ברקע התקדמות חקיקת המהפכה המשפטית, העביר שלשום (חמישי) פרופ' לואיס אוחניו דה סוסה, נשיא הפדרציה העולמית של בריאות הציבור, מכתב לנשיא המדינה יצחק הרצוג ובו מתח ביקורת על מהלכי החקיקה הצפויים, ביתר שאת בשל השפעתם על מערכת הבריאות. במכתב ביקש דה סוזה, שהפדרציה שבראשה הוא עומד היא ארגון הגג של כל ארגוני הבריאות בעולם, להביע סולידריות עם אנשי הבריאות ש"האוטונומיה שלהם ועצמאותם נמצאים תחת איום".
במכתב ציין דה סוזה כי "הממשל ומערכת הבריאות בישראל משמשים דוגמה לעולם", ומיד בהמשך כתב כי העקרונות העומדים מאחורי המהפכה המשפטית אינם עולים בקנה אחד עם עקרונות ארגון הבריאות העולמי ובהן מתן שירות רפואי לכלל האוכלוסייה ולכל אדם באשר הוא. "ישראל הוכיחה את מחויבותה הבלתי מעורערת לקהילת העמים במגילת העצמאות שלה ובאמצעות חברות, השתתפות והנהגה בסוכנויות הבינלאומיות, כולל ארגון הבריאות העולמי והפדרציה העולמית של בריאות הציבור, ובאמצעות אספקת סיוע רפואי והומניטרי ליחידים ולמדינות אחרונות באזור ומעבר לכך, על אף אתגרים פנימיים חברתיים וכלכליים וסכסוך קיומי".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
הרצוג. "מפציר בך לגלות מנהיגות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
פרופ' חגי לוין
פרופ' חגי לוין
פרופ' חגי לוין: "ישראל תהפוך להיות חולה יותר"
נשיא הארגון הוסיף כי הוא "מזועזע מכוונת הקואליציה הנוכחית בישראל להחליש את העצמאות של מערכת המשפט ולהסיר איזונים ובלמים נחוצים על הרשות המבצעת. השינויים המוצעים, אם ייצאו לדרך, ישנו את המשטר בישראל בכך שיסירו הגנות בסיסיות על זכויות אדם". לקראת סוף מכתבו כתב: "הנשיא הרצוג, אתה ראש המדינה והסמכות לאשרר את כל החוקים שמעבירה הכנסת. אני מפציר בך לגלות מנהיגות, כמו גם את סמכותך החוקית, על מנת להבטיח ולוודא כי תגן על מחויבותה הבלתי מעורערת של מדינת ישראל לטובת זכות האדם לבריאות".
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, התייחס למכתב ואמר כי "מומחי הבריאות ברחבי העולם מזהירים כי החלשת האיזונים בין הרשויות בישראל תוביל לפגיעה קשה בבריאות הציבור, להחלשת איכות הרפואה והמחקר ולפגיעה באוטונומיה ובעצמאות של המומחים הרפואיים. כתוצאה מכך ישראל תהפוך להיות חולה יותר. כך קרה במדינות אחרות שעברו תהליכים דומים. זה טרגי במיוחד בישראל, כי איכות הרפואה והמחקר הישראלי נחשבים לשם דבר בעולם, כמצוין במכתב".