדינה ושליחיה - מוטלת תמיד אחריות גדולה יותר. אין ספק שהשמירה על החוק, הסדר וביטחון הציבור היא אתגר משטרתי עצום בעת הזאת, ואני מעריך מאוד את המסירות וההקרבה של השוטרים בכל אתר ואתר, ואני אומר זאת לא אחת. אבל אני סבור שעל המשטרה להפנים את הביקורת, ולדאוג למימוש אחריותה בכלים רגישים ומידתיים. במיוחד בעת המתוחה והכואבת הזאת".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד פנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בנושא, ודרש שתפעיל את סמכותה ואת פרקליטות המדינה "כדי להנחות את המשטרה והפרקליטות לפעול על פי החוק ולאפשר שמיר על חופש הביטוי והמחאה". לדברי לפיד, "התנהלות המשטרה חצתה כל גבול. זו העת לנהל פיקוח ובקרה על התנהלות השוטרים ולהזכיר להם שזו לא המשטרה של בן גביר. זו משטרת ישראל".
בין 33 המפגינים שעצרה המשטרה במחאה אמש בתל אביב, נעצר כאמור גם ד"ר בהרב גם רופא ורופאה אונקולוגית מאיכילוב. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, סיפר ל-ynet כי הרופא נעצר בעת שטיפל בפצועה: "זה אירוע חסר תקדים. במקום ששוטרים יגנו עליו, תקפו אותו ועצרו אותו מעצר שווא לכל הלילה".
(צילום: דן רבן, אסף חן)

עוד לפני התייחסות הרצוג אחר הצהריים ופוליטיקאים נוספים - בהם השר בני גנץ ושר הבריאות אוריאל בוסו, שקראו לבדוק את התקרית - גינה פרופ' לוין את שתיקת הפוליטיקאים וקרא להסתדרות הרפואית לנקוט צעדי מחאה.
יו"ר המחנה הממלכתי גנץ גינה את מעצר הרופא ואמר כי "הטענות באשר לאלימות מצד המשטרה, בדגש על המעצר של רופא בזמן שהעניק טיפול רפואי בהפגנה אתמול בת"א - מדאיגות וחייבות להיבדק ולהיחקר. יש לנו שוטרים מצוינים - אבל עליהם ובעיקר על מפקדי המשטרה לזכור שתפקידם לשמור על האזרחים, ולאפשר את חופש ההפגנה. המפקדים צריכים לנהוג לפי החוק ולא לפי רוח השר".
שר הבריאות בוסו הוסיף: "אני רואה בחומרה את המעצר של הרופא ד"ר אודי בהרב בעודו מטפל במפגינה שנפצעה בתל אביב. גם בעת לחץ והתלהטות יצרים, הצלת חיים וכל טיפול רפואי קודמים למחויבות של השוטרים לשמור על הסדר הציבורי. אני קורא למפקדים לחקור את האירוע, לחדד את הנהלים ולוודא שמה שראינו אמש לא יקרה שוב".