שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח הלילה (בין ראשון לשני) עם שר הביטחון יואב גלנט, וציין במלאת שנה לטבח 7 באוקטובר כי הוא חוזר על המחויבות הבלתי מעורערת של ארה"ב לביטחון ישראל, הפסקת אש בעזה והחלטה דיפלומטית שתאפשר לאזרחים לשוב בשלום לבתיהם משני צידי גבול ישראל-לבנון.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
גלנט ואוסטין. שוחחו וייפגשו
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בשיחה שנערכה לקראת צאתו של שר הביטחון גלנט לביקור בזק בארה"ב, דיברו השניים על "הפעולות מערערות היציבות של איראן במזרח התיכון, ובמצב הנוכחי בלבנון ובעזה". מהפנטגון נמסר כי גלנט ואוסטין חזרו על מחויבותם להרתיע את איראן ושלוחיה מניצול המצב או הרחבת הסכסוך. אוסטין גם הביע תנחומים על נפילתם בסוף השבוע של שני חיילי צה"ל מפגיעת כטב"ם ששוגר לגולן מעיראק.
שר הביטחון גלנט ייצא כאמור ביום רביעי לביקור שיימשך יממה בלבד בארה"ב. על רקע ההכנות למתקפה אפשרית של ישראל על אדמת איראן והמתיחות הנמשכת באזור, ייפגש גלנט עם בכירים בפנטגון וכן עם יועציו של הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן.

"איום גדול"

בתוך כך, שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו אמר בהתייחסו לסוגיית התגובה של ישראל למתקפת הטילים של איראן בשבוע שעבר: "יש שיחות בין הממשלות על הדרך הטובה ביותר לפעול. הבהרנו בפומבי שחשוב שזה לא יסלים למלחמה אזורית. הנשיא התבטא על הסכנה. לא אמרנו שישראל צריכה להשלים עם התקפה של 200 טילים בליסטיים".
השגריר אמר עוד בכנס השנתי הבינלאומי ללוחמה בטרור ע"ש שבתי שביט בהובלת המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן: "ההגנה המדהימה שהפעלנו ביחד כדי להגן על ישראל מאותן התקפות לא צריכה לצמצם את חומרת האיום שנשקף מהטילים האלה שנושאים ראשי נפץ כבדים ויכולים לעשות נזק אדיר. העובדה שההגנה האווירית עבדה על אזורים אזרחיים זו לא סיבה להגיד שזה לא איום גדול. זה איום גדול, ובאותו הזמן התגובה לא צריכה לגרום למלחמה רחבה יותר ומלחמה אזורית, כי זה יהיה גרוע יותר לישראל, לארה"ב ולאזור".
לו ציין כי ישראל צריכה לצאת מהמלחמה בטוחה יותר, לא רק בגלל כוחה הצבאי אלא מכיוון שהסכמים דיפלומטיים יכולים לספק לה ביטחון לטווח רחב. לדברי השגריר, "הייתי יותר אופטימי בהקשר הזה, אבל אין עוד הרבה זמן עד סיום ממשל ביידן. צריכים לחשוב על 'היום שאחרי' בעזה עכשיו. זה יהיה משא כבד. אם זה ייעשה נכון, זה יכול לחבר מדינות באזור ואם ישראל תעשה את זה לבד, זה ייראה כיבוש.
"אני לא חושב שהממשלה הישראלית רוצה להיות במצב שתישאר בעזה, אבל זה יחייב לא רק כוח צבאי אלא עבודה דיפלומטית גדולה באזור ובעולם הרחב גם כדי לספק סיוע פיננסי ולגיטימציה למה שיבוא אחרי. המטרה האולטימטיבית שלנו זה לא רק לפתור את פתרון בעיית עזה אלא למצוא פתרון שיצמצם את המתח בין ישראלים לפלסטינים ולגרום לפלסטינים לא להימשך לקבוצות טרור כמו חמאס, ובשביל זה צריך עתיד טוב יותר".
2 צפייה בגלריה
ג'ק לו
ג'ק לו
"אין הרבה סימנים שחמאס מעוניין עכשיו בעסקה". השגריר לו
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
בנוגע למבוי הסתום בעסקת החטופים, אמר השגריר: ארה"ב השקיעה מאמץ אדיר להגיע לעסקת חטופים והפסקת אש. לעולם לא נוותר. אין הרבה סימנים שחמאס מעוניין עכשיו בעסקה. נקווה שזה ישתנה ונמשיך לדחוף לזה. ישראל שומרת על לחץ צבאי. סינוואר לא רוצה שנדע איפה הוא וזה לא קל לנהל איתו שיחות, אבל נותרנו מחויבים לחפש נתיבים לקדם את זה.
"עסקת השלבים היא דרך להשיג התקדמות. הסיכוי שחמאס יקבל 'סיוע גלובלי' לא גבוה עכשיו מלפני שבוע. הם לא יודעים אם חיזבאללה יכול או רוצה, חיזבאללה לא קפץ קודם, ואיראן במצב שבו היא מנסה בדרכה לראות איך להימנע ממלחמה אזורית. אני חושב שמה שקרה בשבועיים האחרונים שהסיכויים לפתרון דיפלומטי בצפון מלבד הסכם בעזה - עכשיו אפשרי מאוד בסיום המבצע בלבנון. זה לא ודאי אבל יש דרך".
על הקשר בין וושינגטון לירושלים אמר לו: "אני לא דואג מרגעים שיש חילוקי דעות. חברים לא רואים תמיד הכול עין בעין. ארה"ב עשתה בשנה האחרונה למען ישראל מה שלא עשתה לכל מדינה אחרת בעולם. העובדה שיש חילוקי דעות נובעת מכך שארה"ב היא מעצמה שיש לה שיקולים רחבים. אנו ברגע מכריע עכשיו והעובדה שארה"ב עומדת מאחורי ישראל היא גורלית.
"החשש ממחלוקת לא מונע מאיתנו להגיד את הדעה שלנו. אני חושש מכך שבשנים הקרובות יהיה דור מנהיגים צעיר שאין לו את ההיכרות עם ישראל כמו שיש לביידן. ישראל לפעמים מתנהגת כמעצמת-על למרות שהיא מאוד קטנה, זה המקום הכי מסובך בעולם. לא הייתי בשיחה אחת שבה ההחלטות שלנו הושפעו מקמפיין הבחירות. היו רגעים שחשבו שביידן ישנה מדיניות בגלל הקמפיין אבל זה לא שינה".