שר הביטחון יואב גלנט קרא הבוקר (שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו להורות על בדיקה מיידית כדי לבחון האם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מנע או עיכב פעולה של המשטרה בתגובה לפריצה אתמול לבסיסים בשדה תימן ובבית ליד. כמו כן, ביקש גלנט מנתניהו לפעול נגד חברי הקואליציה שהשתתפו במהומות ליד הבסיסים. בן גביר הגיב לבקשתו של גלנט, התעלם מאוזלת ידה של המשטרה וביקש "לבדוק אם שר הביטחון ידע מראש על אירועי 7 באוקטובר ולא עדכן".
מפגינים בבניין בית הדין הצבאי בבית ליד
(צילום: רענן בן צור, איציק שאג)

במכתב שכותרתו "פנייה דחופה בעקבות אירועי הפריצה האלימה לבסיסי צה"ל", התייחס גלנט למהומות אתמול, שהתרחשו אחרי שהמשטרה הצבאית פשטה על מחנה שדה תימן, שבו עצורים מחבלי חמאס, ועיכבה לחקירה תשעה חיילי מילואים החשודים בהתעללות מינית קשה במחבל נוחבה שעצור בבסיס. הוא כתב לראש הממשלה כי המהומות והפריצות לבסיסים הינן "בבחינת פגיעה קשה בביטחון המדינה ובסמכות הממשלה המתקיימת באמצעות צה"ל".
לפי שר הביטחון, "מתן גיבוי והשתתפות פעילה של נבחרי ציבור בהתפרעויות בבסיסי צה"ל, תוך התבטאויות קשות נגד קצינים בכירים בצה"ל, הינה תופעה חמורה ומסוכנת ביותר הפוגעת בביטחון, בלכידות החברתית ובתדמית ישראל בעיני העולם. יש לטפל בתופעה המסוכנת הזו באופן נחרץ ומיידי".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
בן גביר, נתניהו וגלנט
(צילום: שלו שלום, ABIR SULTAN / POOL / AFP, אלכס קולומויסקי)
הרמטכ"ל בבית הדין הצבאי בבית ליד
(צילום: רענן בן צור, i24 news, דובר צה"ל)

"האירועים שבהם השתתפו שרים וחברי כנסת משרתים את התעמולה העוינת כנגדנו, הפועלת להסטת הקשב ותשומת הלב ממעשי הזוועות שאותם ביצע האויב כנגד אזרחי ישראל", הוסיף.
לדבריו, "חוסר נוכחות המשטרה במשך שעות ארוכות חייב את הפניית כוחות צה"ל לגזרה על חשבון משימות מבצעיות, ואת הרמטכ"ל עצמו להפסיק את כל עיסוקיו החשובים כדי לטפל אישית בפריצה של המון מוסת אל בסיסי צה"ל". לבסוף ביקש גלנט כאמור לבדוק את מעורבות בן גביר בעניין, "בתגובה לאירועים האלימים שחברי מפלגתו היו שותפים להם", כלשונו.
3 צפייה בגלריה
ח"כ צבי סוכות פורץ לשדה תימן במהלך מחאה כנגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה
ח"כ צבי סוכות פורץ לשדה תימן במהלך מחאה כנגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה
ח"כ צבי סוכות פורץ לשדה תימן

בן גביר: "העת לבצע חילופים בתפקיד שר הביטחון"

