ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) התייחס לדבריו של השר במשרד המשפטי דודי אמסלם - שטען כי צריך להעמיד לדין את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות על "ניסיון הפיכה במדינת ישראל" - ואמר הבוקר (ראשון) בריאיון ל-ynet radio: "אני לא משפטן ולא מחליט את מי להעמיד לדין. אם חיות נתנה הוראה לאנשים להפסיק לציית לממשלה הנבחרת - אלה דברים חמורים מאוד".
2 צפייה בגלריה
אסתר חיות ואריאל קלנר
אסתר חיות ואריאל קלנר
אסתר חיות ואריאל קלנר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אמסלם, שדיבר אתמול בתוכנית "פגוש את העיתונות", האשים תחילה את נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק בכך ש"הוציא המונים לרחובות" בעקבות ראיונותיו בתקשורת אחרי הכרזתו של שר המשפטים יריב לוין על המהפכה המשפטית. "אני נלחם על הדמוקרטיה", טען. "היום אין במדינת ישראל דמוקרטיה". ברק הזהיר אז מפגיעה בדמוקרטיה בעקבות התוכנית של לוין - דבר שבסופו של דבר שר המשפטים הודה בו בעצמו.
את חיות האשים אמסלם בכך שנשאה נאום נגד המהפכה המשפטית, שבו הזהירה גם היא מפני פגיעה בדמוקרטיה אם תעבור כפי שהציע לוין. "לא מכיר נשיאת בית משפט עליון בעולם שיש לה חיל אוויר, יחידות מיוחדות, יחידות סייבר", טען אמסלם בהקשר של קבוצות המחאה השונות נגד המהפכה. הוא הוסיף: "צריך להקים ועדת חקירה לעומק. זה יקרה גם אם זה לא יהיה היום".
2 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
"להקים ועדת חקירה". אמסלם
(צילום: אבי מועלם)
לדברי קלנר, "הדברים של אמסלם הם דבריו וסגנונו. אני חושב שהדברים החמורים ביותר שאליהם נחשף הציבור בתקופה האחרונה הן הקריאות לסרבנות, לשפיכות דמים, למלחמת אחים, ליצירת כאוס לא נורמלי. אלה דברים הרבה יותר חמורים מאשר אמירה של אדם כזה או אחר".
הוא ציין: "אנחנו נמצאים במדרון מסוכן מאוד. במדינה שבה אנרכיסטים וסרבנים מתקבלים בגבורה כאילו נחתו עכשיו מהפצצה באיראן, וראשי ממשלה לשעבר ולשעברים למיניהם מדברים כמו אחרוני החוליגנים".
לדבריו, "אנחנו מביאים את רצון הציבור הגדול שרוצה רפורמה במערכת המשפט, שחושב שבמדינת ישראל הדמוקרטיה צריכה להיות דמוקרטיה אמיתית. בזמן אמת אמרתי שאני חושב שצריך להביא אותה לסיומה, עד הסוף. עם זאת, לשמחתי אני לא נמצא במקום של ראש הממשלה ולא מקבל אחריות על כל המדינה ועל כל האספקטים שלה".

ח"כ קטי שטרית (הליכוד) ציינה: "עם כל הכבוד, אסתר חיות בחמש דקות עולה על הדוכן, נותנת את נאום חייה - בדיוק כמו שהיא נתנה את הנאום שעודד ועורר את המחאה - לקום ולהגיד חברים יקרים, יש כרגע תהליך של הסכמה, גם אנחנו צריכים לבוא בלב פתוח ובנפש חפצה. החשש שלנו הוא שאנחנו מגיעים לשם ורוצים לקפל אותנו, רוצים לטעון שאין לנו לגיטימציה. הרי אמר את זה גם ברק, לא אני אמרתי את זה".
האם את חושבת שאסתר חיות צריכה לעמוד לדין על ניסיון הפיכה? "לא, אני לא חושבת ככה. יש לנו בליכוד 32 מנדטים ואנחנו שונים אחד מהשני, כל אחד מותר לו להגיד את מה שיש לו להגיד. יש אדם אחד שהוא המבוגר אחראי, לא שמעת את זה ממנו. אם הוא לא רוצה להעמיד את אסתר חיות לדין, אז גם אני חושבת שלא צריך לעשות זאת. לכן אני חושבת שצריך להגיע להסכמות ולבוא בלב שלם ובנפש חפצה. אני לא רואה את זה מאף אחד מהמנהיגים שנמצאים כרגע באופוזיציה. אגב, דעתם על בית משפט כזה או אחר הרבה יותר גרועה מדעתי האישית, אבל זה לא נשמע כי הם מאוהבים בפוזיציה הזו של מה שקורה כרגע, במחאות".

מנגד, ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) התייחס לתהליך ההידברות סביב המהפכה המשפטית, ותקף: "אנחנו מבינים שהסיכוי להגיע לתוצאה הוא לא גבוה. אנחנו שומעים את הקולות, לפחות של חלק מנציגי הממשלה. שמעת אתמול את דודי אמסלם, כן? לא צריך ללכת רחוק. שר במשרד המשפטים קורא להעמיד לדין ולעצור את נשיאת בית המשפט העליון. לא זוכר כזה אירוע בהיסטוריה של מדינת ישראל".
הוא הוסיף: "אחר כך עוד באים אלינו בטענות שאנחנו מדליקים פה תבערות בציבור, ברמה הבינלאומית וגם הכלכלית. הריאיון של אמסלם מדבר בעד עצמו. כל בר דעת תולש את השערות כשהוא שומע את הדברים שנאמרו שם".
אתה חושב שהדברים של אמסלם מבטאים את מה שנתניהו חושב? "אני לא יודע. בינתיים ראינו הרבה פעמים, לדוגמה לפני הבחירות, שבהן נתניהו ניסה לטשטש את העוצמה של השינוי בעולם המשפטי שהליכוד רוצה לעשות, ויצא בכל מיני אמירות הרגעה. אמסלם הוא זה שהלך למצלמות, וקרה הרבה מעבר ממה שהוא אמר אז. יכול להיות שהוא אומר את מה שהוא שומע בחדרים סגורים, ואחר כך מנסים להשתיק אותו".
אלקין ציין: "אמסלם בוודאי לא איזשהו איש מהשורות האחרונות של הליכוד, הוא בקדמת הרשימה לפי הפריימריז. הוא היום שר במשרד המשפטים, שר מקשר בין הממשלה לכנסת, שר שאחראי על חלק ניכר מהכלכלה הישראלית דרך חברות ממשלתיות, לא בן אדם הזוי שזורק מילים באוויר. לכן, הדברים שלו חמורים מאוד. צריך לקחת אותם בשיא הרצינות, וברור שהם מסמנים נזק גדול למדינת ישראל".
הוא סיכם: "לא נעשה שום שינוי לא מפני ששמחה רוטמן החליט בטובו לעצור, אלא בגלל הכוח של המחאה. כולנו מכירים את ההתחייבות לבן גביר שעד סוף יולי החקיקה הזאת תאושר. כולנו מכירים את האמירות של יריב לוין ושמחה רוטמן שזאת רק עצירה זמנית, ובכנס הקיץ חוזרים בכל הכוח להעביר את החוק כמו שהוא".