הצעתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להקל על הוראות הפתיחה באש של השוטרים במהלך המלחמה, שהייתה אמורה להגיע היום (יום שני) להצבעה בישיבת הממשלה בקריה, ירדה מסדר היום. זאת למרות שבן גביר כבר הגיע להסכמה על הנוסח עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. על פי הסיכום, במקרה של חסימת מעבר רכב הדרוש למלחמה על ידי מפגינים, או במקרה התנכלות לשוטרים ביישובים נצורים, יוכלו שוטרים לירות ברגליהם לאחר זריקת אזהרה של רימוני הלם.
4 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
(צילום: גיל נחושתן, EPA)
ההסבר להסרת הנושא שנוי במחלוקת בין כל הגורמים המעורבים וקיימות מספר גרסאות. גורמים מדיניים ומשפטיים בכירים אף הוסיפו: "הוראות פתיחה באש של גורמי אכיפה הם עניין מהותי וצריך לגלות משנה זהירות כדי להבטיח שאיש כוחות ביטחון שיבצע פתיחה באש לא יעמוד לדין בינלאומי. יש כאן מדרון חלקלק וצריך לוודא שההוראות מנוסחות בזהירות".
הכותרת
מחבלים, הברחות וחטופים: מאחורי איום המנהרות ברצועת עזה / רון בן ישי
23:41
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר וקובי שבתאי בשדרות
איתמר בן גביר וקובי שבתאי בשדרות
איתמר בן גביר וקובי שבתאי בשדרות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ל-ynet נודע כי מי שבסופו של דבר הורו להסיר את ההצעה מסדר היום הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. עוד נודע כי מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הבהיר ליועצת כי אין צורך בשינוי הוראות הפתיחה באש וכי ניתן להסתדר גם עם ההוראות הקיימות.
יצוין כי הקבינט המדיני-ביטחוני אישר כבר את הוראות הפתיחה באש המעודכנות לפני שבועיים, אך לטענת גורמים שמעורבים בנושא' בן גביר ביקש לפתוח אותן שוב ולהכניס עוד תיקונים. ואולם, רה"מ נתניהו התנגד להחזרת הנושא לקבינט, ולכן בן גביר ביקש להעלות אותו לישיבת הממשלה. בלשכת השר גנץ סירבו להתייחס.
המשרד לביטחון לאומי פנה לבהרב-מיארה בבקשת הקלה מיידית על השוטרים בביצוע משימתם בתקופת המלחמה, הן בהיבטי המבצעי והן בהיבט ההרתעתי. היועצת המשפטית הסכימה להקל על פקודות הירי אך ורק בתנאי שהמפגינים יורתעו קודם לכן באמצעות שימוש הדרגתי בכוח. על פי טיוטת הנחיית היועצת, שתאושר בימים הקרובים, מפקד המחוז ישקול אישור פתיחה באש בהתחשב בסדר הכוח של המשטרה שהגיע למקום, ולאחר שימוש באמצעי פיזור לא קטלני. על פי הנחיה זו, קודם ייעשה שימוש ברימוני גז מתוך צפי שרוב המפגינים יתפזרו אז וכך יימנע שימוש בירי ברגליים.
לעומת זאת, השר בן גביר טוען שבעת שיבוש התנועה של צה"ל בדרכים או הטלת מצור על יישובים יהודים, אין זמן לנקיטת שני שלבים, אלא יש לנקוט פעילות מהירה. הוא תובע להסיר מההנחיות את הביטוי "שימוש באמצעי פיזור לא קטלני". לדעתו, בתסריטים הפוטנציאליים, מסכני החיים, אין לשוטר בשטח זמן להשתמש קודם באמצעים חלופיים.
לפי ההצעה שעליה הסכימה היועצת ואח"כ חזרה בה לטענתו של בן גביר, במקרה של אירועים רב זירתיים, שבהם יתקיימו חסימות צירים לשיירות צבאיות, או במקרה של מצור על יישוב אזרחי ומניעת טיפול רפואי ביושביו, תהיה הקלה בהוראות הפתיחה באש, כך שמפקד המחוז יוכל להורות על אישור לבצע ירי חי לעבר הרגליים.
4 צפייה בגלריה
כוחות משטרה באשקלון
כוחות משטרה באשקלון
כוחות משטרה
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
בן גביר טוען שבימים האחרונים בשל לחץ של ארגוני שמאל והתנגדות נחרצת של השר בני גנץ, שהטיל וטו על העלאת ההצעה, היועצת חזרה בה מהסיכומים.
גורמים המקורבים לשר בן גביר אמרו: "'חבורת הקונספציה' שולטת דרך קבינט המלחמה ומטרפדת כל שינוי מהותי. מה שמרתיע משומר חומות נוסף כיום זו הפעילות הנחושה של משטרת ישראל, שמטפלת בכל גילוי הסתה ערבית ביד קשה ביותר. במקרה של מלחמה כלל זירתית חייבים לתת למשטרה כלים מול תרחישי הקיצון הקשים ביותר".
"השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתאמץ ליצור עימות עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בנושא שינוי הוראות הפתיחה באש לשוטרים גם לאחר שקיבל את מבוקשו. זאת כאשר מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי אמר לגורמים משפטיים בכירים שהשינוי הזה כלל לא נדרש כיוון שהשוטרים יכולים להגן על עצמם בעת סכנת חיים גם ללא הוראות חדשות", כך הבהירו גורמים בכירים במשרד המשפטים ביחס לטענות החדשות של השר בן גביר.
הם גם הדגישו כי "אף שבן גביר כבר קיבל מהיועצת בהרב-מיארה אישור להקלה בהוראות הפתיחה באש וקיבל לכך אישור של הקבינט כבר לפני שבועיים, הוא כלל לא הביא את ההחלטות לאישור הממשלה. לאחר אישור הנוסח בן גביר מבקש לשנות אותו על דעת עצמו, ללא הצגת הצדקה מקצועית הנתמכת בעמדות גופי הביטחון. הוא עושה זאת רק כדי לייצר עימות עם המשפטנים".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
הביע התנגדות נחרצת. בני גנץ
(צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
לדבריהם, "היועצת המשפטית אינה יכולה להעניק לבן גביר אישור גורף לשימוש השוטרים בכוח. שימוש גורף לירי בדרכים או בשכונות היום יהווה לאחר מכן רישיון לשימוש גורף באש גם מול מפגינים מכל הסוגים בכבישים. אין מצב שבמדינת ישראל, הלוחמת, שטנק הממוען לצאת לשטח המלחמה לא יגיע ליעדו בלי עיכובים. ואם יש צורך בשימוש בכוח, לשם כך הוא מותר. אין גם מצב שתימנע גישה מכוחות הביטחון להגיע ליעדם בתרחיש של יישוב נצור. גם בזמן מלחמה אין לאבד עשתונות כי קיימים כללים זמינים לכוחות הבטחון לבצע יעדם".