מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי פיטר בחודש שעבר קצינת חקירות ומודיעין ששירתה בתחנת המשטרה בלוד בעקבות חשדות שקיימה קשר אינטימי עם עבריין מקומי ומסרה לו מידע מודיעיני מסווג בתיקים שקשורים אליו ולאזרחים אחרים. ל-ynet נודע היום (חמישי) כי נבדק אם חלק מהמידע קשור לרבאב אבו סיאם שנרצחה בחודש יולי האחרון.
ר' (שמה המלא שמור במערכת), נחקרה במחלקה לחקירות שוטרים בשל העברת המידע שהגיע אליה במסגרת תפקידה לעבריין בשם ע', אך תוכן ההדלפה והנזק שנגרם כתוצאה ממנה לא ידוע. מאז שנחקרה הוצאה הקצינה לחופשה כפויה.
3 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
שוטרת הדליפה מודיעין לעבריין ופוטרה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
העבריין שהיה בקשר עם הקצינה, נעצר ביוני 2020 בגין עסקאות סמים עם סוכן סמוי שהופעל על-ידי ימ"ר מרכז, באחת מהן השתתף גם אחיו. בבקשת המעצר שהוגשה נגדו צוין כי עומדות נגדו הרשעות קודמות בתחומי הסמים והרכוש.
פתיחת החקירה פורסמה לראשונה באתר "פוסטה" לפני כשנה, ובמח"ש ייחסו לקצינה עבירות מרמה והפרת אמונים. לאחרונה הוחלט במח"ש לסגור את התיק הפלילי נגד הקצינה - אך הממצאים הועברו למשטרה והמפכ"ל שבתאי הודיע לקצינה על פיטוריה.
במסגרת השימוע שנערך לשוטרת הוצגו לקצינה ממצאים על כך שבדקה במערכות המידע המשטרתיות בעניין ע' שלא במסגרת תפקידה, וכן התקשרויות תכופות איתו למרות ניגוד העניינים שהייתה מצויה בו. כמו כן הציגו החוקרים לקצינה התייעצויות לכאורה שערכה איתו בתיקי חקירה מתנהלים.
3 צפייה בגלריה
זירת רצח
זירת רצח
חלק מהמידע שהועבר - בקשר לרבאב אבו סיאם שנרצחה לעיני בנותיה
(צילום: נדב אבס)
במח"ש חשדו כי הקצינה העבירה לע' גרסאות שמסרו במשטרה נשים שסבלו מאלימות ומאיומים. ל-ynet נודע כי החוקרים בדקו אם חלק מהמידע קשור לרבאב אבו סיאם, שנרצחה לעיני בנותיה בחודש יולי האחרון אחרי שורת איומים מבעלה לשעבר.
לפי החשד, המידע שהגיע מקצינות החקירות הועבר מהעבריין לאביו - שהיה בקשר עם משפחת אבו סיאם - אך גם עם בעלה לשעבר החשוד בהזמנת הרצח. אביו של החשוד, כך חשדו במח"ש, סחר במידע שקיבל מבנו מבלי שהקצינה תדע זאת - וקיבל 100 אלף שקל עבור המידע.
ר' טענה בחקירה כי העזרה היחידה מצדה ל' הייתה חתימה על שחרור לאחר חקירה באזהרה, וכי נעזרה בעבריין ואביו בהשגת כתובת של דרושים לחקירה.
בכיר במשטרה אמר כי "במסגרת הטיפול בפרשה של אותה קצינה עלה שמה של רבאב כמה פעמים, והבנו שמידע שקשור אליה מצא את דרכו מחוץ לכותלי המשטרה". גם בני משפחתה של רבאב ציינו כי לתחושתם המידע עליעה הגיע בדרך כזו או אחרת אל בעלה לשעבר.
3 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל החליט על פיטורי הקצינה. שבתאי
(צילום: גיל נחושתן)
במכתב הפיטורים שעליו חתם המפכ"ל נכתב בין היתר כי "גרסותייך בדבר מסירת מידע לע' מתוך תיקי החקירה וכן בונוגע לבדיקה במאגרי המידע המשטרתיים שביצעת בעניינו של במסגרת תפקידך, הן גרסאות מתפתחות ואינן מתיישבות עם תוצאות הבירור שביצע יחב"מ בתיקי החקירה ומאגרי המידע המשטרתיים.
"לא מצאתי לקבל את נימוקייך בדבר עיון במאגרי המידע משטרתיים בעניינו של ע' גם לאחר שסיימת את תפקידך כקצינת אח"מ לוד, שמהווים פעולה בניגוד לפקודות המשטרה, פעולה בניגוד עניינים ויש בהם כדי להוות פגיעה בטוהר מידות המתחייב משוטר".
עוד כתב המפכ"ל "בנוסף, שקלתי לחובתך את התנהלותך במסגרת חקירת מח"ש, שעה שקצינת משטרה סירבה לתת את הקוד לטלפון - הנייד שלך, וכן, העדר שיתוף הפעולה שלך בשעה שחוקרי מח"ש ביצעו חיפוש בביתך על פי צו. עוד שקלתי את הממצאים העולים מחומרי הבדיקה בעניינך אשר מבססים את החלטת ר' יחב"מ בדבר אי התאמה תעסוקתית לכל תפקיד במשטרה".
במחלקה לחקירות שוטרים מסרו בתגובה כי "לאחר חקירה מקיפה, לרבות חקירה באזהרה של השוטרת ולאחר ניתוח הראיות העולות מחומר החקירה, לא נמצאו די ראיות במידת הוודאות הנדרשת בפלילים לביצוען של עבירות פליליות על רקע הקשרים של השוטרת עם האזרח. בצד זאת מאחר שממצאי החקירה הצביעו על ליקויים בתפקודה של השוטרת בהקשר זה, הועבר המידע לטיפול הגורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל אשר באמצעותו, בין היתר, ביצעה את התחקיר האמור בכתבה".
ממשטרת ישראל נמסר כי "מדובר בהליך שעוסק בעיקרו בנושאים חסויים עפ"י פקודת המשטרה. בכוונת המשטרה לבקש לנהל את ההליך בדלתיים סגורות, עד לקבלת החלטה בעניין אין בכוונתנו למסור פרטים אודות המקרה".
מטעמה של השוטרת לא נמסרה תגובה לפניית ynet. עורך דינו של ע', כריסטיאן דיק, מסר בתגובה כי "התיק נגד מרשי נגנז על ידי המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, זאת לאחר בחינת תיק החקירה והממצאים שנאספו אשר לימדו כי מרשי אינו קשור כלל ועיקר לאמור בפרסום. המחלקה לחקירת שוטרים קבעה כי לא קיימת תשתית ראייתית להעמיד את מרשי לדין. מרשי לא נחקר כלל לגבי פרשת רצח רבאב אבו סיאם והיה אסיר בתקופת הרלוונטית. הדלפת העניין בעת הנוכחית נובעת משיקולים זרים שאין בינם לבין המציאות ולא כלום. כל אזכור או שרבוב שמו של מרשי לפרשייה זו יש בה כדי להוות לשון הרע ופגיעה בשמו הטוב".