ניקי היילי, שהודיעה על כוונתה להתמודד לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, החריפה אתמול (יום ו') את התקפותיה נגד דונלד טראמפ, והתמקדה בגילו של הנשיא לשעבר. היילי לא נקבה בשמו של טראמפ בן ה-76, אך קראה לשמרנים "שמאסו בהפסדים" לסמוך על "דור חדש" של מנהיגים.
היילי, לשעבר מושלת דרום קרוליינה ושגרירת ארה"ב באו"ם (טראמפ מינה אותה לשגרירה ב-2017), ביקרה את ההפסדים של הרפובליקניים בבחירות האמצע בנובמבר – במהלכן ניסה טראמפ למצב את עצמו כ"ממליך המלכים" של המפלגה. "אם נמאס לכם להפסיד, שימו את מבטחכם בדור חדש", אמרה היילי בת ה-51 לקהל בוועידת הפעולה הפוליטית השמרנית (CPAC) בפרברי וושינגטון.
ההכרזה הרשמית: ניקי היילי רצה לנשיאות

5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ניקי היילי
דונלד טראמפ ניקי היילי
היילי וטראמפ. עד כה, השניים היחידים שהצהירו על ריצה לנשיאות מטעם הרפובליקנים
(צילום: AP)
המועמדת הרפובליקנית הזכירה כי מתוך שמונה מערכות הבחירות האחרונות לנשיאות, בשבע היה מספר הקולות הכללי של הבוחרים (ה-popular vote) גבוה משל הרפובליקנים.
בארה"ב, נזכיר, שיטת האלקטורים היא זו שקובעת את הניצחון, וכך הצליח למשל טראמפ לנצח את הילרי קלינטון ב-2016 למרות שהפרש הקולות ביניהם היה כ-2.9 מיליון לטובתה. "המטרה שלנו נכונה, אבל אנחנו לא מצליחים לזכות באמון של רוב האמריקנים. זה נגמר עכשיו", הצהירה היילי.
5 צפייה בגלריה
ניקי היילי כנס של המפלגה הרפובליקנית ארה"ב
ניקי היילי כנס של המפלגה הרפובליקנית ארה"ב
היילי על הבמה בכנס CPAC. נאומו של טראמפ ינעל את הכנס
(צילום: רויטרס)
היילי היא הראשונה שהצהירה על כוונתה להתמודד מול טראמפ בפריימריז הרפובליקניים לקראת הבחירות לנשיאות ב-2024. כרגע, היריב הראשי שמסתמן לטראמפ הוא מושל פלורידה רון דסנטיס – שבחודשים האחרונים צובר פופולאריות עצומה, אך טרם הכריז על מועמדותו. גם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, שכיהן כסגנו של טראמפ, מתכוון לפי דיווחים להתמודד.
עד כה המתקפות של היילי נגד טראמפ מתמקדות בגילו, והיא נזהרת שלא לנקוב בשמו ולמתוח ביקורת ישירה נגדו. בנאומה אתמול היילי קראה, ולא בפעם הראשונה, "מבחן כשירות" לפוליטיקאים מעל גיל 75. הדרישה שלה חלה גם על הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן, שמבוגר מטראמפ בארבע שנים.
5 צפייה בגלריה
ניקי היילי ודונלד טראמפ
ניקי היילי ודונלד טראמפ
היילי וטראמפ בבית הלבן
(צילום: AP)
יותר משנתיים אחרי שעזב את הבית הלבן טראמפ הוא עדיין הדמות הבולטת במפלגה הרפובליקנית והפייבוריט לקבל את מועמדות המפלגה. טראמפ ינאם בכנס CPAC בהמשך היום - ונאומו ינעל את הכנס. בראיון שהעניקה לאחרונה הבטיחה היילי לתמוך בטראמפ אם יזכה במועמדות.
היילי ידועה כתומכת נלהבת של ישראל, ובימיה כשגרירה באו"ם הגנה על ישראל בתוקף בנאומיה. היא הובילה בין השאר את פרישת ארה"ב מאונסק"ו וממועצת זכויות האדם של האו"ם בשל יחסן המוטה נגד ישראל, ואת מועצת זכויות האדם אף כינתה "ביב שופכין". בנוסף תקפה היילי את סוכנות הפליטים של האו"ם על היחס המיוחד שלה לפלסטינים, והביעה תמיכה נחרצת בהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים. ביוני 2017 באה לישראל וביקרה בין השאר בכותל המערבי ובמנהרת טרור של חמאס שאותרה לפני מבצע "צוק איתן".