נבחרת צרפת בכדורגל תפתח היום (ב') את הופעותיה ביורו 2024 בגרמניה, כשברקע הטלטלה הפוליטית שעוברת על הרפובליקה, ושעשויה להסתיים בסוף החודש בזינוק חסר תקדים בכוחו של הימין הקיצוני בפרלמנט הצרפתי. על רקע התרחיש הזה החליט אמש גם הכוכב הגדול של הנבחרת, קיליאן אמבפה, להשמיע את קולו, וקרא לציבור בצרפת, ובמיוחד לצעירים, לצאת להצביע ולהימנע מלתת את קולם ל"קיצוניים", כפי שהגדיר אותם.
5 צפייה בגלריה
קיליאן אמבפה נבחרת צרפת בחירות צרפת נגד מרין לה פן
קיליאן אמבפה נבחרת צרפת בחירות צרפת נגד מרין לה פן
אמבפה אתמול. "לא רוצה לייצג מדינה שלא תואמת את ערכיי"
(צילום: Frederic SCHEIDEMANN / UEFA / AFP)
5 צפייה בגלריה
מארין לה פן
מארין לה פן
לה פן בצאתה מהקלפי. הסקרים צופים למפלגתה את המקום הראשון
(צילום: FRANCOIS LO PRESTI / AFP)
הבחירות לפרלמנט הצרפתי לא היו אמורות להתקיים השנה, אבל הנשיא עמנואל מקרון הכריז בשבוע שעבר על הקדמתן ועריכת בחירות בזק ב-30 ביוני וב-7 ביולי, בעקבות הכישלון החרוץ של מפלגת השלטון שלו בבחירות לפרלמנט האירופי. בבחירות ההן רשמה מפלגת הימין הקיצוני של מרין לה פן הישג חסר תקדים, כשהגיעה למקום הראשון עם 32% מהקולות.
אם התוצאות יחזרו על עצמן – או רק יתקרבו לאלה – בבחירות לפרלמנט הצרפתי, מחנה הימין הקיצוני יזכה לכוח גדול מאי פעם, וייתכן שהכוכב העולה של מפלגתה של לה פן, ז'ורדן ברדלה בן ה-28, יתמנה לראש הממשלה. תרחיש זה עשוי להחליש מאוד את מקרון בשלוש השנים שנותרו לכהונתו. לפי הסקרים האחרונים מפלגתה של לה פן תגיע למקום הראשון בבחירות, אבל בלי להשיג רוב מוחלט שיאפשר לה להימנע מהצורך להקים קואליציה.
קפטן הנבחרת אמבפה היה אמור לדבר אתמול על משחקה של צרפת היום מול אוסטריה בדיסלדורף, אבל במקום זאת התפנה לדבר ממושכות על פוליטיקה, הביע חשש מהמצב בצרפת, טען כי מצבה של המדינה "קשה", והדגיש כי מדובר ברגע מכריע בהיסטוריה הצרפתית: "זה אירוע חסר תקדים", אמר כוכב העל בן ה-25, "ולכן אני רוצה לפנות לכל העם הצרפתי, אבל גם לצעירים. אנחנו דור שיכול לעשות הבדל. אנחנו רואים את הקיצונים מתדפקים על דלתות השלטון ויש לנו הזדמנות לעצב את עתידה של ארצנו".
5 צפייה בגלריה
קיליאן אמבפה נבחרת צרפת בחירות צרפת נגד מרין לה פן כאן עם דידיה דשאן
קיליאן אמבפה נבחרת צרפת בחירות צרפת נגד מרין לה פן כאן עם דידיה דשאן
אמבפה עם המאמן דידיה דשאן, שאמר: "הם שחקנים גדולים, אבל קודם כל הם אזרחים צרפתים. הם לא מנותקים מהמצב"
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
שחקנה הראשון של הנבחרת שהביע עמדה פוליטית בימים האחרונים היה החלוץ מרקוס תוראם, שקרא לאזרחי צרפת "להילחם באופן יום-יומי" כדי למנוע ממפלגת "האיחוד הלאומי" של לה פן לצבור כוח. בעקבות דבריו קראה ההתאחדות הצרפתית לכדורגל לשחקני הנבחרת להימנע מפוליטיזציה של הקבוצה ולשמור על ניטרליות פומבית, אך אמבפה סירב לציית.
"אני מסכים איתו", אמר אמבפה על תוראם. "המשחק מחר חשוב מאוד, אבל המצב שנוצר חשוב אפילו יותר מהמשחק. קיליאן אמבפה מתנגד לעמדות קיצוניות ולרעיונות שמפלגים את העם. אני רוצה להיות גאה לייצג את צרפת, אני לא רוצה לייצג מדינה שלא תואמת את ערכיי, את הערכים שלנו. אני מקווה שב-7 ביולי עדיין נהיה גאים ללבוש את מדי הנבחרת". בכל הקשור לזיהוי פוליטי ספציפי ניכר כי אמבפה מדד את מילותיו: הוא נמנע מלומר למי הוא עצמו מתכוון להצביע, ולא הזדהה במפורש כתומך של מפלגת שמאל כלשהי.
5 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם קנצלר גרמניה אולף שולף מסיבת עיתונאים בברנדנבורג
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם קנצלר גרמניה אולף שולף מסיבת עיתונאים בברנדנבורג
הנשיא מקרון. אמבפה נמנע מלומר למי הוא מתכוון להצביע
(צילום: Odd ANDERSEN / AFP)
5 צפייה בגלריה
מרקוס תוראם
מרקוס תוראם
מרקוס תוראם. אזהרה מההתאחדות אבל גיבוי מהקפטן: "אני מסכים איתו"
(צילום: REUTERS/Alberto Lingria)
בדבריו אתמול לא שלל קפטן הנבחרת הצרפתית את האפשרות שהוא ושחקנים אחרים יביעו את עמדתם הפוליטית גם על המגרש במהלך משחקי היורו, אף שהתאחדות הכדורגל האירופית אופ"א אוסרת על כך לחלוטין. "לכולם אכפת", אמר אמבפה. "כולם מבינים את המצב בצרפת. יש אנשים שמרגישים יותר בנוח לומר משהו ולדבר. אנחנו רוצים להגן על כל השחקנים שלנו וכמובן להגן על נבחרת צרפת, אבל חשבנו על זה ואני חושב שנעשה משהו, אז שימו עין. אנשים אומרים 'אל תערבבו כדורגל עם פוליטיקה', אבל אנחנו מדברים כאן על מצב הרבה יותר חשוב מהמשחק. המצב במדינה שלנו קשה ואנחנו צריכים לפעול".
אמבפה הדגיש כי השחקנים אינם נרתעים מההוראה להימנע ממחאה, וגם מאמן הנבחרת דידיה דשאן אמר כי לשחקנים יש זכות להביע את עצמם: "הם שחקנים גדולים, אבל יותר מכול הם אזרחים צרפתים. הם לא מנותקים מהמצב, אם חשבתם שכן".