4 צפייה בגלריה
ההנחיות החדשות
ההנחיות החדשות
אושרו ההגבלות החדשות
(צילום: רז גרוס, עידו ארז, EPA)
ועדת החוקה של הכנסת אישרה הערב (רביעי) בדיעבד את הגבלות הקורונה החדשות שעליהן החליטה הממשלה ונכנסו היום לתוקף, במטרה לבלום את העלייה בתחלואת נגיף הקורונה. ההגבלות כוללות את הרחבת התו הירוק על רוב ענפי המשק, הפעלת התו הסגול בקניונים ובמרכזי מסחר והגבלות התקהלות, והן יהיו בתוקף עד 26 באוגוסט.
נזכיר כי לפי חוק הקורונה הגדול, תקנות הממשלה יכולות להיכנס לתוקף גם ללא אישור מצד הכנסת - אך הכנסת יכולה לאשר, לבטל או לשנות את תוקפן עד שבעה ימים מתום תקופת ההכרזה. אם אחרי תקופה זו הוועדה לא קיבלה החלטה, התקנות יובאו לאישור מליאת הכנסת.
4 צפייה בגלריה
איתן גינזבורג
איתן גינזבורג
"ממחר רוב מתחמי הבדיקות המהירות ייפתחו בשמונה בבוקר". גינזבורג
(צילום: דוברות הכנסת )
לצד אישורי התקנות שנכנסו לתוקף, הוועדה אישרה את החרגת הפארקים, שמורות הטבע, גני החיות והספארי ממתווה התו הירוק, לאחר שדיונים בנושא נערכו אתמול בלילה. הכניסה לבריכות, לעומת זאת, תאופשר רק לאחר הצגת תו ירוק. עוד אישרה הועדה כי יורחבו משמעותית השעות שבהן יפעלו מתחמי בדיקות הקורונה המהירות, ושילדים ונערים בגילי 12 עד 16 שקיבלו מנת חיסון אחת יהיו פטורים מתשלום על בדיקות מהירות.
"במשך כל הדיון קיבלנו תמונה מכל רחבי הארץ של מה שהתרחש ביום הראשון לבדיקות המהירות שמחייבות התו הירוק", אמר מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן. "המצב הראה שהשעות והפריסה של מתחמי הבדיקה לא מספקים וככה לא ניתן ליישם את התו. קיבלנו התחייבות ברורה, וממחר רוב המקומות ייפתחו בשמונה בבוקר. אנחנו מאשרים את התקנות רק עד לחמישי הבא על מנת שנוכל לפקח ולראות שאכן המערך הזה עובד בצורה מוצלחת אחרי ההתחייבות לכל השיפורים".
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות
בדיקות קורונה מהירות
בדיקות קורונה מהירות
(צילום: אביגיל עוזי)
במסגרת התקנות שנכנסו לתוקף היום ואושרו כעת על ידי הוועדה, המקומות שבהם צריך להציג תו ירוק: אירועי תרבות וספורט, כנסים ותערוכות, בתי מלון, חדרי כושר וסטודיו, בתי תפילה מעל ל-50 איש, אולמות וגני אירועים, פסטיבלים, מסעדות, ברים חדרי אוכל ובתי קפה, מוזיאונים וספריות, פארקי שעשועים, אוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה.
במסגרת ההגבלות החדשות, תופעל מדיניות הצגת תו ירוק לפי גיל: בני 3-0 פטורים מהצגת התו הירוק, בני 12-3 יצטרכו להציג בדיקות מהירות במימון המדינה ובני 12 ומעלה שלא התחסנו, יערכו בדיקות מהירות במימון פרטי. משרד הבריאות מסר כי מערך הבדיקות המהירות יפעל תחילה במתכונת הרצה, והפריסה של מתחמי הבדיקות תותאם בימים הקרובים בהתאם לביקושים.
4 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
התו הירוק
(צילום: EPA)
בנוסף, בכניסה לבתי מלון ניתן יהיה להציג בדיקת PCR, וזו תהיה תקפה למשך כל החופשה. ילדים בגילאי 12-3 ומנועי חיסון יוכלו לבצע בדיקת PCR לטובת חופשה במלון בישראל בקופות החולים או בתחנות פיקוד העורף - ללא תשלום.
במקומות שבהם יופעל התו הסגול תחול הגבלת תפוסה בהיקף של אדם אחד ל-7 מ"ר, באחריות בעל העסק: קניונים, מרכזי מסחר, חנויות (בתי עסק בשטח של עד 100 מ"ר יוחרגו ולא יופעל בהן תו סגול) ומתחמים שבהם מתקיימת קבלת קהל. מקומות שבהם יחול התו הסגול מחויבים להציב שילוט במקום עם הסברים לגבי ההנחיות ולמנות ממונה קורונה.
בכל הנוגע להגבלות התקהלות בבתים פרטיים - תותר התקהלות של עד 100 בני אדם במקום פתוח ועד 50 בני אדם במקום סגור. החל מיום ראשון הקרוב, 22 באוגוסט, באולמות ובגני אירועים תותר התקהלות של עד 500 בני אדם במקום פתוח ועד 400 במקום סגור. בנוסף למגבלה המספרית, אין לקיים באירועים אלה התקהלות העולה על 75% מהתפוסה המקסימלית של המתחם. כמו כן, באירועים המוניים שבהם אין מקומות ישיבה מסומנים תותר התקהלות של עד 5,000 בני אדם במקום פתוח ועד 1,000 במקום סגור.