שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, יגיע הבוקר (שני) שוב לישראל - כאן הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, חבר קבינט המלחמה לשעבר בני גנץ, נשיא המדינה יצחק הרצוג וגם ראש האופוזיציה יאיר לפיד.
לפי הערכות, הוכשטיין לא באמת יכול למנוע הסלמה, על אף שינסה לעשות זאת בימים הקרובים. הסיבה: ההשפעה שלו על חיזבאללה נחשבת יחסית שולית. גם בישראל וגם בארה"ב מבינים שעבודתו תלויה בעיקר בדבר אחד - הפסקת אש בעזה. אם זו לא תקודם, הוא יכול רק להכין הסדר שיביא לרגיעה בזירה הצפונית - ולקוות לעסקת חטופים שתעצור את האש.
ההצהרה החריגה של הגרי, אמש
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו
ניסיון למנוע הסלמה, בצל החשש שגם "מלחמה מוגבלת" תצא משליטה
(צילום: AFP / DALATI NOHRA, מרים אלסטר)
הוכשטיין מנסה במקביל לרסן גם את ישראל, לאחר הצהרתו של דובר צה"ל אמש לתקשורת הזרה, שבה ציין כי "חיזבאללה מביא אותנו לסף", ולהפעיל את השפעת לבנון על חיזבאללה - על אף שזו קטנה מאוד. מכאן צפוי להמשיך השליח המיוחד של ביידן לביירות, שם ייפגש עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ושר החוץ עבדאללה חביב.
מאחורי הקפיצות התדירות האלה לאזור עומד חשש אמריקני כבד מאוד מהידרדרות למלחמה רב-זירתית. האמריקנים מזהירים שגם "מלחמה מוגבלת" עלולה לצאת משליטה, ובמצב כזה היא עלולה להכניס לזירה גם את איראן והמיליציות השיעיות.
לקראת ביקורו, יום שקט וחריג עבר בגבול הצפון, אחרי שכבר במשך חודשים מדובר בזירה המרכזית עבור ישראל. בשעה 03:21 בלילה שבין שבת לראשונה נשמעה האזעקה האחרונה, בהילה שבמעלה יוסף, ומאז לא הופעלו התרעות כלשהן - וגם חיזבאללה לא לקח אחריות על אף תקרית. סיבה אפשרית לשקט עשויה להיות חג הקורבן.
הבוקר עדכן דובר צה"ל כי מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח לבנון יורטה בהצלחה באזור המרחב הימי שליד העיר עכו. לא הופעלו התרעה ולא היו נפגעים. ישראל, מצידה, המשיכה ביממה האחרונה בתקיפות, ולפי שעה לא נראה כי היעדר הפעולות של חיזבאללה אתמול מעיד על שינוי כיוון מבחינת הארגון - שהתחייב להמשיך בלחימה כל עוד ישראל תוקפת ברצועת עזה.

ההצהרה החריגה של דובר צה"ל

כאמור, אתמול דובר צה"ל הגרי פרסם הצהרה חריגה באנגלית, במה שנראה כאזהרה נוספת מפני מלחמה צפויה עם חיזבאללה - שבקהילה הבינלאומית חוששים שתביא להסלמה רבתי במזרח התיכון כולו. בהצהרה, שנועדה לתאר את המציאות הביטחונית בגבול הצפון וההפרות של חיזבאללה, אך עשויה להתפרש גם כניסיון לייצר לגיטימציה לפעולה ישראלית רחבה יותר בלבנון, אמר הגרי כי "ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון מסלים את התקפותיו נגד ישראל".
2 צפייה בגלריה
 תקיפה בג'נאתא
 תקיפה בג'נאתא
תקיפות בדרום לבנון
לדבריו, "מאז שהחליט להצטרף למלחמה שהחל חמאס ב-7 באוקטובר, חיזבאללה ירה יותר מ-5,000 רקטות, טילי נ"ט וכטב"מים חמושים מלבנון לעבר משפחות, בתים וקהילות ישראליות". הוא הוסיף כי "התוקפנות הגוברת של חיזבאללה מביאה אותנו לסף של מה שעלול להיות הסלמה רחבה יותר - כזו שעלולה להיות בעלת השלכות הרסניות על לבנון והאזור. חיזבאללה מסכן את עתידה של לבנון, כדי שהיא תוכל להוות מגן לחמאס. מגן למחבלים של חמאס שרצחו קשישים, אנסו נשים, שרפו ילדים וחטפו יהודים, מוסלמים ונוצרים, במהלך הטבח שלהם ב-7 באוקטובר".
"כשאנחנו אומרים שלא ניתן ל-7 באוקטובר לקרות שוב באף אחד מהגבולות שלנו - אנחנו מתכוונים לזה", הוסיף הגרי. "בגלל סירובו של חיזבאללה לציית להחלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, בגלל התשתיות הצבאיות של חיזבאללה, הירי והאש לעבר ישראל מהאזור שמדרום לנהר הליטאני בדרום לבנון, ובגלל כישלונה של לבנון לאכוף את 1701 על חיזבאללה - ישראל תנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי להגן על אזרחיה, עד שיחזור הביטחון בגבול לבנון".
הגרי הדגיש: "בצורה כזאת או אחרת - אנחנו נדאג לחזרה בטוחה של הישראלים לבתיהם בצפון ישראל. זה לא נתון למשא ומתן. שלוחות הטרור של איראן ממשיכות לגרור את האזור להרס. ישראל תמשיך להילחם נגד ציר הרשע של איראן בכלל החזיתות, בעזה ובלבנון, בזמן שאנו פועלים לקראת עתיד בטוח יותר למזרח התיכון. 7 באוקטובר לא יכול לקרות שוב - באף אחד מגבולות ישראל. על ישראל מוטלת החובה להגן על אזרחיה. אנו נמלא את החובה הזו - בכל מחיר".
מנגד, בכיר חיזבאללה חסן פדלאללה אמר כי "הפעולות שחיזבאללה חשף הן רק חלק ממה שביצע. יש עוד הפתעות. לכל תוקפנות ישראלית תגובה מתאימה. מה שהאויב לא השיג במלחמה הוא לא ישיג בדיפלומטיה. חיזבאללה לא ייתן לישראל מתנה - לא בלבנון ולא בעזה".