ה"ניו יורק טיימס" חשף אמש (יום ג') כי נשיא ארצות ג'ו ביידן עדכן בחודש מרץ השנה את המסמך הסודי המפרט את האסטרטגיה הגרעינית האמריקנית, והכניס בו שינויים שלפיהם על כוחותיה של ארה"ב להפנות כעת תשומת לב רבה יותר לאיום הגרעיני הנשקף מסין. בעיתון מדגישים כי אחרי עשורים רבים שבהם האסטרטגיה הגרעינית התמקדה רובה ככולה בארסנל הגרעיני של רוסיה, השינויים שהכניס ביידן מאותתים על שינוי מאזן הכוחות בשטח, והם באים על רקע ההערכות שבתוך עשור יהיה לבייג'ינג מאגר נשק גרעיני המציב תחרות של ממש לזה של וושינגטון ומוסקבה, הן מבחינת הגודל והן מבחינת המגוון.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ב באלי ב 14 נובמבר 2022
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ב באלי ב 14 נובמבר 2022
ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג. סוף למדיניות "ההרתעה המינימלית"
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
4 צפייה בגלריה
אתרי שיגור טילים סילו סין נשק גרעיני
אתרי שיגור טילים סילו סין נשק גרעיני
אתרי שיגור שזוהו בסין מהלוויין, ושמיועדים - בבוא העת - לירי טילים גרעיניים
(צילום: James Martin Center for Nonproliferation Studies in Monterey, Calif)
אף שמדובר בפעם הראשונה שבה ארה"ב מכוונת את אסטרטגיית ההרתעה הגרעינית שלה כך שתתמקד בהתרחבות המהירה של הארסנל הגרעיני הסיני, בבית הלבן מיהרו הלילה להבהיר כי השינויים שאישר ביידן אינם תגובה נגד מדינה מסוימת או איום מסוים. משרד החוץ הסיני מסר מצדו הבוקר כי בייג'ינג "מודאגת מאוד" מהדיווח וכי ארה"ב מעוותת את נרטיב האיום הגרעיני הנשקף לה מסין ומנסה למצוא תירוץ לחתור ליתרון אסטרטגי. לדברי בייג'ינג, סין אינה מצויה במרוץ גרעיני עם שום מדינה אחרת, והיא קוראת לארה"ב למלא את אחריותה לצמצם משמעותית את הארסנל הגרעיני שלה.
המסמך האסטרטגי שבו אישר ביידן שינויים מכונה Nuclear Employment Guidance, והוא עובר עדכון אחת לארבע שנים לערך. ב"טיימס" ציינו כי המסמך מסווג כל כך עד שאין עותקים אלקטרוניים שלו, ורק עותקים קשיחים מעטים שלו מופצים, והם נמסרים למספר מצומצם בלבד של בכירים במערך הביטחון הלאומי ובפנטגון. סין הוזכרה אמנם גם בגרסתו הקודמת של המסמך, שהונפקה בסוף כהונתו של ממשל טראמפ, אך באותם ימים היקף השאיפות הגרעיניות של נשיא סין שי ג'ינפינג לא היה ברור כפי שהוא היום.
על פי ה"ניו יורק טיימס", למרות מעטה הסודיות סביב המסמך הותר לאחרונה לשני בכירים בבית הלבן לרמוז על השינויים שהוכנסו בו, והם עשו זאת במשפט אחד, זהיר ומדוד, ששילבו בנאומים שנשאו. עדכון מפורט יותר על השינויים – עדכון שלא יהיה מסווג – יועבר לקונגרס לפני שביידן יסיים את כהונתו כנשיא, כלומר עד 20 בינואר.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין מכנס דיון של המועצה לביטחון לאומי בארצו
נשיא רוסיה פוטין מכנס דיון של המועצה לביטחון לאומי בארצו
נשיא רוסיה פוטין. מה ייתן בתמורה לאיראן ולצפון קוריאה?
(צילום: EPA/ALEKSEY BABUSHKIN/SPUTNIK/KREMLIN POOL MANDATORY )
אחד מהבכירים שלהם הותר להזכיר בחטף את השינוי בנאומיהם הוא ויפין נראנג, אסטרטג גרעיני מאוניברסיטת MIT ששירת בפנטגון. החודש אמר כי "הנשיא הכניס לאחרונה עדכון במסמך האסטרטגיה הגרעינית כדי להביא בחשבון כמה יריבות החמושות בנשק גרעיני", ובמיוחד את "הגידול המשמעותי בגודל ובמגוון" של הארסנל הגרעיני הסיני. הבכיר השני הוא פרנאי ואדי, איש המועצה לביטחון לאומי העוסק במניעת הפצה של נשק גרעיני, והוא סיפק התייחסות קצרצרה לשינוי בדברים שנשא בחודש יוני.
ב"טיימס" מציינים כי הרחבת המאגר הגרעיני של סין מתקדמת בקצר מהיר אפילו יותר מזה שהמודיעין האמריקני צפה לפני שנתיים, וזאת בשל נחישותו של הנשיא שי לבטל את אסטרטגיית "ההרתעה המינימלית" שבה החזיקה בייג'ינג במשך שנים ולהשוות את הארסנל הגרעיני של סין לזה של וושינגטון ושל מוסקבה, או אף לעלות עליו. לפי הערכת הפנטגון, כך נכתב, הארסנל הגרעיני של סין עשוי להגיע ל-1,000 ראשי נפץ עד לשנת 2030 ול-1,500 עד לשנת 2035 – פחות או יותר מספר ראשי הנפץ הגרעיניים של ארה"ב ורוסיה הפרוסים כעת. גורמים רשמיים אמרו לעיתון כי למעשה נראה שסין מקדימה את לוח הזמנים, ולראיה היא החלה לפרוס טילים גרעיניים במבנים תת-קרקעיים.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין קים ג'ונג און פגישה ב רוסיה ספטמבר
ולדימיר פוטין קים ג'ונג און פגישה ב רוסיה ספטמבר
פוטין ושליט צפון קוריאה קים. בעבר הסבירות לאיום גרעיני מתואם נחשבה נמוכה ביותר
(צילום: Vladimir Smirnov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
שינוי משמעותי נוסף שהוכנס במסמך הוא ההוראה שניתנת בו לכוחות האמריקניים להיערך לאפשרות של עימות גרעיני או משבר גרעיני בעת ובעונה אחת עם רוסיה, סין וצפון קוריאה. זו הפעם הראשונה שהמסמך עוסק בשאלה אם וושינגטון ערוכה להגיב על משברים גרעיניים שיפרצו במקביל או בזה אחר זה ביותר מחזית אחת, משום שהסבירות שיריבותיה של ארה"ב יציבו לה איום גרעיני מתואם ומשותף נראתה בעבר נמוכה ביותר. כעת השותפות המתהדקת בין רוסיה לסין והנשק הקונבנציונלי שצפון קוריאה ואיראן מספקות למוסקבה – ושיש תהיות באשר למה שהן מקבלות תמורתו – הביאו לשינוי בתפיסת הביטחון של ארה"ב.
החשש משילוב כוחות גרעיני של סין, רוסיה וצפון קוריאה נובע גם מהעובדה שפיונגיאנג הגדילה אף היא את מאגר ראשי הנפץ הגרעיניים שלה, לכ-60, והוא הולך ומתקרב בגודלו לארסנלים הגרעיניים של ישראל ופקיסטן, כך שתיאורטית הוא גדול דיו כדי לתאם איום גרעיני על ארה"ב יחד עם מוסקבה ובייג'ינג.