בתגובה למכתבו של גלנט פנה השר לביטחון לאומי לנתניהו, וביקש באופן דומה את התייחסותו להתנהלותו של שר הביטחון. בן גביר מסר: "נדהמתי לגלות את מכתבו של שר הביטחון גלנט בתקשורת, ה'מבקש לבדוק' האם השר לביטחון לאומי היה מעורב בפעולת המשטרה אמש. מעבר לעובדה כי מדובר בטענה חסרת כל בסיס, שהרי על השר לביטחון לאומי נאסר על-ידי בג"ץ להתערב אופרטיבית בהפגנות, וכך הוא מקפיד".
בהמשך הוסיף בן גביר שאלות על התנהלות גלנט: "האם קיבל עדכון בליל 7 באוקטובר על ההתראות הביטחוניות, אולם החליט שלא להוריד כוחות לעוטף עזה, וכמו כן שלא לעדכן את ראש הממשלה? בנוסף האם השר גלנט מתואם ומגבה את מחוללי הסרבנות שהובילה לאירועי 7 באוקטובר, בעקבות הגיבוי שהם העניקו לו ב'ליל גלנט'?".
עוד תהה בן גביר: "האם השר גלנט נוהג בדרך קבע לזמן ולנהל 'דיונים ביטחוניים' בלא ידיעת ראש הממשלה, ואף לקבל החלטות ביטחוניות חשובות באורח חד-צדדי? האם השר גלנט ידע אתמול על כוונת מצ"ח להגיע רעולי פנים לבסיס צה"ל ולבצע מעצרים נרחבים בקרב לוחמי מילואים, בזמן מלחמה, באופן מביש הפוגע בכבודם? האם השר גלנט ממדר את ראש הממשלה, את חברי הקבינט, ומנהל מדיניות עצמאית בכל הנוגע למדיניות המלחמה והביטחון. ובכמה מקרים התבררו לראש הממשלה בדיעבד החלטות שגלנט הורה מאחורי גבו? האם השר גלנט הנחה את מערכת הביטחון לבצע פעולות הריסת ראווה ומעצרים מינהליים בקרב המתיישבים ביו"ש, לצורך קידום צרכים זרים שאינם תכלית השמירה על הביטחון והחוק?".
ח"כ סוכות: "הרמטכ"ל היה צריך להישאר בדיון על הצפון"
(צילום: אלכס גמבורג, ירון ברנר)

לסיום כתב השר לביטחון לאומי כי "הטענות דלעיל הינן בנוסף לעמדתי הידועה על תפקודו הכושל כשר ביטחון, על התנהלותו הלעומתית לראש הממשלה, לחלק ניכר מחברי הממשלה, ולתנועת הליכוד שמטעמה הוא נבחר, תוך שיתוף פעולה הדוק עם גורמי אופוזיציה במהלכים שתכליתם הברורה הינה הפלת הממשלה. נדמה כי זו העת לבצע חילופים בתפקיד שר הביטחון, להכניס לתפקיד אדם אמיץ, אמין, שיהיה מסוגל להתמודד מול האתגרים הכבירים העומדים בפניה של ישראל בעת הזו".

"רואים את הפוליטיזציה של המשטרה"

ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית, שפרץ אתמול לשדה תימן בזמן המהומות במקום, אמר בריאיון ל-ynet כי "זה חמור מאוד בעיניי שהרמטכ"ל יצא מדיונים חשובים לדבר הזה (לבית ליד, א"ל). יש משטרה במדינת ישראל, תפקידה הוא לשמור על הסדר. אנחנו במלחמה קיומית ומי שמוביל אותה זה הרמטכ"ל, ואני מצפה ממנו לא להיכנס למקום פוליטי בזמן הזה".
לדברי סוכות, "הרמטכ"ל היה צריך להישאר בדיונים על הצפון, ואני כחבר כנסת קודם כל מצפה ממנו לנהל את המלחמה באויבים האמיתיים שלנו בצפון - ולא להתעסק בפוליטיקה. כי להגיע לבסיס - אין לזה שום תועלת מבצעית. זה רק אירוע פוליטי".
3 צפייה בגלריה
ח"כ טלי גוטליב עם רעולי פנים חמושים בהפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
ח"כ טלי גוטליב עם רעולי פנים חמושים בהפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
ח"כ טלי גוטליב עם חמושים רעולי פנים ליד בית ליד
(צילום: רענן בן צור)
ח"כ כהן: "פריצה לבסיס - כמו לפרוץ לכנסת"
(צילום: אלכס גמבורג, ירון ברנר)

