1 צפייה בגלריה
הטיל ניצב על כן השיגור במרכז החלל חומייני
הטיל ניצב על כן השיגור במרכז החלל חומייני
הטיל על כן השיגור במרכז החלל חומייני
(צילום: רויטרס)
איראן כשלה בניסוי שערכה בטיל נושא-לוויינים מתוצרתה, "זולג'אנה", בחודש יוני האחרון. כך דיווח אמש (שלישי) ערוץ "איראן אינטרנשיונל", שציטט גורמים מערביים. לפי הדיווח, הטיל התפוצץ באוויר. הגורמים אמרו לערוץ שמשדר מלונדון וזוכה למימון סעודי כי הטיל בעל שלושת שלבי ההנעה לא הצליח להגיע לחלל ולהיכנס למסלולו.
ב"איראן אינטרנשיונל" נטען כי משרד ההגנה האיראני הודיע שהניסוי בטיל ששוגר הצליח, אולם בהודעת דובר המשרד בטלוויזיה האיראנית לא נאמר אם הניסוי אכן הצליח. "השלב השלישי בפיתוח הטיל נושא-הלוויינים יבוסס בין היתר על מידע שהושג בשיגור היום", אמר הדובר אז. בטיל נעשה שימוש בדלק מוצק ונוזלי.
הלוויין האיראני "פיאם" ששיגורו נכשל ב-2019

הגורמים הוסיפו כי במסגרת הניסוי הטיל לא נשא לוויינים מאחר שהרפובליקה האיסלאמית ממתינה להצלחה לפני שתרכיב לוויין. לפי הנתונים שפרסמה איראן, הטיל יוכל לשאת לוויין במשקל של עד 220 ק"ג לגובה של 500 ק"מ מעל כדור הארץ.
ארצות הברית חוששת שבטכנולוגיה כזו, שמאפשרת שיגור לוויינים לחלל, האיראנים עלולים לעשות שימוש גם בשיגור טילים בעלי ראש נפץ גרעיני. טהרן מכחישה את ההאשמות הללו.
זוהי אינה הפעם הראשונה שבה איראן נכשלת בניסוי בתחום החלל. בחודש יוני בשנה שעברה טהרן כשלה בשיגור לוויין לחלל, והודיעה כי תיערך לניסיון נוסף. בשנת 2020 כשלה איראן בשיגור הלוויין "זפאר 1" שיוצר במדינה, אחרי שלא נכנס למסלול סביב כדור הארץ.
גם בשנת 2019 איראן כשלה פעמיים - פעם ראשונה בחודש ינואר, במסגרת ניסיון לשגר את הלוויין "פיאם" לחלל, ופעם נוספת בחודש אוגוסט, כשניסתה לשגר פעם נוספת לוויין לחלל, שהוביל לפיצוץ בצפון המדינה. בחודש פברואר באותה שנה פורסמו צילומי לוויין שחשפו כי ייתכן שאיראן שיגרה לוויין אזרחי נוסף ממרכז החלל הלאומי על שם רוחאללה חומייני, מייסד הרפובליקה האיסלאמית.
למרות הכישלונות, ב-2020 רשמה איראן הצלחה ראשונה בשיגור לוויין לחלל: היה זה "נור-1", ששוגר באמצעות כן השיגור "קאסד" שיוצר באיראן. זה היה הלוויין הצבאי הראשון שהצליחה איראן לשגר לחלל, ואחריו שיגרה טהרן גם את הלוויין "נור-2" במרץ האחרון.