במשך יותר מרבע שעה רצופה ניסה אמש (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו - גם בעזרת מצגת - לשכנע בחשיבותו של ציר פילדלפי, ובהחלטה להישאר בו, בזמן שברחבי הארץ הפגינו אלפים בדרישה לקדם עסקת חטופים. בנאומו היו כמה וכמה אי-דיוקים - ואמירות שעוררו תהיות. הנה הם.
נתניהו מציג מפה: זו החשיבות של ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

"שואלים למה לא כבשתם את עזה. לא הייתה לגיטימציה בינלאומית או לאומית להיכנס לכבוש את עזה, לתפוס את רפיח", אמר נתניהו בנאומו. אבל בספרו, שאותו פרסם לפני שנתיים, הוא כתב כי הוא עצמו לא תמך בכך: "בנט תמך בפלישה קרקעית מלאה כדי לכבוש את עזה. לא הייתה לי שום כוונה לעשות זאת, בפרט כשתשומת ליבי הייתה נתונה לנושא הגרעין האיראני, שאיים על עצם קיומנו. האמנתי שהמחיר בחיי אדם ובמשאבים לא הצדיק פעולה כזו".
"את החשיבות של ציר פילדלפי אני לא אומר עכשיו, אמרתי כבר לפני 20 שנה, כששרון הכריז על ההתנתקות", אמר ראש הממשלה. אבל ברוב הגדול של השנים מאז - כמעט 14 שנים - היה נתניהו עצמו ראש הממשלה, ובהצבעה על ההתנתקות הוא הצביע בעד.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
פילדלפי הוא צינור חמצן? למזוודות הכסף מקטאר הייתה חשיבות לא פחות גדולה
(צילום: חיים גולדברג)
בנאום הארוך על ציר פילדלפי נתניהו לא הזכיר שלדעת גורמי הביטחון אי-אפשר יהיה לחפור מנהרות חדשות ב-42 ימי הנסיגה. בנוסף, המצרים אטמו את רוב המנהרות בצד שלהם. גם ההתייחסות לפילדלפי כצינור חמצן לא מדויקת - חלק גדול מהחמצן הגיע ממזוודות הדולרים מקטאר, באישור נתניהו. והמנהרות היו, ואולי עדיין, מתחת לציר - ואילו הלוחמים יוצבו לפי גישת נתניהו בעמדות מעל הקרקע, ועלולים להיפגע.
במסיבת העיתונאים הדגיש ראש הממשלה כי הוא הסכים למתווה ממאי, וגם להצעת הגישור האמריקנית מאוגוסט. אבל הוא דילג למעשה על "מסמך ההבהרות" מ-27 ביולי - שנחשף ב-ynet וכלל את השינויים שאותם דרש נתניהו ושלמעשה טרפדו כל אפשרות להסכם.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשאל היום אם נתניהו עושה מספיק כדי להגיע לעסקת חטופים, וענה אל מול המצלמות במילה אחת - "לא". נתניהו, שנשאל על כך, אמר כי הוא "לא יודע מה הוא אמר, ולא מאמין שהוא באמת אמר את זה". לדברי נתניהו, "האמריקנים אומרים שההצעה שלנו נדיבה ושחמאס מסרב. הדבר היחיד שהשתנה מאז הוא שהוציאו לנו להורג חטופים". אגב, ביידן נשאל על דברי נתניהו לאחר נאומו, ואמר: "אנחנו ממשיכים לנהל משא ומתן על ההצעה הסופית לעסקה. לא עם נתניהו, אלא עם מקביליי במצרים וקטאר".
תגובת ביידן למסיבת העיתונאים של נתניהו

אבל ראש הממשלה מיתמם למעשה. הבית הלבן לא רק שלא הכחיש כי בוושינגטון מתוסכלים מהתנהלותו - גורמים אמריקנים אף אמרו זאת במפורש, והבהירו כי הבאת ההחלטה על ציר פילדלפי לקבינט רק מקשה על הגעה לעסקה.
ומהו הניצחון המוחלט? לפי דברי נתניהו במסיבת העיתונאים, זה שחמאס לא ישלוט בעזה. הוא לא הזכיר את החזרת החטופים כ"ניצחון המוחלט".
ראש הממשלה אומר שוב ושוב שיש "לבדוק עד תום מה קרה" ב-7 באוקטובר, אבל אחרי 11 חודשים איש לא יודע מתי, ואם בכלל, תוקם ועדת חקירה - כך שלמעשה ניתן לומר שהוא ממסמס את הקמתה. בכל מקרה, כבר דווח שהוא ממילא לא רוצה ועדת חקירה ממלכתית כי הוא חושש שנשיא בית המשפט העליון הוא שירכיב אותה, ולכן בוחן הקמת ועדת חקירה ממשלתית.
נתניהו תקף בנאום את הצנזורה הצבאית, ואמר: "ההדלפות מהקבינט זה שערורייה, זה לא בסדר שהצנזור נותן את זה, זה לא בסדר שאין חוק פוליגרף. זה לא קורה בשום מדינה מערבית בעולם". אבל במדינות דמוקרטיות ראש הממשלה מתייצב בפני התקשורת ומשיב לשאלות לא כל חודשיים-שלושה, אלא לעיתים פעם בשבוע.
פורסם לראשונה: 22:47, 02.09.24