ביקורת בעולם הערבי נגד הצעירים ששיחקו כדורגל באל-אקצא

לצד הגינויים הנרחבים לישראל בעקבות העימותים בהר הבית ביום שישי האחרון, בין אם של מדינות ערביות או של דמויות בולטות בעולם הערבי, ברשתות החברתיות יש גם מי שמשמיעים מאידך ביקורת נוקבת - ולעתים ארסית - נגד המתפרעים שהסתירו אבנים בתוך מסגד אל-אקצא, התבצרו בו ויידו אותם מתוכו אל עבר כוחות הביטחון הישראליים. הביקורת מגיעה גם מהעולם הערבי, אבל במפתיע גם מהחברה הערבית בישראל.
ביקורת חריפה במיוחד הופנתה נגד צעירים שנראו בסרטונים שהופצו ברשת משחקים כדורגל ורוקדים באולם התפילה של המסגד, בעודם נועלים נעליים - מה שנחשב כפעולה אסורה כחלק מכללי הטהרה של המסגד.
9 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
(צילום: AFP)
עבד מסארווה, תושב ואדי ערה, אמר: "אני תמיד מתפלל במסגד אל-אקצא המבורך ואוהב את המקום הזה, אבל אני דוחה את מעשיהם של רעולי הפנים על סגירת המסגד במהלך העימותים, כי התנהגותם חשודה, כאילו הם רוצים לגרום לבעיות בכוח, מה שמוביל להענשת כל המתפללים". לדבריו, "אנחנו רוצים להתפלל בשקט, ולא לבוא ואחר כך ללכת משם בגלל קבוצות שבחרו להתעמת עם המשטרה בידיעה שפעולות אלו ישפיעו לרעה על כל המתפללים".
אחמד, תושב נצרת, סיפר כי ביום שישי הגיע עם משפחתו לאל-אקצא משעות הבוקר. "ראינו איך רעולי הפנים מתכוננים להתעמת עם המשטרה. המצב היה רגוע ופתאום התרחשו עימותים אלימים ונאלצנו לעזוב את המקום מיד לאחר שראינו אבנים ורימוני הלם, כדורי גומי ורעולי פנים סוגרים את המסגד בזמן שאנחנו נמצאים בפנים. אני מסרב לראות מעשים מסוג זה. מי שיוצר את האווירה הזו הם בריונים שמטרתם ליצור כאוס".
9 צפייה בגלריה
פלסטינים מסירים שלט של משטרה ישראל מהר הבית
פלסטינים מסירים שלט של משטרה ישראל מהר הבית
פלסטינים מסירים שלט של משטרת ישראל מהר הבית
(צילום: AFP)
תושב המשולש אמר כי "לא צריכים להתעמת עם השוטרים במסגד. רבים באים להתפלל ועוברים ליד שוטרים ולא נתקלים בבעיות, אבל לצערי יש צעירים שלא טוב להם לראות שקט במסגד והם מבעירים את האווירה וגורמים לעימותים ואנחנו המתפללים משלמים את המחיר. אני אוהב את אל-אקצא ולא מסכים לכל פגיעה בו, אבל בתקופה זו מי שפוגע בו הם רעולי פנים".
תושב אחר מהצפון סיפר גם הוא כי לפני כיומיים היה במסגד אל-אקצא ו"רעולי פנים סגרו את הדלתות ונשארתי בפנים ונחנקתי בגלל האמצעים שהשליכו לעבר המסגד. ניסיתי לצאת אבל לא אפשרו לי. אלו מעשים מיותרים שפוגעים בנו ואין צורך לסגור מסגד ולהתחיל להתעמת עם השוטרים מתוך המסגד. היום אני לא הולך למסגד בגלל האווירה המתוחה. גם בשער שכם האווירה תמיד רגועה אבל בגלל מספר צעירים שזורקים אבנים לעבר שוטרים האווירה מתחממת".

"מהי הדת של אביכם? כדורגל וריקוד באל-אקצא"

