פרשה ביטחונית חמורה נוספת במעורבות איראן: שבעה צעירים בגילי 19 עד 23, תושבי בית צפאפא שבמזרח ירושלים, נעצרו בחודש שעבר בחשד שתכננו לחסל מדען בכיר וראש עיר במרכז הארץ, שעליהם אספו מידע. מדובר בחקירה משותפת לשב"כ ולימ"ר ירושלים במשטרה.
ראש צוות החקירה על פרטי הפרשה
(צילום: דוברות המשטרה)

3 צפייה בגלריה
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
אחד מכלי הרכב שהציתו חלק מהמחבלים באזור עין כרם בירושלים
אחד מכלי הרכב שהציתו חלק מהמחבלים באזור עין כרם בירושלים
אחד מכלי הרכב שהציתו חלק מהמחבלים באזור עין כרם בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
הרכוש שנתפס בבית המחבלים
לוחית זיהוי משטרתית מזויפת שנתפסה אצל החשודים
(צילום: דוברות המשטרה)

התכנון: התנקשות בראש עיר ומדען בכיר

החקירה העלתה כי גורם איראני יצר קשר עם החשוד המרכזי, בן 23, שאותו הוא גייס למשימות בתמורה לכסף. החשוד הצליח לגייס שישה נוספים מסביבתו למען ביצוע המשימות, שכללו הצתת כלי רכב בעין כרם, ריסוס כתובות גרפיטי וזריקת רימון לעבר ביתו של איש כוחות הביטחון - לבסוף היעד היה חייל שאותו הכירו, המתגורר בשכונה אחרת.
בנוסף, הם קיבלו הנחיות לרכישת נשק ורימונים. המשימה המרכזית שהאיראני ביקש מהם לבצע כללה איסוף מודיעין על ראש עיר במרכז הארץ ומדען בכיר - ולהתנקש בהם. בנוסף, הם התבקשו לפוצץ ניידת משטרה ולהשליך רימון לעבר בית, תמורת 200 אלף שקל שהבטיח להם הגורם האיראני. עוד עלה כי חלק מהחשודים הגיעו בסמוך למקום מגוריו של המדען הבכיר ובתמורת סכום כסף של 500 שקל, צילמו את המקום לטובת מימוש התנקשות.
הצעירים הכינו את המודיעין הנדרש ואף פנו לאנשי קשר לרכישת נשק, אך נעצרו לפני שהצליחו להשלים את המהלכים. בחיפוש שערכו השוטרים בבתי החשודים נתפס סכום כסף של כ-50 אלף שקל, לוחית זיהוי משטרתית מזויפת ומספר רב של כרטיסי אשראי.
כל אחד מהמעורבים קשר את עצמו לאירועים, והם נעצרו בחודש ספטמבר. מחר צפוי להיות מוגש נגדם כתב אישום, לאחר שהוגשה הצהרת תובע, ומעצרם הוארך עד ליום חמישי. במהלך החקירה הודו חלק מהחשודים בקשר עם האיראנים ובביצוע הפעולות, והמניע המרכזי היה לאומני.
החקירה העלתה כי הצעירים קיבלו תשלומים שונים עבור משימות שונות: 500 שקלים עבור צילום מקומות שונים, בהם מכון ויצמן; 1,500 שקלים עבור צילום של יעד מסוים; 2,000 שקלים עבור שריפת רכב; 100 דולר עבור ריסוס כתובות גרפיטי נגד המדינה, ו"להחזיר את החטופים עכשיו"; ובין 13,000 ל-15,000 שקלים הוקצו לרכישת נשק מסוג אקדח וכנראה גם קרלו, אך הם לא הספיקו לבצע את העסקה.

ראש העיר שהיה על הכוונת: "לא מרתיע אותי"

ראש העיר שהיה יעד לפגיעה על-ידי החוליה בהכוונת איראן הגיב בצהריים ואמר ל-ynet כי "האיומים לא חדשים לנו, גם מצד גורמים עבריינים. אני כראש עיר לא נרתע מזה. היו ראשי עיר שעטפו עצמם במעטפת אבטחה, וככה אני אמשיך לנהוג". לדבריו, הוא לא עודכן שהיה יעד להתנקשות: "אני מגיל צעיר מאוד מקדיש את החיים שלי למען הציבור, שום דבר לא מרתיע אותי אני ממוקד נטו בעשייה לקדם את העיר לתת מענה לכל תושב ותושבת לא עדכנו אותי בדברים ולא הייתי מאובטח בזמן הזה".
מחיר המשימות מאיראן
מהמשטרה נמסר: "מחוז ירושלים במשטרה ושירות הביטחון הכללי, ממשיכים למקד ולרכז מאמץ סיכולי נגד טרור ומחבלים בכל זמן ובכל מקום, ולפעול לשמירת ביטחון אזרחי ישראל. רק בימים האחרונים, הוגש כתב אישום בתום חקירה משותפת נוספת של שב"כ וימ"ר ירושלים, נגד מחבל תושב שכונת שייח' ג'ראח שבמזרח העיר ירושלים, אשר תכנן בין היתר, פיגוע נגד משתתפי מחאת משפחות החטופים בתל אביב".
המעצרים מגיעים יום לאחר שנחשפה פרשת ריגול חמורה, גם היא במעורבות איראן, שבמסגרתה שבעה ישראלים שעלו מאזרבייג'ן, בהם אב ובן, חשודים שקיימו במשך שנתיים קשר עם גורמים ברפובליקה האיסלאמית - שבמסגרתו צילמו בסיסים צבאיים, שהיו גם למטרות במתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן בתחילת החודש. חלק מהשבעה נתפסו כשעקבו אחר בכיר ישראלי ובנו, שבהם לפי החשד תכננו להתנקש.
בית משפט השלום בראשון לציון התיר לפרסם אתמול כי פרקליטות המדינה הגישה הצהרת תובע לקראת הגשת כתב אישום נגד השבעה, תושבי חיפה והצפון, ובהם חייל עריק ושני קטינים. החשודים הם אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן, אלכסנדר סדיקוב, ויצ'סלב גושצ'ין, יבגני יופה ושני קטינים שלא ניתן לפרסם את שמותיהם. ביום שישי צפויה הפרקליטות להגיש נגדם לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום בשורה של עבירות ביטחוניות חמורות. ניסנוב עמד בראש הקבוצה.
בין היתר, הם חשודים בצילום ואיסוף מידע על בסיסים ומתקנים צבאיים, ובהם בסיסי חיל האוויר בנבטים וברמת דוד, מחנה הקריה בתל אביב, אתרי סוללות כיפת ברזל, תחנת הכוח בחדרה ותשתיות אנרגיה נוספות. כמו כן, הם קיבלו מהמפעילים מפות של אתרים אסטרטגיים, ובהם בא"ח גולני, שבו נהרגו ארבעה חיילים מתקיפת כטב"ם בשבוע שעבר. לפי החשד, הם העבירו את המידע המודיעיני לאיראן.