2 צפייה בגלריה
בתחקיר היחידתי נקבע: "הגיע כדי להרוג". ארכיון
בתחקיר היחידתי נקבע: "הגיע כדי להרוג". ארכיון
בתחקיר היחידתי נקבע: "הגיע כדי להרוג". ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
ביחידה כינו זאת "ניסיון רצח", בכתב האישום הסעיף הוסר: ל-ynet נודע שלוחם חי"ר בצה"ל ניסה באחד הלילות בתחילת החודש לירות לעבר חברו ליחידה בנשקו האישי במוצב באוגדת עזה. רק מאחר שהתבלבל בין פין המחסנית לבין ההדק, לא נורה הקליע שדרך לתוך בית הבליעה של רובה המיקרו-תבור שלו. בתחילת השבוע הוגש לבית הדין הצבאי בקסטינה כתב אישום נגד החייל, רב"ט ס', אלא שהוא מייחס לו עבירות של שימוש בלתי חוקי בנשק ואיומים בלבד. מעצרו הוארך עד תום ההליכים.
רב"ט ס' הגיע לאחרונה ליחידה לאחר שעבר טירונות והכשרת רובאי 07 במשך כחצי שנה. בין שני החיילים התנהלו עימותים חריפים לאורך תקופה, בידיעת מפקדיהם, ואלו הגיעו לשיא באירוע בנוכחות שני חיילים נוספים.
באותו לילה פרץ בניהם ויכוח שכלל גם קללות, ובשלב מסוים דרך ס' את נשקו כשהמחסנית בהכנס וכיוון אותו לעבר החייל השני מטווח של מטר. הוא ניסה ללחוץ על ההדק כאשר הכדור בבית הבליעה והנצרה פתוחה על מצב של "בודדת", אלא שבטעות לחץ על פין המחסנית וכך נמנע אסון. אחד החיילים שהיה עד לתקרית לקח את הרובה מידיו של רב"ט ס', פרק אותו ואז נורה הכדור לאוויר.
חקירה העלתה כי באירוע אחר בתקופה האחרונה, בכניסה לחדר האוכל בבסיס, איים רב"ט ס' על חייל אחר שיהרוג אותו. גם אז הוא דרך את נשקו וכיוון אותו לעברו, אלא שאז לא הייתה מחסנית ברובה
לפי כתב האישום, עוד קודם לכן איים רב"ט ס' על חברו ליחידה שיהרוג אותו: "אדרוך עלייך את הנשק ואירה עלייך. אתה עוד לא מכיר אותי, אני וכל משפחתי כבר נכנסנו לכלא על הריגת אנשים וגניבת נשקים".
אף שבתחקיר היחידתי הוגדר המעשה באופן רשמי כ"ניסיון רצח", כתב האישום כלל כאמור עבירות פחותות: בפרקליטות הצבאית הסתפקו בשני סעיפי עבירה של שימוש בלתי חוקי בנשק וסעיף של איומים.
חקירת הפרשה העלתה כי באירוע אחר בתקופה האחרונה, בכניסה לחדר האוכל בבסיס, איים רב"ט ס' על חייל אחר שיהרוג אותו. גם אז הוא דרך את נשקו וכיוון אותו לעברו, אלא שאז לא הייתה מחסנית ברובה.
עוד עלה בחקירה כי ס' דרך את נשקו האישי במהלך הטירונות לפחות חמש פעמים, על דעת עצמו, ללא אישור ובלי סמכות. התחקיר היחידתי הגדיר את האירוע במוצב ליד עזה כ"כמעט הרוג. החייל הכיר את נוהלי השימוש בנשק, עבר תחקירי דו"צ במשחק בנשק והגיע בכוונת מכוון כדי להרוג את חברו. המפקדים לא סמכו עליו עוד מהכשרתו לאור עברו הבעייתי וכבר נלקח ממנו הנשק כמה ימים קודם לכן, כאשר איים על חברו בתורנות מטבח. הנשק הוחזר לו לאחר שחודדו לו הנהלים. החייל היה תחת מעקב קציניו".

2 צפייה בגלריה
 הגשת כתב אישום לאפיק טויבי החשוד בהריגת נעים מאדי
 הגשת כתב אישום לאפיק טויבי החשוד בהריגת נעים מאדי
עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוגי
(צילום: גיל נחושתן)

במסקנות התחקיר נקבע כי על המפקדים ביחידה להגביר את הבקרה על פקודיהם כאשר הם מזהים חייל במצוקה, ולבחון אם חייל יכול לשאת נשק בכל מצב: "על המפקדים היה לזהות את הכתובת שעל הקיר. המפקדים לא נתנו מענה פרקטי למצוקת החייל והיו צריכים למנוע ממנו להסתובב עם נשק. יש למנוע מכל חייל בעייתי או עם רקע נפשי להסתובב עם נשק. היה כאן ניסיון לרצח עם סימנים מעידים, ועם מספיק ערנות וחדות יכלנו למנוע ולצפות לו מראש".
סנגוריו של הנאשם, עוה"ד תמי אולמן ושאדי סרוגי, ביקשו לשלוח אותו לבדיקה פסיכיאטרית, ובית הדין הצבאי נעתר לבקשה. מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל רואה בחומרה כל אירוע של עבריינות בנשק, ויפעל ביד קשה כנגד כל מי שיהיה מעורב בכך".