1 צפייה בגלריה
ארכיון. ראש הממשלה בנימין נתניהו
ארכיון. ראש הממשלה בנימין נתניהו
ארכיון. ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הדימוי של "מר ביטחון" היה לאורך השנים אחד המרכיבים השיווקיים המרכזיים בתדמיתו של בנימין נתניהו. כבר כשגריר באו"ם הוא טיפח את מיצובו כלוחם בטרור בזכות שירותו בסיירת מטכ"ל וזה היה אחד המסרים המרכזיים שבהם השתמש כשהודיע ב-1988 ב"מבט" בערוץ הראשון על הצטרפותו למערכת הפוליטית. לכך הוא הוסיף ספרים שכתב בנושא – "הטרור: כיצד יוכל המערב לנצח" (1987) ו"מלחמה בטרור" (1996). אייל ארד, שהיה יועץ התקשורת שלו כשחזר לארץ, הסביר פעם: "המסר העיקרי היה שנתניהו הולך לפוליטיקה ומבחינה זו לא ציפינו לשאלות קשות. המסר השני היה להציג את השגריר לשעבר כמר מלחמה בטרור".
גם כשהתמודד בפריימריז לרשימת הליכוד בכנסת הקפיד נתניהו להשתמש בלשון צבאית. ח"כ יהושע מצא מהליכוד סיפר: "ביבי ניתח תמיד את תורתו 'להבקעת חומה'. נהג לציין כחלק מדרך שבה פעל ביחידה המובחרת בצה"ל - 'מכה בפטיש, ועוד מכה, צעד ועוד צעד לעבר הפריצה... יש לבצע את פריצת הקיר בנחישות ובקור רוח, בתכנון מחושב ולא מתלהם'". בהתאם, בתשדירים בקמפיינים שלו במערכות הבחירות שבהן השתתף הופיעו תצלומיו במדי צבא.
בפועל, הוא לא הוכיח יכולת מיוחדת במערכות הצבאיות שאותן ניהל כראש ממשלה. בקדנציה הראשונה אמנם צומצם טרור המתאבדים אבל לא נעצר לחלוטין, המציאות בלבנון לא השתנתה, והפיאסקו שלו בפתיחת מנהרת הכותל גבה את חייהם של 17 חיילי צה"ל. כשחזר להתמודדות על ראשות הממשלה, לפני בחירות 2009 ובמהלך מבצע עופרת יצוקה, הוא הבטיח ש"אנחנו לא נעצור את צה"ל, אנחנו נשלים את המלאכה, אנחנו נמוטט את שלטון הטרור של חמאס". מאז, כל המבצעים שנוהלו באחריותו בעזה לא מוטטו את שלטון חמאס ולא יצרו הרתעה שתמנע את הסבב הבא (להיפך, תחתיו התבסס נוהל העברת התשלומים לחמאס).
המלחמה היחידה שנוהלה בשנות האלפיים ויצרה הרתעה הייתה מלחמת לבנון השנייה ב-2006. מאז חלפו 17 שנה והחיזבאללה שומר על שקט יחסי. ראש הממשלה אז היה אהוד אולמרט, וראש האופוזיציה נתניהו עשה הכול – והצליח – כדי להכפיש אותו כמי שניהל מלחמה כושלת. בעוד שבפומבי הודיע על תמיכתו בממשלה, הרי מאחורי הקלעים הוא הפעיל חמ"ל סודי של "מחאת מילואימניקים" שקיימה הפגנות נגד אולמרט ודרשה הקמת ועדת חקירה.
מבצע "מגן וחץ" שהסתיים בסוף השבוע התנהל באותה מתכונת מוכרת לעייפה של המבצעים הקודמים ברצועת עזה. ירי טילים של הג'יהאד האסלאמי בתגובה למות האסיר חאדר עדנאן, פעולות תגמול של צה"ל, רבבות שהתפנו מבתיהם ורבים אחרים שנשארו במרחבים המוגנים, ואז הפסקת אש עד לסבב הבא. החיסולים של בכירים בזרוע הצבאית של הארגון נתפסים כסיפור הצלחה ויכולים לפרנס קמפיינים. ואכן, לפי הסקרים האחרונים, נתניהו זכה לתמיכה של רוב הציבור בניהול המערכה הזו.
תיעוד תקיפת צה"ל ברצועה במבצע מגן וחץ

אבל ראש ממשלה לא אמור להימדד לפי מבצעים צבאיים טקטיים ונקודתיים, אלא על סמך מדיניות ביטחון לאורך זמן. עובדה היא שחמאס הוא עדיין הגורם המרכזי בעזה, שממשיך לפעול מיהודה ושומרון להוצאת פיגועים נגד ישראלים, ובמקביל מאפשר לג'יהאד האסלאמי לירות מהרצועה ללא הפרעה. חמאס זכה לחסינות ולא נפגע.
אפשר לסמוך על נתניהו שינצל את המבצע הזה למטרות השיווק הפוליטי שלו. שוב ראינו את מסיבות העיתונאים בפריים טיים של הטלוויזיה, שבהן הוא אמנם הוקף בשר הביטחון, הרמטכ"ל וראש שב"כ, אבל יצר רושם ש"מגן וחץ" נוהל על ידו אישית: "הוריתי", "הנחיתי", "דרשתי". מדי פעם הפגין חסד גם כלפי היושבים לידו בטקסטים גדולים מן החיים והמציאות: "נתנו לג'יהאד האסלאמי בעזה את המכה הקשה בתולדותיו".
יש להניח שנתניהו ישתמש בהישג מול הג'יהאד גם לסיכול ממוקד של המחאה הציבורית כנגד המהפכה המשפטית. כדאי לכם להתפשר עליי, הוא יגיד, כי אתם עדיין זקוקים לי כמר ביטחון נגד אויבנו שרוצים להשמידנו. ראיתם מה עוללתי למחבלים מעזה? את זה אעשה גם לאיום הגרעיני האיראני.
ד"ר ברוך לשםד"ר ברוך לשם
אלא שצריך לזכור בהזדמנות הזו שחקיקת המהפכה המשפטית שטרם נגנזה, ואותה מוביל נתניהו מאחורי הקלעים אף שיריב לוין ושמחה רוטמן הם אלה העומדים בפרונט, עלולה לפגוע באורח קשה בביטחון המדינה, בגיבוי הבינלאומי שניתן לישראל ובכיפת הברזל המשפטית שמעניק העליון ללוחמים ולקצינים. בין מאות אלפי המפגינים נמצאים רבבות מילואימניקים שהודיעו שלא ישרתו עוד אם תיפגע הדמוקרטיה. האיום הזה עדיין עומד בעינו.
בינתיים מממש נתניהו את ההסכם הקואליציוני עם המפלגות החרדיות שלפיו לימוד בישיבות יהיה מקביל לשירות לאומי והאברכים יהיו זכאים לתשלום כמו חיילים קרביים. התוצאה היא שיותר ויותר צעירים ייהרגו באוהלה של תורה ופחות צעירים יהיו זמינים להילחם בשדות הקרב. נתניהו לא היה מר ביטחון לפי תרומתו כראש ממשלה, ויהיה מר אי-ביטחון אם יצליח להעביר את המהפכה המשפטית.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il