אחד מאותם מבקרים מהעולם הערבי הוא קריקטוריסט סעודי שהתייחס בחשבון הטוויטר שלו לאירועים, ופרסם ושיתף מספר סרטונים בהם רואים צעירים משחקים כדורגל, רוקדים ואוספים אבנים בתוך המסגד. בתיאור אחת הקריקטורות הוא כתב: "מחללים מסגדים בזוהמתם והופכים את מסגדי אללה לגן שעשועים באמתלה של התנגדות".
9 צפייה בגלריה
קריקטורה של קריקטוריסט סעודי נגד משחק כדורגל של צעירים פלסטינים במסגד אל אקצא
קריקטורה של קריקטוריסט סעודי נגד משחק כדורגל של צעירים פלסטינים במסגד אל אקצא
קריקטוריסט סעודי נגד משחק כדורגל של צעירים פלסטינים באל-אקצא
בציוץ אחר שאותו הוא שיתף נראים צעירים רוקדים במסגד והוא כתב: "צריך לטהר את מסגד אל-אקצא מהזיהום שלהם".
הביקורת נגד הצעירים ששיחקו כדורגל ורקדו הגיעה גם מאנשים ממדינות ערביות אחרות. כך למשל אדם ממצרים כתב בטוויטר: "מהי הדת של אביכם? כדורגל וריקוד במסגד אל-אקצא. זיהום הקדושה של המסגד. על איזו דת אתם מדברים ואיפה קדושת בית אללה?".
9 צפייה בגלריה
מחאה בטוויטר נגד משחק של צעירים פלסטינים במסגד אל אקצא
מחאה בטוויטר נגד משחק של צעירים פלסטינים במסגד אל אקצא
ציוץ מחאה של גולש מצרי
אדם אחר כתב: "הפלסטינים משחקים כדורגל במסגד והמטרה לא ידועה, כעת היהודים הם אלה שמגנים על מסגד אל-אקצא". כמו כן, עיתונאי כווייתי תהה בחשבון הטוויטר שלו: "ממתי משחקים כדורגל במסגדים?".
9 צפייה בגלריה
עיתונאי כוויתי שהגיב על המשחק במסגד
עיתונאי כוויתי שהגיב על המשחק במסגד
עיתונאי כוויתי שהגיב על המשחק במסגד: "ממתי משחקים כדורגל במסגדים?"
אדם מסעודיה לעג לצעירים הללו וכתב : "הסרט 'עזה תחת מתקפה' - מוקרן כעת בנטפליקס; מציג את המציאות הפלסטינית וסוקר את השיטות של הפלסטינים בהגנה על מסגד אל-אקצא באמצעות ריקוד ומשחקי כדורגל".
הביקורת הופנתה לא רק נגד המתפרעים אלה גם נגד ארגון חמאס. כך למשל אדם מאיחוד האמירויות כתב: "חפש תמיד את חמאס והארגונים שסוחרים בדת. שים לב לכמות האבנים בתוך המסגד מבלי לכבד אותו וכדי לבצע פעולות חבלה ולעורר בלגן על מנת לגרור את הצד השני לעימות ואז להניף את הססמאות 'פלישה לאל-אקצא' ו'התקפה על המתפללים'".
9 צפייה בגלריה
מחאה בטוויטר נגד משחק של צעירים פלסטינים במסגד אל אקצא
מחאה בטוויטר נגד משחק של צעירים פלסטינים במסגד אל אקצא
מחאה מהאמירויות: "חמאס והארגונים סוחרים בדת"
גולש מרוקאי צייץ בטוויטר תמונה שבה סימן את הנעליים שנעלו המתפרעים בתוך המסגד ואת האבנים שהושלכו, וכתב: "גבר עם דגל חמאס ואחר שנועל נעליים בתוך מסגד אל-אקצא ליד ערימות אבנים ולצד אנשים שמשחקים כדורגל בתוכו. עדיין לא מצאנו הסבר לעניין הזה. האם המסגד באמת הושחת בתירוץ של התנגדות, או שיש אנשים שהושתלו כדי לפגוע בדימויים של הירושלמים שנאבקים להגן על מסגד אל-אקצא?".
במהלך סוף השבוע, נזכיר, גינו את ישראל שורה של מדינות בעולם הערבי בעקבות פעילות המשטרה לפיזור המתפרעים בהר הבית ביום שישי. בין המדינות שגינו אותה היו גם כאלו שבחודשים האחרונים רק הידקו את יחסיהן החדשים - איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. עם זאת, הגינויים של ירדן - שבה חיה אוכלוסייה פלסטינית גדולה, ושמשרד הווקף שלה אחראי באופן רשמי על הר הבית - היו תקיפים יותר.
משרד החוץ הירדני מסר הערב לנציג הישראלי בעמאן איגרת המיועדת לממשלה, שבה הדגישו הירדנים את "הצורך לכבד את זכויות המתפללים לקיים את הפולחן הדתי שלהם בחופשיות וללא הגבלות". האיגרת כוללת דרישה להפסקה מיידית של "כל ההפרות הישראליות והניסיונות הישראליים שמטרתם לשנות את הסטטוס-קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל-אקצא ולחלק אותו לפי קריטריונים של מיקום וזמני תפילה". משרד החוץ הישראלי הגיב לאיגרת בחריפות והאשים את ירדן ב"מתן רוח גבית לאלימות ותרומה להסלמה".