(צילום: נויל האריס)

ברקע דרישת רוסיה לסגירת פעילות הסוכנות היהודית במדינה, וטענותיה של דוברת משרד החוץ ברוסיה מריה זכארובה כי ישראל "תומכת במשטר קייב", אמרה היום (שלישי) שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה בריאיון לאולפן ynet כי "אין משבר בין המדינות, אלא הליך בירוקרטי. אנחנו צריכים להיות זהירים". היא חשפה כי בתקופה האחרונה חלה עלייה במספר הבקשות לעלייה מרוסיה.
לדבריה, "אין כאן חילופי דברים, אלא עניין עקרוני, שהסוכנות היהודית, באמצעות עמותות מקומיות תחת החוק הרוסי, תמשיך לפעול בתוך רוסיה. אני חושבת שכולנו כאן צריכים לשמור על פרופורציות ולא להעלות את גובה הלהבות. נפתור את זה בציר הדיפלומטי, עם כלים משפטיים".
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה בריאיון באולפן
פנינה תמנו שטה בריאיון באולפן
"אנחנו צריכים לשמור על פרופורציות, לא להעלות את גובה הלהבות". תמנו שטה
(צילום: קובי קואנקס)
המשלחת המשפטית ישראלית בראשות תמר קפלן שצפויה לצאת לרוסיה טרם קיבלה ויזה, ולא ברור אם תוכל להגיע למדינה עוד לפני הדיון בבית המשפט במוסקבה שמתוכנן ליום חמישי. תמנו שטה אמרה כי "אנחנו רוצים שהמשלחת הזאת תצא ותסייע במשפט, וגם אם היא לא תצא, אנחנו צריכים להיות זהירים. אין משבר בין המדינות, אלא הליך בירוקרטי, ותיקונים שנדרשנו לעשות. מוטב שנשמור על הציר הזה".
השרה תמנו שטה סיפרה בנוסף שבמשרדה שומרים על קשר עם יהודי רוסיה, ועוקבים אחרי המתרחש. "זה בהחלט מעלה דאגה בקרב חברי הקהילה היהודית. אנחנו מחזקים אותם". תמנו שטה סבורה שרוסיה לא תחסום יהודים שירצו לעלות לישראל מתוקף חוק השבות: "הנשיא פוטין, לאורך כל כהונתו, תמיד כיבד את הקהילה היהודית ואת נושא העלייה. מדובר בנושא שהוא מחוץ לתחום, שלא מהווה קלף מיקוח, לא משנה באיזה משבר מדיני אנחנו יכולים להימצא".
- גם אם הסוכנות היהודית תיסגר, יש לישראל דרך להעלות יהודים באופן שוטף? "נושא העלייה והאשרות לא קשור לסוכנות היהודית. הסוכנות היא כלי חשוב, שמסייע לאותם יהודים שרוצים לעלות לישראל. אנחנו נעשה הכול כדי שפעילות הסוכנות לא תיפגע ותמשיך כסדרה. הסוכנות נמצאת שם כבר 30 שנים, מאז נפילת 'מסך הברזל'".
- אנחנו לא עלולים לחזור לתקופה ההיא? "אנחנו לא שם, וצריכים לגלות אחריות. מדובר בקהילה של 600 אלף זכאי חוק השבות, ולכן גם לדברים שאנחנו אומרים יש משמעות. אסור שמילים ייצרו פה מציאות, ולכן המסרים של ישראל הם מסרים מרגיעים".
2 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
"לא הצטרפנו למדינות שהטילו סנקציות על רוסיה, יש צירים להידברות". לפיד ופוטין
(צילום:ניב מוסמן לע"מ, רויטרס, EPA)
- זיהיתם איזושהי התגברות משמעותית בעליית יהודים מרוסיה בימים האחרונים, מאז שנודע שהסוכנות עלולה לסגור את שעריה? "גם בימים של שגרה, העלייה המובילה זו העלייה מרוסיה וסביבותיה. מטבע הדברים יש דאגה בקרב הקהילה, לכן יש עלייה במספר הבקשות לעלות לישראל".
- את אופטימית שהמשבר הזה יכול להיפתר בדרכים דיפלומטיות? "חד משמעית - הנושא ייפתר בדרכים דיפלומטיות. יש כאן סערה שנמצאת בפרופורציה הלא נכונה. גם בקרמלין לא אמרו דבר אחר, למעט משרד המשפטים הרוסי שביקש תיקונים, והלך לבית המשפט עם הסוכנות היהודית".
- את חושבת שממשלת ישראל נהגה בתבונה כשהחלה מלחמת רוסיה-אוקראינה, וגובה הלהבות קצת עלה במשרד החוץ? "אני חושבת שהממשלה נהגה בצורה נכונה, עם הרגישויות הנדרשות. יש גם פעולות שלא ביצענו כתוצאה מאותן רגישויות אזוריות. למשל, לא הצטרפנו בסוף למדינות שהטילו סנקציות על רוסיה, בנט הגיע לקרמלין, ויש צירים פתוחים להידברות. מקווה שכך זה ימשיך".