גם ח"כ מאיר כהן מיש עתיד התייחס לאירועים ליד שדה תימן ובית ליד, ואמר ל-ynet כי "מעולם לא חשבתי שאוכל לראות אנשי ציבור פורצים לבסיסים צבאיים, או בכלל קבוצה של אנשים - ותהא דעתם אשר תהא - שמחליטים לקחת את החוק לידיים. מקריסים שערים וגדרות ופורצים לתוך בסיסים צבאיים, מבחינתי זה כמו לפרוץ לתוך הכנסת".
ח"כ כהן הוסיף כי "אתמול היה אירוע קשה - אירוע ששרים בממשלת ישראל פורצים לתוך בסיס צבאי. זו התחלה של אנרכיה. אני מסתכן ואומר שזה שהמשטרה לא הגיעה מיידית לשם, צריך לבדוק מה קרה. אין לי שום ספק שאתמול ניתנה פקודה לא לעצור אנשים. זאת האווירה ששר המשטרה, השר הפופוליסט הזה, משדר - שהכל מותר. אם הצבא היה מקודש בעינינו - ולא משנה מאיזו מפלגה אתה - היום הוא לא מקודש. אפשר לפרוץ לבסיס, להכות חיילים ולהקשות עליהם".
המפכ"ל לשעבר אסף חפץ התייחס להתנהלות המשטרה אתמול על רקע המהומות ליד הבסיסים. הוא אמר ל-ynet כי "אני בא בטענות למשטרה. יש כוחות עצומים, מקומיים ומג"ב. איפה הם היו? איזו מין תגובה זאת? אני רואה את הפוליטיזציה של המשטרה ופונה לפיקוד - תימנעו. אל תלכו שבי אחרי השר שעושה פוליטיזציה למשטרה. גם ככה הציבור מאבד אמון. תשמרו על הארגון עד שהוא יילך, ואפשר יהיה לשקם אותו מחדש".
המפכ"ל לשעבר חפץ: "רואה את הפוליטיזציה של המשטרה"
(צילום: ירון ברנר)

בהמשך אמר חפץ כי "לא ייתכן שהמשטרה לא תגיב בכוחות גדולים. אני רואה בזה כישלון מבצעי. לא מעניין אותי אם זו מגמה פוליטית או לא, הכוחות צריכים לפעול. זו משטרה של האזרחים. כמפכ"ל לשעבר זה סימן גרוע, נקודה שחורה למשטרה על התפקוד שלה".
בעקבות פריצת המפגינים לבתי הדין הצבאיים בבית ליד, וניסיונם לפרוץ לכלא הצבאי, הקפיץ צה"ל גדודים מאיו"ש לתגבור הבסיס, לאור הימנעות המשטרה מלפזר את המתפרעים. גם הרמטכ"ל הרצי הלוי הגיע למקום, לצד בכירים נוספים במטכ"ל. "מה שקרה פה היה על גבול האנרכיה", תקף הרמטכ"ל, ששוחח בזירה עם קצין המשטרה הצבאית הראשית תת-אלוף אביחי מיבר, ולאחר מכן עם ראש הממשלה.
הלוי, שספג קריאות נאצה חריפות בזירה, בין השאר של "תתפטר" "יא אפס" ו"מפקיר לוחמים", אמר כי "צה"ל מגבה את הלוחמים שלו בסדיר ובמילואים. הגענו לבית ליד כי כאן נמצאים החיילים שלנו, וכדי לוודא שלא יקרה דבר חמור עוד יותר. הגעה של מתפרעים וניסיונות פריצה לבסיסים הם התנהגות חמורה בניגוד לחוק, שפוגעים בצה"ל, בביטחון המדינה ובמאמץ המלחמתי".