יותר משנה של לחימה, ובסיסי צה"ל שנמצאים על הכוונת עדיין לא ממוגנים. למרות שלא מעט שיגורים מגזרות הלחימה השונות מכוונים למבנים צבאיים ברחבי הארץ, בלא מעט מהבסיסים בדרום ובצפון הלא רחוק- אין מיגון. חיילים וחיילות נאלצים להשתטח על הרצפה, לרוץ לחדרי מדרגות או להיכנס לגלילי בטון, שבהם אין מקום לכולם.
2 צפייה בגלריה
yk13881251
yk13881251
חיילים תופסים מחסה בתעלה בחודשי הלחימה. ארכיון
האזעקות שנשמעות מדי יום מכניסות מיליוני אזרחים למרחבים המוגנים. בפיקוד העורף מדגישים שוב ושוב את החשיבות שבשמירה על ההנחיות והשהייה במרחביים המוגנים שמצילה חיים, אך דווקא בחלק מבסיסי צה"ל המיגון לוקה בחסר.
בצל אסון הכטב"ם בבא"ח גולני, שבו נהרגו ארבעה חיילים, יותר ויותר הורים חוששים לשלום ילדיהם. בחודשים האחרונים פנו ל-ynet עשרות הורים מודאגים למשרתים בבסיסים לא ממוגנים שביקשו להתריע על הפערים המשמעותיים, שמסכנים את חיי ילדיהם. לא מדובר רק בבסיסים קטנים, אלא גם בכאלו גדולים שבחלקים נרחבים מהם אין מיגון.
אמא לחייל בבסיס לא ממוגן סיפרה כי "החיילים בבסיס נדרשים בזמן אזעקה להיכנס לחדרים פנימיים כמו חדרי שירותים או לחלופין להיכנס לגלילי בטון שנמצאים שם וזה פיתרון חלקי כי אין מספיק מקום לכולם". אמא נוספת למשרתת שיתפה: "הבת שלי משרתת בבסיס גדול ואין בו אפילו מיגונית. איך זה קורה במציאות הזאת? שמישהו בצה"ל יסביר לי למה החיים של הבת שלי לא מספיק חשובים לו. בכל פינה בארץ יש מיגוניות היום. היו להם אזעקות, זה מפחיד נורא".
אב לחיילת המשרתת בדרום הארץ אמר כי "בזמן אזעקה הם יוצאים לחדר המדרגות אבל גם זה לא עומד בסטנדרט של מרחב מוגן. ממגנים את כל המדינה ורק את החיילים שכחו. אני יודע שנעשו פניות מהחיילות והחיילים הרבה פעמים וגם מההורים אבל עד כה לא נעשה דבר".
2 צפייה בגלריה
סמל יוסף הייב ז"ל סמל עומרי תמרי ז"ל סמל יואב אגמון ז"ל אמיתי  סמל אלון ז"ל
סמל יוסף הייב ז"ל סמל עומרי תמרי ז"ל סמל יואב אגמון ז"ל אמיתי  סמל אלון ז"ל
סמל יוסף הייב, סמל עומרי תמרי, סמל יואב אגמון וסמל אמיתי אלון. נהרגו באסון בבא"ח גולני
(צילום: דובר צה"ל)
לצד זאת, יש לציין כי בשנה האחרונה חל שיפור במיגון בחלק מהבסיסים ברחבי הארץ. כבר עם פרוץ המלחמה, פנו הורים רבים ל-ynet והתריעו שהמקומות שבהם ילדיהם משרתים לא ממוגנים, היום הם מספרים שהמציאות השתנתה. כך למשל אב למשרתת בצפון הארץ שיתף: "פנינו לאמצעי התקשורת בזמנו וגם הילדות שלנו לא שתקו בנושא ולבסוף הצבא הביא מיגוניות לבסיס. טוב היה אם הדבר היה קורה מעצמו כי זה ברור מאליו שזה מה שצריך לקרות אך התוצאה בסוף זה מה שחשוב".
אם למשרת בצפון סיפרה כי לאחרונה מיגנו את הבסיס שבו משרת בנה אחרי שהתריעה. "אני לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות, שלא שמים את החיים של הילדים שלנו בראש סדר העדיפויות", אמרה, "אבל אם הצבא לא שם, אנחנו בטח נהיה שם והשגנו את מה שרצינו. הרבה הורים התרעמו ובצדק, הילדים פחדו, אנחנו פחדנו. גם ככה לא חסרות דאגות במדינה הזאת".
צה"ל כזכור גם החליט למגן את בסיסי אוגדת 80 בגזרת הרי אילת לפני כחצי שנה לאחר פרסום ב-ynet, שלפיו חיילות וחיילים נאלצו להשתטח בתעלות פתוחות באזעקות שנשמעו בעיקר משיגורים שיצאו מתימן.
בחודש אפריל פרסמנו כאן כי אוגדה 80, הגדולה בגזרת גבול מצרים שאחראית על הגבול המערבי ומפקדת האוגדה וכן מוצבים נוספים בקרבה, מתפקדים ללא מיגון מסודר. זאת למרות שבצה"ל העריכו כי חלק גדול מהשיגורים לאילת או לערבה - מתימן ומעיראק - מכוונים לבסיסים צבאיים. אחרי הדיווחים על הפערים במיגון, לפיהם חיילות וחיילים נאלצו להשתטח בתעלות פתוחות, צה"ל החליט למגן את בסיסי אוגדת 80 בגזרה.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מקדם במסגרת המלחמה תוכנית רחבת היקף למיגון סד"כ, זאת בהתאם להערכת המצב ולסדר הדחיפות המבצעית. הפערים מוכרים והועלו לטיפול אצל הגורמים הרלוונטיים בצה"ל".