גורם ישראלי בכיר אמר אמש (ה') בשיחה עם ynet כי בירושלים "פועלים בשקט" מול השלטונות בטורקיה על מנת להביא לשחרורם של נטלי ומורדי אוקנין, זוג התיירים הישראלים שנעצרו באיסטנבול על ידי הביון הטורקי, אחרי שצילמו ארמון המשמש את הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. לדבריו, המטרה היא "להוריד את גובה הלהבות" כדי להביא לסיום הפרשה, ולגירושם בהקדם האפשרי של בני הזוג הנשואים.
עורך דינם, ניר יסלוביץ, עדכן הבוקר שהגורמים הבכירים במשרד החוץ עדכנו שבני הזוג יובאו היום בפני שופט - כנראה לצורך תחילת הליך של גירוש. אם אכן יגורשו, מסתמן כי בהחלטה ייכתב שהם לא יכולים לחזור לטורקיה למשך חצי שנה.
4 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
נטלי ומורדי וקנין שנעצרו בטורקיה. "פועלים בשקט להורדת הלהבות"
(מתוך פייסבוק)
4 צפייה בגלריה
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
בני הזוג, תושבי מודיעין ונהגי אגד במקצועם, צילמו את מעונו של ארדואן בעת שהיו בקומת המסעדות של מגדל התקשורת של איסטנבול, המבנה הגבוה ביותר באיסטנבול ובאירופה. לפי הדיווחים מטורקיה, הם צילמו מהמגדל תמונות רבות של איסטנבול ושוחחו ביניהם לאחר שזיהו את מעונו של נשיא טורקיה. איש צוות שהיה במקום שמע את השיחה בין השניים ודיווח למשטרה, ומכיוון שבטורקיה מדובר בעבירה על החוק - השניים נעצרו.
לצד בני הזוג נעצר גם מכר טורקי מקומי, ועורך דינו עדכן אמש את בני המשפחה של הזוג בישראל כי השניים יובאו היום בפני שופט באיסטנבול – שצפוי לדבריו להחליט על גירושם מהמדינה, ולא להאריך את מעצרם. לפי עורך הדין, השניים צפויים להשתחרר למלון שבו התארחו כדי לקחת משם את חפציהם – ואחר כך לשוב לארץ. עו"ד יסלוביץ, שמייצג כאמור את בני הזוג העצורים, אמר אמש: "הנני עושה מאמצים כבירים אל מול הגורמים הרלוונטיים לשחרור מרשיי. כולי תקווה שהמאמץ יישא פרי".
4 צפייה בגלריה
עו"ד ניר יסלוביץ
עו"ד ניר יסלוביץ
עו"ד ניר יסלוביץ
נסיבות מעצרם עדיין לוטות בערפל: לפי אחד הדיווחים בתקשורת הטורקית, הם נעצרו רק בהמשך, אחרי שמלצרית במסעדה באיסטנבול שמעה אותם מדברים על כך שצילמו את הארמון של ארדואן, והיא התקשרה למשטרה.
כך או כך, הזוג לא נעצר על ידי המשטרה המקומית, אלא על ידי הביון הטורקי, ובישראל הביעו תחילה חשש שהם יואשמו בריגול. גורם שמעורה בפרטים אמר ל-ynet כי מדובר ב"אנשים פשוטים ותמימים", שצילמו את הארמון מרחוק: "בגוגל יש צילומים יותר טובים. ברור מיד שאין כאן שום ריגול. אנחנו חוששים מאוד שהטורקים מנפחים את הפרשה הזו בגלל המתיחות עם ישראל".
באתר אגד פרסמו ב-2018 כתבה על השניים, שבה נכתב שנטלי עזבה את עבודתה ברשתות הפארם כדי להצטרף למורדי שעבד באגד. מאז מרץ 2018 השניים עובדים בצוותא כנהגים בחברה.
מוקדם יותר אתמול פורסם ב-ynet כי השלטונות הטורקיים לא דיווחו על המעצר לקונסוליה הישראלית, גם יומיים לאחר המעצר: הייתה זו אשתו של אותו אזרח טורקי, שנעצר יחד עם בני הזוג, שדיווחה על כך לבני המשפחה שלהם בישראל.
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הטוריקים ניסו לנפח את הפרשה? הנשיא ארדואן
(צילום: AFP)
אתי, אחותה של הישראלית העצורה, סיפרה כי שלשום בערב הגישה תלונה על היעדרות, לאחר שהשניים לא יצרו קשר מיום שלישי בצהריים. "הם נסעו לטורקיה ביום רביעי שעבר, ליום הולדת של אחותי שחל ביום שישי. הוא עשה לה הפתעה ולקח אותה לטורקיה", סיפרה. "היא שלחה את התמונה בקבוצת הווטסאפ של המשפחה. הם כתבו לנו 'תראו את הבית של ארדואן, תראו כמה הוא יפה'".
לדברי האחות, לבני הזוג ילד בן חמש שנמצא על הספקטרום ולא הצטרף לטיול. "אמא שלו הייתה מתקשרת אליו כל כמה שעות ומדברת איתו בסקייפ. עכשיו הילד בהלם וכל הזמן שואל: 'איפה אבא ואמא?'. אנחנו לא יודעים מה להגיד לו. זה שובר לנו את הלב. אנחנו מתחננים למי שיכול לעזור להם".
הבוקר אמרה האחות: "אין קשר עדיין, לא יהיה קשר עד שיבואו לארץ לדעתי. אנחנו מצפים שיגרשו אותם מטורקיה לכל החיים ושהם יחזרו בריאים ושלמים. אבדה התקשורת איתם, עלינו על נורה אדומה ומשם התחלנו לעשות טלפונים ועוד טלפונים בשלישי בחמש בערב, ניגשתי לתחנת משטרה להגיש תלונה, שנעלמו, הודעתי להם שיש להם טיסה ב-8 בערב וב-5 הם לא הגיעו למלון לצ'ק אאוט".
המעצר של בני הזוג מגיע בצל המתיחות העמוקה וארוכת השנים בין ישראל לטורקיה, בעקבות יחסו העוין של ארדואן, ששולט בטורקיה מאז 2003, כלפי ישראל – ותמיכת משטרו בארגונים כמו חמאס. המעצר מגיע גם שבועות אחדים אחרי שבתקשורת הטורקית הובלט סיכולה של רשת ריגול שפעלה לכאורה לטובת המוסד הישראלי.
בחודש שעבר: תיעוד ממבצע מעצרים בטורקיה נגד "סוכני מוסד"

לפי הדיווחים בטורקיה, במבצע בחודש שעבר שבו סוכלה רשת הריגול הזו השתתפו 200 מאנשי המודיעין הטורקי – והוא תואר כאחד מהגדולים בתולדות המדינה. במבצע, כך דווח, נעצרו 15 מחברי רשת הריגול במחוזות שונים בטורקיה. כולם היו לכאורה ערבים, שפעלו בשירות המוסד תמורת תשלום כספי, ובין היתר התבקשו לאסוף מידע על פלסטינים הלומדים באוניברסיטאות בטורקיה. הרשת, כך נטען, השתמשה במידע שאספה כדי להכין פרופילים על היעדים השונים, ושלחה אותם לקציני מוסד בחו"ל באמצעות תוכנות רשת מוצפנות.
פורסם לראשונה: 22:10, 11.11.21