ח"כ שקלים: "גוטליב תתמוך בהחלטת נתניהו"
(צילום: גיל יוחנן, אלכס גמבורג)

ח"כ אושר שקלים מהליכוד התייחס היום (רביעי) בריאיון לאולפן ynet לדרמה בכנסת סביב כוונת הקואליציה לדחות את ההצבעה לוועדה לבחירת שופטים. הוא אמר כי "אני מעריך שייקח קצת זמן ואנחנו נסתדר, ראש הממשלה שולט באירוע". מנגד, ח"כ סימון דוידסון מיש עתיד אמר כי "הציבור לא טיפש. מי שעוצר את ההצבעה לוועדה שופטים זה בנימין נתניהו בגלל לחצים פוליטיים".
2 צפייה בגלריה
חבר הכנסת אושר שקלים וחבר הכנסת סימון דוידסון
חבר הכנסת אושר שקלים וחבר הכנסת סימון דוידסון
"גוטליב הגישה מועמדות, האופוזיציה הייתה יכולה לעשות תרגיל". דוידסון ושקלים
(צילום: גיל יוחנן, אלכס גמבורג)
שקלים הסביר כי "ברגע שגוטליב הביאה את המועמדות שלה נוצרה סיטואציה, היה יכול לקרות מצב שח"כ קרויזר לא היה נבחר בגלל תרגילים של האופוזיציה, ואז לך תדע לאן זה היה יכול להוביל". דוידסון טען מנגד כי לדעתו נתניהו נכנע ללחצים "של אנשים בתוך הליכוד. הוא לא עומד בלחץ הזה". לדבריו, "ראינו באיזה לחץ בנימין נתניהו נמצא ואיך הוא מתפשר על הכל. ראינו שיש פה ממשלה שהיא חסרת ראש ממשלה, אין פה מנהל לאירוע וזו הבעיה. ביבי לא מנהל שום דבר".
לדברי דוידסון, "הצבעה תהיה. הרי מה שיקרה בהצבעה, מה שאושר אומר זה שהם יצביעו נגד. ברגע שמצביעים נגד זה אומר שההצבעה מבוטלת ושלא תהיה בחירה לוועדה. טלי גוטליב היא הגיבורה היחידה בתוך המפלגה הזאת שעומדת על העקרונות שלה". שקלים טען מנגד כי "ראש הממשלה נכנס לתוך העניין. אנחנו מצביעים ותומכים בו, הכל בסדר. כלל גם טלי, שלא יהיה ספק".
נתניהו מצביע לבחירות לוועדה לבחירת שופטים

לפי שקלים, "אנחנו קואליציה של 64 מנדטים ועם כל הכבוד אנחנו מנסים כל הזמן לקבל את ההסכמות שלהם (של האופוזיציה), כי חשוב לנו שלא יהיה קרע בעם. אנחנו סוג של מבוגר אחראי. אנחנו רוצים שיהיו הסכמות, רוצים שיהיה חיבור בעם, יש מצב שבו אנחנו אומרים 'עד כאן'. ה-30 יום האלה שיהיו לנו - אנחנו נגיע לשם בהסכמות, אבל תוך כדי נעביר חלק מהרפורמה שאנחנו כן רוצים ומחויבים להעביר".
בתגובה לדברים, פנה דוידסון לשקלים: "אני כל כך כועס עליכם. אם בנושא של הוועדה לבחרית שופטים לא תהיה בחירה, מה יקרה? יסתיימו השיחות בבית הנשיא? שוב, כל הדבר הזה יפרוץ. כל דבר שמים את המקל בגלגלים, לא מבין אתכם". שקלים השיב כי "אם זה היה תלוי ביו"ר המפלגה שלך הוא היה שורף את המדינה כדי שלא ידונו בכישלון שלו".
2 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
מליאת הכנסת, היום
(צילום: AP)

מה בעצם קרה היום בכנסת? הסבר קצר

הדרמה שהתרחשה היום בכנסת הגיעה בתום שבועות ארוכים של ציפייה לבחירות החשאיות בכנסת לשני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים – ובאופוזיציה סימנו אותן כרגע קריטי שבו תיבחן המחויבות של הקואליציה לפשרה סביב המהפכה המשפטית. לרוב נהוג שלוועדה נבחר נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה, ולפיד וגנץ הזהירו כי הפרת הנוהג הזה ובחירת שני נציגי קואליציה תביא לפיצוץ השיחות.
לאורך הימים האחרונים לא היה ברור כיצד תפעל הקואליציה, אבל הבוקר פעל נתניהו נמרצות להסרת שאר מועמדי הקואליציה ולהשאיר רק מועמד אחד שייבחר לצד נציגת האופוזיציה קארין אלהרר. נציג הקואליציה אמור היה להיות לפי ההסכמים הקואליציוניים ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, אבל ח"כ טלי גוטליב מהליכוד סירבה לפרוש מהמרוץ – גם אחרי שיחה קשה עם רה"מ וצעקות לעברה בסיעה. הפתרון שנתניהו בחר הוא דחיית הבחירות, על ידי הוראה להצביע נגד גוטליב ונגד אלהרר. הסיבה: לפי התקנון, אם לא נבחר נציג – הבחירות החשאיות בכנסת ייערכו מחדש בתוך חודש.
בקואליציה מסבירים שנתניהו נדרש לעשות זאת כדי להימנע מהפרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר – אבל ברקע עמד גם לחץ משר המשפטים יריב לוין, שדחיית הבחירות בכנסת יכולה להועיל לו, כיוון שעד הבחירות החוזרות ייערכו גם הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים – והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי. באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי ובהפרת הסיכומים בבית הנשיא.