גורם בכיר בצוות המשא ומתן לעסקת חטופים אמר כי "מבחינת ישראל, תשובת חמאס למתווה שהציג ביידן היא שלילית באופן מוחלט". לדבריו, "חמאס שינה את המתווה בעשרות סעיפים בצורה מהותית".
לדברי הגורם, "על המתווכות לפעול לקידום מו"מ בין הצדדים, כשנקודת הייחוס על השולחן היא אך ורק המתווה שהתקבל על-ידי מועצת הביטחון של האו"ם וביידן. לא יוכל להתקיים משא ומתן על מתווה אחר זולת המתווה הזה, שישראל נתנה לו אור ירוק. אם רוצים לקיים עסקה ולהתקדם - יש בפנים שני אלמנטים חשובים, הפסקת אש והפסקת המלחמה, והם יהיו רק דרך המסלול הזה".
עצרת משפחות החטופים בכיכר
(צילום: satview )

הגורם הסביר את כוונתו בנוגע להפסקת המלחמה: "חמאס הפר בעבר הסכמים שאישר, לכן לא תהיה התחייבות לכך מראש. כדי לוודא שמובילים עסקת חטופים שבמסגרתה כולם יחזרו הביתה, כולל בשלב השני שבו ישוחררו הגברים והגופות, יש להשאיר מנופי לחץ ליישום ההסכם עבור שני הצדדים".
"ישראל לא מוכנה להפסקת אש מראש", הדגיש. "אבל היא מוכנה להתקדם להפסקת אש מוחלטת, קרי להפסקת המלחמה. אי אפשר לתת התחייבות לזה רטרואקטיבית".
1 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: REUTERS/Marko Djurica)
כלתו של החטוף יורם מצגר בריאיון ל-ynet
(צילום: ירון ברנר)

ראש המוסד דדי ברנע עודכן ביום שלישי שעבר על-ידי ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני בתשובת חמאס להצעה לעסקת חטופים והפסקת אש. בישראל הבהירו כבר אז כי ארגון הטרור דחה למעשה את המתווה הישראלי, כפי שהוצג על-ידי נשיא ארה"ב ביידן בסוף החודש שעבר. גורמים שמעורים בפרטים הסבירו אז כי חמאס שינה בתגובה שלו "את כל ההצעה". לדבריהם, "המשמעות היא ברורה - דחייה של הצעת ביידן".
גורם ישראלי בכיר ציין בשבוע שעבר כי בעוד ביידן הדגיש בנאומו כי על חמאס לקבל את ההצעה כלשונה, ופשוט לחתום על מה שהונח על השולחן, בארגון הטרור הכניסו "שינויים מהותיים" בהצעה - ולפיכך נראה שמדובר בתשובה שלילית. בחמאס, מנגד, טענו כי התשובה שהועברה פותחת "נתיב רחב" להשגת הסכם.
ביום חמישי שעבר הגיב גורם מדיני בכיר על תשובת חמאס כפי שצוטטה בסוכנות הידיעות רויטרס, שלפיה התיקונים של ארגון הטרור להצעה הישראלית "אינם משמעותיים", ואמר: "תשובת חמאס למתווה שהציג ביידן היא שלילית, ורק ככה צריך להסתכל עליה. מדובר בשינויים מהותיים ובכמויות גדולות. חמאס שינה עשרות סעיפים במתווה. בניגוד לטענתם, אין מדובר בשינויים מינוריים, ולכן אי אפשר להסתכל על התשובה של חמאס אחרת מאשר כשלילה מוחלטת של המתווה. יש שם התניות מהותיות שמשנות את עקרונות ההסכם מן היסוד ושלא מאפשרות לצדדים להתקדם לעבר עסקה נוספת".
דבריו של גל הירש בעניין המאמצים להשבת החטופים
(צילום: איגור פינקלשטיין, "עננים צילום עסקי")

הממונה על השבויים והנעדרים, תת-אלוף במיל' גל הירש, אמר בימים האחרונים כי כוחות הביטחון, קבינט המלחמה וראש הממשלה בנימין נתניהו "הופכים כל אבן, 24 שעות ביממה, כדי להביא את כל החטופים, עד האחרון שבהם, את החיים ואת החללים הביתה לישראל".
במפגש ביטחוני בנושא "ביטחון יישובי קו התפר אחרי 7.10", שאירחה כפר יונה, מטעם מרכז "איתן" לאסטרטגיה רבתי לישראל, אמר הירש: "אנחנו מחויבים לגמרי להחזיר את כולם הביתה. אני שותף לדיוני קבינט המלחמה, אני רואה את עשייתם של חבריי במוסד, בשב"כ, בצה"ל, בכל כוחות הביטחון ובמשרדי הממשלה, אני רואה את ההתנהלות של שרי קבינט המלחמה, בראשם ראש הממשלה. אנחנו יוזמים כל הזמן, לא שוקטים על שמרינו, לא משאירים אצלנו את הכדור ומקפידים כל הזמן להיות דינמיים מספיק להביא לפתיחתו המחודשת האפקטיבית של המשא ומתן".
הוא הוסיף: "הלכנו כברת דרך גדולה מאוד לאורך המשא ומתן כדי להשיב את החטופים, גדולה מאוד בלשון המעטה. אנחנו נחושים להשיב את החטופים, כמו שאמר ראש הממשלה, בדרך זו או בדרך אחרת, אנחנו נשיב את כולם. הלכנו כברת דרך גדולה מאוד כי אנחנו יודעים שיש מחיר להשבתם, את המחיר הגדול ביותר מוכנים לשלם אנשי כוחות הביטחון וצה"ל שלנו, שהחלום שלהם זה לקחת חלק בחילוצם של חטופים ולסייע ביצירת הלחץ המבצעי והצבאי וביצירת הישגים בשטח שיאפשרו לנו להיות במצב טוב יותר במשא ומתן.
"כעת הלוחמים שלנו נלחמים בכל הרצועה ובעיקר ברפיח מתנהלת מערכה לפירוק גדודי החמאס. עם הגרילה והטרור נצטרך להתמודד עוד שנים רבות. זה לוקח הרבה מאוד זמן וחשוב שתדעו את זה. והבעיה שלי כמתאם שבויים ונעדרים היא שלחטופים אין זמן, ההתנגשות הזו מביאה אותנו לדיונים קשים עם הרבה מאוד אחריות בקבלת ההחלטות, החלטות קשות כמו זו שאפשרה לכוחותינו לתקוף בנוסייראת ולהביא משם ארבעה חטופים, כמו גם להחליט על ויתורים במשא ומתן ועל מאמצים גדולים מאוד שיש להם השלכות כבדות משקל".