התפטרותם של בני גנץ וגדי איזנקוט ופירוק "ממשלת החירום" מסוקרים בהרחבה בתקשורת הערבית, כמו כל אירוע משמעותי אחר בישראל מאז תחילת המלחמה. העיתונים הערביים עוקבים אחר המצב הפנימי בארץ באדיקות, כדי לנסות ולהבין את ההשלכות הפנימיות של הטלטלה הפוליטית בישראל על המשך המלחמה בעזה ומשם – גם את המשך הלחימה בזירות האחרות, בעיקר בלבנון.
2 צפייה בגלריה
קריקטורה פלסטינית על התפטרות גנץ מהממשלה
קריקטורה פלסטינית על התפטרות גנץ מהממשלה
קריקטורה שפרסם מאייר פלסטיני שבה נראים גנץ ואיזנקוט צונחים ממטוס בוער, תחת הכותרת: "התפטרויות בקבינט המלחמה"
ב"אל-אחבאר" הלבנוני, עיתון שמזוהה עם חיזבאללה, פרסמו היום (ב') דיווח בנושא תחת הכותרת "גנץ מחוץ לקבינט המלחמה, מבצע נוסייראת לא מציל את ביבי". בדיווח, שבו הוזכרה גם ההצבעה הצפויה היום בכנסת על חוק הגיוס, נטען כי "למרות מסיבת יחסי הציבור שפתח אחרי המבצע (לחילוץ החטופים – לב"א) ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ולמרות שציין כי ממשלתו בחרה נכון להמשיך בלחץ הצבאי לחילוץ השבויים, הדבר לא מנע את השינויים הפוליטיים".
מקור מצרי שצוטט בדיווח של "אל-אחבאר" טען כי נתניהו "רוצה לבטל את תוכניתו של ביידן ולא להגיע להסכם הפסקת אש שיסיים את המלחמה". אותו מקור אנונימי טען גם כי המשא ומתן בדרך לקיפאון חדש, וכי "ההימור כרגע הוא על תנועה מתוך ישראל שתלחץ על הפלת ממשלת נתניהו המעוניינת להמשיך במלחמה".
גנץ: "עוזבים בלב שלם, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי"
(צילום: לע"מ)

לדברי אותו גורם מצרי, "עם המשך הדחייה הישראלית של תוכנית ביידן ואי מתן ערבויות לסיום המלחמה, השיח על משלחת חמאס בקהיר לא רלוונטי ומצרים וקטאר לא יפעילו כל לחץ נוסף על חמאס לקבל הפסקת אש". יצוין כי דברים אלו מנוגדים למה שבארה"ב אומרים כל העת באופן פומבי – שחמאס הוא המכשול היחיד שעומד בפני אישור העסקה. בנוסף, לפי דיווחים בסוף השבוע בתקשורת האמריקנית, מצרים וקטאר כן השמיעו איומים בפני מנהיגי חמאס כדי ללחוץ עליהם לקדם עסקה.
ב"א-שרק אל-אווסט", עיתון בבעלות סעודית שיוצא לאור בלונדון, נכתב כי פרישת גנץ חוללה "סערה גדולה" בישראל – וצוין כי התפטרותו מגיעה אחרי שכבר התריע בחודש שעבר על "היעדר אסטרטגיה לתקופה של אחרי המלחמה ברצועת עזה".
2 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
(צילום: מארק ישראל סלם, לע"מ)
גם ברשת "אל-ג'זירה" הקטארית סיקרו את פרישת שרי המחנה הממלכתי, וציטטו את גנץ שהאשים בנאומו אמש את נתניהו בשיבוש החלטות אסטרטגיות חשובות משיקולים פוליטיים – וקרא לו ללכת לבחירות בהקדם ולהקים ועדת חקירה ממלכתית. ב"אל-ג'זירה" הזכירו כי גנץ הדגיש בדבריו שהוא תומך בהצעתו של ביידן, ובדיווח שלהם צוטטה גם תגובת נתניהו – שקרא לו לא לפרוש.
בסוכנות "אנאדולו" הטורקית פרסמו פרשנות תחת הכותרת: "מה משמעות התפטרותם של גנץ ואיזנקוט?". בפרשנות נכתב כי שני השרים הפורשים האשימו את נתניהו במדיניות המקדמת את האינטרסים הפוליטיים האישיים שלו וכישלון בהשגת מטרות המלחמה. הסוכנות הטורקית הסבירה לקוראיה כי התפטרותם לא מונעת את המשך כהונתו של נתניהו, וטענה כי ההתפטרות מהווה "פריצת דרך" עבור השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, כשהאחרון כבר ביקש להיכלל בקבינט המלחמה. בדיווח נטען כי המהלך של גנץ ואיזנקוט "יגביר את לחץ האופוזיציה והרחוב על נתניהו לכיוון הסכם עם חמאס, עזיבת הממשלה ובחירות".