במהלך ישיבת הקבינט אמש (שלישי) התקיים דיון על המגעים לעסקה חטופים - אז השמיע ראש הממשלה בנימין נתניהו אמירה שקשה להאמין שיצאה מפיו. "אנחנו לא צריכים להיות לחוצים. חמאס הוא זה שצריך להיות לחוץ, החטופים סובלים אבל הם לא מתים", טען. חרף אמירתו, לטענת גורמים שנכחו בישיבה נתניהו הדגיש בקבינט ש"צריך לעשות הכול כדי להחזיר את כל החטופים בהקדם האפשרי".
נאומי נתניהו ולפיד במליאה
(צילום: ערוץ כנסת)

במהלך הישיבה סקר צוות המו"מ בפני חברי הקבינט את הפערים המרכזיים במגעים לעסקה: סוגיית נסיגת צה"ל מציר פילדלפי והחזרה לצפון הרצועה. גורמי המקצוע אמרו שיש "סיכוי לא רע" להגיע לעסקה, מכיוון שהחמאס נמצא ב"נקודת קושי".
גורמי המקצוע אמרו שחשוב להיכנס למשא ומתן כי גם מרגע שניכנס למשא ומתן על הפרטים זה "ייקח כמה שבועות". לדבריהם, חשוב לנצל את ההזדמנות שנוצרה - ולכן חשוב להיכנס למו"מ על הפרטים. מסקירת גורמי הביטחון עולה כי הסיכוי שמוחמד דף חוסל גבוה מאוד.
בתגובה לדברי נתניהו בקבינט מסר מטה משפחות החטופים כי "אנו דורשים מראש הממשלה הבהרה מיידית. אמירתו מקוממת את משפחות החטופים, שקרית ברמה העובדתית ומפקירה ברמה המעשית. לצערנו העובדות מדברות בעד עצמן וחטופים כבר נרצחו בשבי. אין לנו כל דרך לדעת האם ברגעים אלו ממש לא נרצחים חטופים נוספים. המשא ומתן לשחרור החטופים נמצא בישורת האחרונה ובימים קריטיים לקראת חתימת עסקה. ראוי היה שכל ממשלת ישראל, ובראשה ראש הממשלה, תעשה כל שביכולתה על מנת להביא לחתימת העסקה בהקדם האפשרי במקום לתקוע מקלות בגלגלים".
2 צפייה בגלריה
 טקס לציון עשור לצוק איתן הר הרצל ירושלים
 טקס לציון עשור לצוק איתן הר הרצל ירושלים
נתניהו, אמש. "החטופים סובלים, אבל לא מתים"
(צילום: שלו שלום)
גורם אחר שנכח בישיבה טען אף הוא בתגובה לפרסום כי "נתניהו הדגיש אתמול בקבינט שצריך לעשות הכל כדי להחזיר את כל החטופים בהקדם האפשרי, ושניתן לעשות זאת רק על-ידי הגברת הלחץ".
היום אמר ראש הממשלה בדיון 40 חתימות במליאה כי "אנחנו מתקדמים להשגת יעדי המלחמה, חיסול חמאס והבטחה שעזה לא תהיה איום על ישראל - בזכות הלחץ הצבאי והלחץ המדיני. החמאס אכן בלחץ, הוא בלחץ כי אנחנו מחסלים את המנהרות ואת אלפי מחבליו. חמאס בלחץ כי הוא מבין שאנחנו לא מוותרים אל מול הלחצים העצומים מבית ומחוץ. גם מול ארה"ב התעקשתי לא לעצור את המלחמה".
לדבריו, "אמרו שיש רעיון, שאי-אפשר לנצח אותו. יש רעיון שקוראים לו נאציזם, חיסלו אותו. יש ניאו-נאצים אבל את הנאציזם חיסלו, אנחנו הולכים לחסל את חמאס. לא נשאיר רבע מהצבא הנאצי עומד על תילו. נעשה את זה כי אנחנו בדרך לניצחון המוחלט. עמדנו להכנס לרפיח, אמרו לנו 'תעצרו' - ביידן וכל הקהילה הבינלאומית. במזרח התיכון מעריכים את החזק ולא את החלש. צה"ל מתמיד במכותיו והחמאס מתחיל להתגמש. אמרו לנו שחמאס לא יתגמש, שהגענו לגבול היכולות שלנו, שחמאס לא יסכים לשחרר חטופים בלי שנסכים להפסיק את המלחמה, אבל הוא מסכים".
2 צפייה בגלריה
ח"כ יאיר לפיד יו"ר האופוזיציה במליאת הכנסת - דיון 40 חתימות
ח"כ יאיר לפיד יו"ר האופוזיציה במליאת הכנסת - דיון 40 חתימות
לפיד לנתניהו: "אמרת שבמזה"ת מעריכים את החזק, אז למה חמאס פלש במשמרת שלך?"
(צילום: ערוץ כנסת)
בהמשך עלה ראש האופוזיציה יאיר לפיד לנאום, והשיב לנתניהו כי "אמרת שבמזרח התיכון מעריכים רק את החזק. אם זה נכון, למה במשמרת שלך חמאס פלש לתחומי מדינת ישראל, ולא עלה בדעתו שיש מולו מישהו חזק שצריך לחשוש ממנו? זה מפני שהוא ידע עליך משהו".
"האם אתה עומד להודיע בנאומך בקונגרס שאתה מסכים לעסקת החטופים?", תהה לפיד. "האם אתה מסכים לעסקת החטופים? אנחנו מחזירים הביתה את הילדים והילדות שלנו? אם זה מה שאתה אומר וזה מה שהעולם מצפה שתגיד, סע לשלום, ברכתנו שלוחה. זה הדבר הנכון והמוסרי - להגיד 'במשמרת שלי הם נפלו בשבי, אני לוקח אחריות'. אם אתה נוסע לשם בשביל שוב לברבר מילים ריקות, מספיק הנזק שעשית ב-2015, שהבאת במו פיך את הסכם הגרעין עם איראן".
לפיד הוסיף כי "בישיבת הממשלה לא אמרתם מילה על החטופים, עסקתם רק בהסתה נגדך. במקום הסרטון של נעמה, של הירש עם היד הקטועה, מזכיר הממשלה ערך סרטון של אנשים שמדברים עליך לא יפה. כל חייל בעזה נמצא בסכנה יותר גבוהה יותר ממך, כל לוחם ימ"מ בג'נין בסכנה יותר גבוהה ממך, כל לוחמת מג"ב במעברים בסכנה יותר גבוהה ממך. יש חמש תצפיתניות שבסכנה פי מיליון יותר ממך. כל מה שמעסיק אותך זה שלומך האישי. אתה מבין בכלל בתוך כל הניתוק שאתה חי בו? מייסד מכונת הרעל, מי שהביא לנו את ערוץ 14, גלי ישראל, את ינון מגל ואת ריקלין, שהכניס לממשלה את בן גביר, שלא יתקרבן לנו על הסתה".
השתתפו בהכנת הכתבה: שילה פריד, יעל צ'כנובר